The development scale of learning strategies used in piano lesson<p>Piyano dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi
Keywords:
Piano lesson, study, piece, learning strategies, scale, piyano dersi, etüt, eser, öğrenme stratejileri, ölçek.Abstract
The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool to designate the learning strategies exploited during the piano lesson by the answers of the students studying at the departments of music education. The sampling group is composed of 372 students of 5 music education departments around Turkey at second, third and fourth grades between 2010 and 2011. The scale which is developed for the study is based on the classification of the learning strategies by Weinstein and Meyer (1986). The phrases in the scale are determined via the essays of the students and screening of the literature. The hypothesis that each item is evaluating the related psychological formation is tested by confirmative factor analysis. The scale is made up of 5 sub-dimensions and 66 items. The factorial weights of items in the scale takes place between 0.452 and 0.802. The reliability coefficient for the scale (Cronbach alpha) as a whole was 0.955. The confidence coefficients for sub-scales were determined as 0.940, 0.888, 0.858, 0.884 and 0.867. The results of the study suggests that this scale may help determining and assess the aplication levels of learning strategies exploited during the piano lesson and organizing the teaching and learning environment this direction.
Özet
Bu çalışmanın amacı; müzik eğitimi anabilim dallarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin, piyano dersinde öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerini kendi yanıtlarına göre belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Çalışma grubu: 2010-2011 eğitim- öğretim yılında Türkiye’deki 5 müzik eğitimi anabilim dalının 2, 3 ve 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan 372 öğrencidir. Çalışma kapsamında geliştirilen ölçekte Weinstein ve Mayer’in (1986) öğrenme stratejileri sınıflandırmaları temel alınmıştır. Ölçekte yer alacak ifadelere, öğrenci kompozisyonları ve alan yazın taraması yoluyla karar verilmiştir. Her bir maddenin ilgili psikolojik yapıyı ölçtüğü hipotezi doğrulayıcı faktör analizi uygulanarak test edilmiştir. Ölçek 5 alt boyuttan ve toplam 66 maddeden oluşmaktadır. Ölçekte yer alan maddelerin faktör yük değerleri 0.452 ile 0.802 arasında değişmektedir. Ölçeğin bütününe ilişkin güvenirlik katsayısı (Cronbach alfa): 0.955 olarak bulunmuştur. Alt ölçeklere ilişkin güvenirlik katsayıları ise 0.940, 0.888, 0.858, 0.884 ve 0.867 olarak elde edilmiştir. Çalışma sonucunda, bu ölçekten öğrencilerin piyano dersindeki öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin belirlenmesinde ve öğretme- öğrenme çevrelerinin bu doğrultuda düzenlenmesinde faydalanılabileceği önerisi getirilmiştir.
Downloads
Metrics
References
Aicher, C. A. (1988). Strategies for learning piano repertoire: learning as a process (LAAP), Unpublished doctoral thesis, University of Columbia.
Aydıner, M. (2008). Piyano eğitiminde makamsal yapıdaki eserlerin seslendirilmesinde karşılaşılan teknik güçlükler ve model önerileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Aydıner Uygun M. ve Kılınçer, Ö. (2012a). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeyleri ile başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi: güzel sanatlar ve spor liseleri örneği, E-Journal Of New World Sciences Academy, 7 (2), 199-223.
Aydıner Uygun M. ve Kılınçer, Ö. (2012b). Piyano repertuvarının öğrenilmesinde öğrenme stratejilerinin kullanılma düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: güzel sanatlar ve spor liseleri örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9 (1), 966–992.
Açıkgöz Ün, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
Akın, Ö. (2007). Anadolu güzel sanatlar liseleri müzik bölümleri keman dersinde anlamlandırma stratejisinin kullanımı ve etkililik düzeyi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Bazan, D. E. (2007). Teaching and learning strategies used by student-directed teachers of middle school band. Unpublished doctoral thesis, Department of Music Education Case Western Reserve University.
Büyüköztürk, Ş., Akgün, E., Ö., Özkahveci, Ö. ve Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeği Türkçe formunun geçerlik güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (2), 207-239.
Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
Cangro, M., R. (2004). The effects of cooperative learning strategies on the music achievement of beginning ınstrumentalist. Unpublished doctoral thesis, University of Hartford.
Chen, H. L. (1996). An investigation of self-directed learning among non-music major adult piano learners in one-to-one piano instruction. Unpublished Doctoral Thesis, University of Columbia.
Chung, J. W. (2006). Self-regulated learning in piano practice of middle-school piano majors in Korea. Unpublished Doctoral Thesis, University of Columbia.
Cruse, S. C. (2011). Improvisational teaching in the choral rehearsal: case study of an expert conductor-teacher. Unpublished doctoral thesis, University of Michigan State.
Dachs, N. (1998). Modular music courses for heterogeneous groups at south african colleges of education. Unpublished doctoral thesis, University of Pretoria.
Dianthe, S. (1999). Differences in motivated strategies and learning strategies of traditional and non-traditional age undergraduates enrolled in elective general education courses, a dissertation presented to the faculty of the school of education learning and instruction program. Unpublished doctoral thesis, University of San Francisco.
Dobroski, B. J. (1981). Mastery learning: its potenial in higher education music settings. Unpublished doctoral thesis, University of Northwestern.
Ertem, Ş. (2003). “Ankara Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü temel piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin etkililik düzeyleri.” Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Field, S. T. (1997). Critical thinking skills and the secondary school choral music curriculum. Unpublished doctoral thesis, University of Columbia.
Gagne, R. M. and Driscoll, M. P. (1988). Essential of learning for ınstruction, Englowood Cliffs, Nj: Prentice-Hall, 134-149.
Green, L. (2010). Musical learning styles and learning strategies in the ınstrumental lesson: some emergent findings from a pilot study. Psychology of Music, 40 (1), 42-65.
Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Güven, M. (2008). Development of learning strategies scale: study of validation and reliability. World Applied Sciences Journal, 4(1), 31-36.
Hagans, W. W. (2004). Musicians’ learning styles, learning strategies and perceptions of creativity. Unpublished doctoral thesis, Universty of Oklahoma State.
Hallam, S. (1997). What do we know about practising? Toward a model synthesising the research literature. Jørgensen, H. and Lehmann, A. C. (Eds.). (pp.179-231). Does practice make perfect? Oslo: The Norwegian State Academy of Music.
Hallam, S. (2001a). The development of expertise in young musicians: strategy use, knowledge acquisition and ındividual diversity. Music Education Research, 3 (1), 1-42.
Hallam, S. (2001b). The development of metacognition in musicians: ımplications for education. British Journal of Music Education, 18 (1), 1-29.
Hanberry, A (2004). Melody; effects of practice strategies, metronome use, meter, hand and musical function on dual-staved piano performance accuracy and practice time usage of undergraduate non-keyboard music majors. Unpublished doctoral thesis, University of Louisiana State.
Inzenga, A. (1999). Learning to read music cooperatively in a choral setting: a case study. Unpublished doctoral thesis, Universty of New Hampshire.
Jardaneh, N. (2007). Exploring young piano students' perceptions of effective practice strategies. Unpublished doctoral thesis, University of Ottawa.
Jørgensen, H. (2004). Strategies for ındividiual practice. pp. 86-300. A. Williamon (Ed.). Musical excellence strategies and techniques to enhance performance. (pp.86-103), Oxford University Press.
Kan, K. ve Kurtuldu, M. K. (2012). Piyano eğitiminde planlı örgütleme stratejisinin öğrenci başarısına etkisi. X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 25-27 Nisan, Niğde Üniversitesi, 458-464.
Kelley, B. C. (1997). Part writing, error detection, and writing-to-learn: three strategies for learning music theory constructs. Unpublished doctoral thesis, Ohio State University.
Kılınçer, Ö. ve Aydıner Uygun, M. (2012). Güzel sanatlar ve spor liseleri öğrencilerinin piyano repertuvarını öğrenirken kullandıkları öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi X. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 25-27 Nisan, Bildiriler, 249-267.
Kurtuldu, M, K. (2007a). Bilgiyi işleme modeline dayalı piyano eğitiminde genel öğrenme stratejilerinin yeri ve görsel imajlar oluşturma yönteminin kullanılabilirlik düzeyi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Kurtuldu, M. K. (2007b). Piyano çalışma yöntemlerinin piyano öğrencileri tarafından kullanılma durumu. Milli Eğitim Dergisi, 176, 119-133.
Küçük, M. (2010). Çevrimiçi öğrenenlerin öğrenme biçimi, öğrenme stratejileri ve eş zamansız tartışmalara katılımları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Knerr, J. (2006). Strategies in the formation of piano technique in elementary level piano students: an exploration of teaching elementary level technical concepts according to authors and teachers from 1925 to the present. Unpublished doctoral thesis, University of Oklahoma.
Kocabaş, A. (1995). İşbirlikli öğrenmenin blokflüt öğretimi öğrenme stratejileri üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Kocabaş, A. ve Sever, Z. (2011). The analysis of the learning strategies utilized by students in music class in terms of some psychosocial variables. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (4), 9-23.
Leon-Guerrero, A. (2008). Self-regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10 (1), 91-106.
Lipke-Perry, D., T. (2008). Integrating piano techiıque, physiology and motor learning: strategies for performing the Chopin etudes. Unpublished doctoral thesis, University of Arizona.
McCormick, J. and G. McPherson (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: an exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31 (1), 37–51.
Merry, R. (2010). A paradigm for effective pre-college classical guitar methodology: a case study of two models of effective ınstruction. Unpublished doctoral thesis, University of Northern Colorado.
Mesbur, E. E. (2006). Choosing to play: adolescent girls and informal music learning. Unpublished doctoral thesis, University of Toronto.
Nielsen, G. S. (1999a). Learning strategies in ınstrumental music practice. British Journal of Music Education, 16, 275-291.
Nielsen, G. S. (1999b). Self-regulation of learning strategies during practice: a case study of a church organ student preparing a musical work for performance. Psychology of Music October, 27 (2), 218-229.
Nielsen, G. S. (2001). Self-regulating learning strategies in ınstrumental music practice. Music Education Research, 3 (2), 155-167.
Nielsen, G. S. (2004). Strategies and self-efficacy beliefs in ınstrumental and vocal ındividual practice: study of students in higher music education. Psychology of Music, 32 (4), 418-431.
Nielsen, G. S. (2008). Achievement goals, learning strategies and ınstrumental performance. Music Education Research, 10 (2), 235-247.
Oare, S. R. (2007). Goals and self-assessment in the middle school learner: a study of music practice habits. Unpublished doctoral thesis, University of Michigan State.
Okan, H. (2009). Piyano eğitiminde yansıtıcı düşünmenin kullanımı ve etkililiği- devlet konservatuvarları ses eğitimi ana sanat dalları örneği. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Özer, B. (1998). Eğitim bilimlerinde yenilikler. A. Hakan (Ed.) Öğrenmeyi öğretme (ss.147-164) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
Özer, Z. (2010). Bursa Zeki Müren Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi müzik bölümü piyano dersinde kullanılan anlamlandırma stratejilerinin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları ölçeği. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Öztürk, B. & Kısaç, İ. (2007). Eğitim psikolojisi, gelişim- öğrenme- öğretim. B. Yeşilyaprak (Ed.) Bilgiyi işleme modeli (ss.276-306). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Parker, N. R. (2007). A team-based learning model to ımprove sight-singing in the choral music classroom. Unpublished doctoral thesis, University of Minnesota.
Pitts, S. and J. Davidson. (2000). Developing effective practise strategies: case studies of three young ınstrumentalists. Music Education Research, 2 (1), 45-56.
Santos, R. A. T., and C.C. Gerling (2011). Piano repertoire preparation from a praxial perspective. International Symposium on Performance Science, 342-346.
Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Ankara: Ertem Matbaacılık.
Şen, B. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik tutumları ile öğrenme ve ders çalışma stratejileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Şen, Y. (2011). Müzik öğretmenliği öğrencilerinin geleneksel Türk müziği derslerine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Sikes, L. P. (2010). The effects of specific practice strategy use on university string players' performance. Unpublished doctoral thesis, University of Houston.
Simpson, A. (2001). Shine on me: the teaching and learning strategies of one Afro-American gospel youth choir. Unpublished doctoral thesis, University of Wyoming.
Tay, B. (2002). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sınıf ortamında kullandıkları öğrenme stratejileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Ural, M. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri. (Nevşehir ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
Weinstein, E. C. and Mayer, E. R. (1986). The teaching of learning strategies handbook of research on teaching. M. C. Wittock (Ed.). Macmillian Company, pp.315-327, New York.
Yokuş, H. (2009). Piyano eğitiminde öğrenme stratejilerinin kullanılmasına yönelik etkinliklerin performans başarısına ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Yokuş, H. ve Yokuş, T. (2010). Müzik ve çalgı öğrenimi için strateji rehberi I. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Yokuş, H. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının piyano repertuvarının öğrenilmesine yönelik öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerinin incelenmesi, ınternational conference on new horizons in education, cyprus, 23-25 june, retrieved on 10-October-2011, at URL: http://www.int-e.net/publications/inte2010.pdf
Zaleski, D. J. (2009). The relationship between classroom goal orientation and personal goal orientation in the secondary band classroom. Unpublished master thesis, University of Northern Illinois.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.