Consuming mythological images<p>Mitolojik imgeleri tüketmek
Keywords:
Mythology, Brand, Emblem, Unconscious advertising, Mitoloji, Marka, Amblem, Bilinçdışı reklamcılıkAbstract
This study aims to demonstrate the assertion that the purpose of the use of mythological symbols in daily consumption goods is to create an ‘archetypical’ effect–in Jung’s terminology–in popular terms that it holds a ‘subliminal’ structure. We will discuss with the help of concrete examples how the production of consumption goods remodels the society, determines the needs, and why and how the myths are utilized in sales strategies.Behind the effort of being distinctive using various values in corporate or product emblems lies varying consumption habits. Factors marking consumption are now not necessities but desires. Consequently, in ad messages, product packages, art works and mythological symbols addressing consumer desires, attributing to dignity, pleasure, power, distinctiveness and status have been set to be exploited. Strategies used in product advertisement tools, together with product sold, are situated on grounds that senses symbolised by the product are also purchased, hence pledging a communal identity. Theoretical ground of the study consists of new consumption habits and of decisiveness by symbolic senses of consumption objects. Myths and mythological figures attached in the study were elected as the most preferred among in emblems and introduction strategies, and were narrated by limiting them.
Özet
Çalışmanın ilgisi, gündelik hayatta tüketime sunulan ürünlerde mitolojik simgelerin kullanılma amacının Jung'ın terminolojisi ile "arketipsel" bir etki hedeflediği, popüler deyişle "subliminal" bir yapı barındırdığı iddiası üzerinedir. Tüketimi hedef alan üretimlerin, toplumu nasıl yeniden şekillendirdiği, ihtiyaçları belirlediği ve satış taktiklerinde mitlerden ne amaçla ve ne yöntemle yararlanıldığı tartışılacak, örneklerle değerlendirilecektir. Firma ya da ürün amblemlerinde çeşitli değerlerin kullanılarak başkalaşma çabasının gerisinde, değişen tüketim alışkanlıkları yatmaktadır. Artık tüketimi belirleyen etkenler gereksinimler değildir, arzulardır. Dolayısıyla reklam iletilerinde, amblemlerde, ürün paketlerinde, tüketicinin arzularına hitap eden, saygınlık, zevk, güç, ayrıcalıklık ve statü göndermesi yapan sanat yapıtları ve mitolojik simgelerden yararlanılmaya başlanmıştır. Ürün tanıtım araçlarında kullanılan stratejiler, satılan ürünle birlikte, onun simgelediği anlamların da satın alındığı ve böylece toplumsal bir kimlik vaat ettiği zemini üzerinde konumlanır. Çalışmanın teorik zemini yeni tüketim alışkanlıkları ve tüketim nesnelerinin simgesel anlamlarının belirleyiciliği oluşturmaktadır. Çalışmanın ilgisi olan mitler ve mitolojik figürler, amblemlerde ve tanıtım stratejilerinde en çok tercih edilenler seçilerek, sınırlandırılarak anlatılmıştır.
Downloads
Metrics
References
ADORNO, W.T. (2003), "Kültür Endüstirisini Yeniden Düşünürken", (Çev: Bülent Doğan), Cogito Dergisi, Yaz 2003
AKKAŞ, S.Ö. (2008). "Mit ve Felsefe" Milli Folklor, Yıl:20, Sayı:77
ATEŞ, Mehmet (2012). "Mitolojiler ve Semboller Anatanrıça ve Doğurganlık Sembolleri, Milenyum Yayınları, İstanbul
ATİKER, Erhan (1998), "Modernizm ve Kitle Toplumu", Vadi Yayınları, İstanbul
BATUK, Cengiz (2003). “Tarihin Sonunu Beklemek: Ortadoğu Dinkerinde Eskatoloji Mitosları”, İz Yayıncılık, İstanbul
BAYAT, Fuzuli (2013). "Mitolojiye Giriş", Ötüken Neşriyat, İstanbul
BAUDRİLLARD, Jean (2013). "Tüketim Toplumu", (Çev: Hazal Deliceçaylı, Ferda Keskin), Ayrıntı Yayınları, İstanbul
BONNEFOY, Yves (Yöneten) (2000). "Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü", Cilt I, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara
CAMPBELL, Joseph, (2010). "Kahramanın Sonsuz Yolculuğu", Kabalcı Yayınevi, İstanbul
CAMPBELL, Joseph, MAYERS, Bill (2010). "Mitolojinin Gücü Kutsal Kitaplardan Hollwood Filmlerine Mitoloji ve Hikayeler", MediaCat Kitapları, İstanbul
ÇAĞLAR Birsel (Tez danışmanı: Doç.Dr. Aynur Koçak)(2008). "Türk Mitolojisinde Dört Unsur ve Simgeleri Üzerine bir İnceleme", YL Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji ABD
ÇELİK, Metin (Tez danışmanı: Doç.Dr. Simten Gündeş)(2000). "Reklamda Tüketicinin Yönlendirilmesi", YL Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
DUHM, Dieter, (2009). "Kapitalizmde Korku", Kırmızı Yayınları, İstanbul
ELIADE Mircea, (1993). "Mitlerin Özellikleri", (Çev: Sema Rifat), Simavi Yayınları, İstanbul
ELIADE Mircea, (1991). "Kutsal ve Dindışı", (Çev: Mehmet Ali Kılıçbay), Gece Yayınları, Ankara
HANÇERLİOĞLU, Orhan.(2002). "Felsefe Sözlüğü", Remzi Kitabevi, İstanbul
HENDERSON, L. Joseph. (2007). “Modern İnsan ve Mitler, İnsan ve Sembolleri", (Çev: A.N. Babaoğlu), Okuyan Us Yayınları, İstanbul.
HERSEY Paul, BLANCHARD Ken (1982). "Management Of Organizational Behavior", (Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey)
HOCKLEY, Luke (2004). “Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım”, (Çev: Simten Gündeş), Es Yayınları, İstanbul
HORKHEIMER, M., ADORNO T. (1996a). "Aydınlanmanın Diyalektiği I", Kabalcı Yayınevi, İstanbul
JUNG, Carl Gustav (2007). “İnsan ve Sembolleri”, (Çev: Ali Nahit Babaoğlu), Okuyan Us Yayınları, İstanbul
KOLKER, R. (2003-2004). “Kültürel Pratik Olarak Sinema”, Sinemasal, Sayı:8-9
KOTLER, P., ARMSTRONG, G. (1991). "Principles of Marketing", Prentice Hall, USA
ONG, Walter J. (2003). "Sözlü ve Yazılı Kültür", Metis Yayınları, İstanbul
Wikipedia, "Kültür Endüstrisi" Erişim 13 Nisan 2014, http://tr.wikipedia.org/wiki/K%C3%BClt%C3%BCr_end%C3%Bcstrisi
“Jüpüter’in udularına mitolojij isim”, Erişim 14 Nisan 2014, http://www.habervitrini.com/bilim/jupiterin-uydularina-mitolojik-isim-701580/SOLOMON, Michael R.(2003). "Tüketici Krallığının Fethi", MediaCat Kitapları, İstanbul
Veyne, P. (2003). "Yunanlılar Mitlerine İnanmışlar mıydı?", Dost Kitabevi Yayınları, Ankara
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.