Examination of the Rast Maqam's Appropriateness to the Violin From the Point of Range and Tessitura<p>Rast makamının ses alanı ve tessitura açısından kemana uygunluğunun incelenmesi
Keywords:
Violin Education, Rast Maqam, Musical Analysis, Range, Tessitura.Abstract
Abstract
Tessitura, the density of the notes in the voice field, has a great importance for both playing and teaching music. During recent years, due to the spreading of computer usage in musical researches, the number of analysis increased and the importance of tessitura has been understood better. This study aims to determine the appropriateness of Rast maqam for the violin by comparing the voice ranges and the tessituras of Rast and violin. In this study 50 compositions in Rast maqam and 200 violin etudes consist of 100 major and 100 minor etudes which have been chosen randomly are used. The tessituras and the voice ranges of Rast maqam and violin are shown in the tables, the similarities and the differences are defined and the appropriateness of Rast maqam to the violin instrument is researched. To define the appropriateness between them, Pearson corelation, r, which, is a frequently used technique in measuring the musical similarities. As the result of the study, some differencies caused of belonging to different cultures are determined while some similarities can also be seen. This study is important because of using the statistical analysis methods and including both Traditional Turkish Classic musical maqams from the different point of views with different methods.
Özet
Müzikte gerek icra gerekse eğitim-öğretim açısından ezgilerin ses alanı içindeki nota yoğunlukları (tessitura) büyük önem taşımaktadır. Son yıllarda, müzik araştırmalarında bilgisayar kullanımının daha da yaygınlaşmasıyla analiz çalışmaları artmış ve tessituranın önemi daha iyi anlaşılmaya başlamıştır. Bu çalışma, Rast makamının ses alanı ve tessiturasını kemanın ses alanı ve tessiturasıyla karşılaştırılarak Rast makamının kemana uygunluğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, Türkiye’de müzik okullarında keman eğitiminde kullanılan, rastgele seçilen 100 Majör, 100 minör olmak üzere toplam 200 keman etüdü ve 50 Rast şarkı kullanılmıştır. Rast makamının ve kemanın, ses alanları ve tessitura özellikleri tablolarla gösterilmiş, aralarındaki benzerlik ve farklılıklar belirlenmiş ve karşılaştırma yapılarak Rast makamının keman çalgısına uygunluk durumu araştırılmıştır. Uygunluk durumunu belirlemede, müzikte melodik benzerliklerin ölçülmesinde sıkça kullanılan istatistiksel bir teknik olan Pearson korelasyon katsayısı, r, kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, iki grup arasında bir taraftan benzerlikler görülürken diğer taraftan da başka kültürlere ait olmanın getirdiği farklılıklar saptanmıştır. Bu çalışma, Geleneksel Türk Sanat Müziği ve Batı müziğinin her ikisini de kapsaması, G.T.S.M. makamları üzerinde daha önce çalışılmamış konuların farklı açılardan ve farklı yöntemlerle ele alınması ve çalışmada istatistiksel analiz yöntemlerinin kullanılması açılarından önem taşımaktadır.
Downloads
Metrics
References
Apel, W. ( 1973). Harvard Dictionary of Music; Cambridge.
Arıcı, H. (2005). İstatistik Yöntemler ve Uygulamalar. Meteksan A.Ş., Ankara.
Can, M., C. (2006). Makamsal Analizde İstatistiksel Yöntemler. Basılmamış Ders Notları.
Erol, M. (2007). Nihavent Ezgilerin İstatistiksel Metodlara Dayalı Olarak Kemana Uygunluğunun Belirlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
Hippel, P. V. (Spring 2000). Redefining Pitch Proximity: Tessitura and Mobility as Constraints on Melodic Intervals. Music Perception; Vol. 17; No. 3; 315–327.
Huron, D. (Summer2002): Music Information Processing Using the Humdrum Toolkit: Concepts; Examples; and Lessons. Computer Music Journal; ; Vol. 26 Issue 2.
İslamoğlu, A., H. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım AŞ.
Jacops, A. (1983). “Tessitura”; The New Penguin Dictionary of Music; Midddlesex.
Jander, O. (1980). “Tessitura”; The New Grove Dictionary of Music and Musicians; Vol 18; Ed: Stanley Sadie; Macmillian Publishers Limited; London.
Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şirketi.
Lincoln, H., B. (1990). The Computer and Music. Cornell University Pres. London.
Rushton, J. (1980). “Range”; The New Grove Dictionary of Music and Musicians; Vol 15; Ed: Stanley Sadie; Macmillian Publishers Limited; London.
Russo A., F., Alexander G. & Lola L., C. Perception of Tonality Across the Tessıtura of an Instrument
Simonton, D., K. (1994). Computer Content Analysis of Melodic Structure: Classical Composers and Their Compositioms. Psychology of Music. Vol. 22, 31-43.
Etüd ve eserlerin toplanmasında kullanılan kaynaklar
Arthur Seybold, Neue violin Etüden Schule, Heft I. Anton J. Benjamin’s Edition. London – Hamburg.
Arthur Seybold, Neue violin Etüden Schule, Heft II. Anton J. Benjamin’s Edition. London – Hamburg.
Arthur Seybold, Neue violin Etüden Schule, Heft III. Anton J. Benjamin’s Edition. London – Hamburg.
Arthur Seybold, Neue violin Etüden Schule, Heft IV. Anton J. Benjamin’s Edition. London – Hamburg.
Arthur Seybold, Neue violin Etüden Schule, Heft V. Anton J. Benjamin’s Edition. London – Hamburg.
Benda, V. H. ve Wohlfahrt, F. 105 Etüden Für Violine, Heft I. Rob. Forberg Musikverlag.
Hans Sitt Heft I. Ernst Eulenburg Ltd. London – Zurich.
Hans Sitt Heft II. Ernst Eulenburg Ltd. London – Zurich.
Hans Sitt Heft III. Ernst Eulenburg Ltd. London – Zurich.
Hans Sitt Heft IV. Ernst Eulenburg Ltd. London – Zurich.
Hohmann, C. H. Methode Pratıque de Violon, Violinschule II. Universal Edition.
Hohmann, C. H. Pratik Keman Metodu (Methode Pratıque de Violon), Violinschule I. Jord D. Papajorjiu Yayımı. İstanbul.
Hohmann, C. H. Practical Method for the Violin, Book I. Revised and Enlarged Edition. G. Schirmer, Inc. New York.
Hohmann, C. H. Practical Method for the Violin, Book II. Revised and Enlarged Edition. G. Schirmer, Inc. New York.
Hohmann, C. H. Practical Method for the Violin, Book III. Revised and Enlarged Edition. G. Schirmer, Inc. New York.
Hohmann, C. H. Practical Method for the Violin, Book IV. Revised and Enlarged Edition. G. Schirmer, Inc. New York.
Hohmann, C. H. Practical Method for the Violin, Book V. Revised and Enlarged Edition. G. Schirmer, Inc. New York.
Leopold Auer Graded Courses of Violin Playing Book II. (1926). Carl Fischer. Inc. New York.
Leopold Auer Graded Courses of Violin Playing Book III. (1926). Carl Fischer. Inc. New York.
Leopold Auer Graded Courses of Violin Playing Book IV. (1926). Carl Fischer. Inc. New York.
Leopold Auer Graded Courses of Violin Playing Book V. (1926). Carl Fischer. Inc. New York.
Mathieu Crickboom, Violin Schule, Heft II. (1929). Schott Freses. Brussels.
Mathieu Crickboom, Violin Schule, Heft III. (1929). Schott Freses. Brussels.
Mathieu Crickboom, Violin Schule, Heft IV. (1929). Schott Freses. Brussels.
Mathieu Crickboom, Violin Schule, Heft V. (1929). Schott Freses. Brussels.
R. Hohmann, 80 Melodic Studies, Op. 90. Book I. Augener Ltd. London.
R. Hohmann, 80 Melodic Studies, Op. 90. Book II. Augener Ltd. London.
Türk Sanat Müziği Seçme Eserler 1. (1998). Ankara. Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları.
Türk Sanat Müziği Seçme Eserler 2. (1998). Ankara. Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları.
Uçan, A. (2001). Keman Eğitimi İçin Özgün Parçalar. Yurtrenkleri Yayınevi
Uçan, A. (2004). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri için Keman Ders Kitabı, Lise Hazırlık. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi.
Wohlfahrt 60 Etüden für Violine. Editio Musica Budapest.
Wohlfahrt Elementar Etüden. Editio Musica Budapest.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.