Mental processes affecting the piano performance<p>Piyano performansına etki eden zihinsel süreçler
Keywords:
Piano, piano performance, piano education, mental work on piano playing, central nervous system.Abstract
The aim of this study is to examine the mental processes that affect the piano performance. An efficient performance and education of the piano instrument depends on a complex systematic structure of a combination of some musical and technical challenges. To succeed in piano playing, one shall overcome the difficulties systematically over several years. Naturally, this process depends on many variables and the correct organization of the central nervous system plays a very important role on it. Having a complete understanding on the subject matter, it might guide the performance of piano playing and its education
By the analysis of the historical processes, the activity of playing the piano was initially seen as a pure mechanical activity. However, at the beginning of the 20th Century, scholars had started to consider it not without its physiological and mental elements. This trend has reached today by gradually increasing its importance. Today in the contemporary piano performance and education, the mental processes are not being isolated from the whole matter of subject.
In this study, the importance of the practicing methods that are based on correct organization of the central nervous system is set forth and to increase the efficiency of the piano performance, some practicing examples are given.
Özet
Bu çalışmanın amacı, piyano performansına etki eden zihinsel süreçleri incelemektir. Verimli bir piyano performansı, müzikal ve teknik güçlüklerin bir arada bulunduğu karmaşık bir sistemsel yapıya dayanmaktadır. Çalgının performansında başarıya ulaşabilmek, bu güçlüklerin yıllar içerisinde sistematik biçimde aşılmasıyla olanaklıdır. Doğal olarak birçok değişkene bağlı olan bu süreçte, merkezi sinir sisteminin konumu ve doğru organizasyonu, önemli bir yer tutmaktadır. Belirtilen konu hakkında bilgi sahibi olmak, gerek eğitim sürecinde, gerekse performans aşamasında önemli bir yol gösterici ve etken olacaktır.
Tarihsel süreç incelendiğinde, başlangıçta tamamen mekanik olduğu düşünülen ve çalışma prensipleri buna gore düzenlenen piyano çalma aktivitesi, 20. Yüzyıla gelindiğinde artık zihinsel ve fizyolojik öğelerden ayrı olarak düşünülmemeye başlanmış ve bu eğilim, günümüze dek artarak gelmiştir. Çağdaş piyano performansı ve eğitimi, etki eden zihinsel süreçler tam olarak ele alınmadan doğru şekilde gerçekleştirilemez.
Araştırmada, merkezi sinir sisteminin doğru şekilde organize edilmesine dayanan çalışma yöntemlerinin önemi ortaya konmuş ve konu, piyano performansının veriminin arttırılması bağlamında örneklerle incelenmiştir. Ortaya konulan bulgular ve bunlara dayalı örneklerden sonuca ulaşılarak, konuyla ilgili bazı öneriler sunulmuştur.
Downloads
Metrics
References
BUSONİ, Ferruccio (1984). The Well Tempered Clavichord by Johann Sebastian Bach, New
York: G. Schirmer.
CHUNG, Chuan (1992). “Fundamentals of Piano Practice”, www.pianoeducation.org
10.2011’de alındı.
DÉSCHAUSSÉES, Monique (1982). L’Homme et le Piano, Editions, Paris: Van de Velde.
DEUTSCH, Leonhard (1931). Individuelle Psychologie im Musikunterricht und in
Musikerziehu, Leipzig.
ERDAL, Gülşen Göksel (2005). Koordinatif Kondisyonel Motorik Özelliklerin Geliştirilmesine Yönelik Antrenmanların Piyano Çalma Performansına Olan Etkilerinin İncelenmesi ve Piyano Tekniğinin Hareket Analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
GÜLTEK, Buğra (2004). Piyano Eğitiminde Varolan Eğitim Ekollerinin Felsefeleri ve Günümüz Çalışmalarında Kullanılabilirlikleri Hakkında Öğretim Elemanlarının Görüşleri (G.Ü.G.E.F. Örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
HYDE K., LERCH J., NORTON A., FORGEARD M., ELLEN W., EVANS A., SCHLAUG G., (2009). Musical Training Shapes Structural Brain Development, The Journal of Neuroscience. S. 3019-3025
HOFMANN J., (1944). What is the Purpose of Music Study? Etude Magazine, November Issue. KOCHEVITSKY G., (1967). The Art of Piano Playing: A Scientific Approach. Summy & Birchard Inc., Florida.Etude Magazine, November Issue.
KOGAN G., (1968). Uzmanlığa Giriş: Piyanistin Çalışması. Müzik Yayınevi, Moskova.
KÜÇÜK A., (2002). Piyanistik Organlar ve Eforsuz Kullanımları. G.Ü.G.E.F. Dergisi, Sayı 3. Ankara.
PAMİR L., (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi. Beyaz Köşk Yayıncılık, İstanbul.
PİRGON Y., (2009). Piyano Eğitiminde Karşılaşılan Teknik Güçlüklerin Aşılmasına Yönelik Bir Uygulama, Yyaınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
PRUNER J., (1999). Klavir. Montanex, Prag.
SANDOR G., (1981). On Piano Playing Motion, Sound and Expression. Schirmer Books, New York.
ŞEN S., (1999). Piyano Tekniğinin Biyomekanik Temeli. Pan Yayıncılık, İstanbul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.