A review of cultural geography: Hıdrellez Events in Zonguldak Province<p>Bir kültürel coğrafya incelemesi: Zonguldak İlinde Hıdrellez Etkinlikleri
Keywords:
Hıdrellez, Zonguldak, Turkish Culture, Hıdrellez EventsAbstract
Bairams, ceremonies and festivals which are crucial components of folk cultures are also the most important cultural values of nations that bind human communities together. Hıdrellez, which is belonging to Turkish world in Anatolia, Iraq, Crimea, Balkans and Syria, is one of these. Hıdrellez having been celebrated by Turks for a very long time is a seasonal festival which; heralds the end of the winter and the arriving of the summer and is on May 6th, the day on which is believed Prophets Hızır (Al-Khidr) and Ilyas (Elijah) met on the earth. Beliefs, manners and customs accompanied in time with Hıdrellez have helped this cultural event be even more prosperous.
Ceremonies welcoming seasons are quite common among Turkish people. Especially, the arrivals of the spring and the summer have particular importance. March 21st, which is accepted as the first day of spring, is celebrated as Nowruz; and May 6th, the first day of the summer, is celebrated as Hıdrellez. In these seasons nature comes to life, trees come into leaf, crops are raised and animals reproduce.
The summer is to be fertile for people to get prepared for the following winter and to spend it in welfare.
Hence, expectations with the New Year are expressed in different ways with various ceremonies being held at the beginning of each season. In the belief of Hıdrellez, expectations like having a large amount of crops, settling down and having babies, and reproduction of herds are wished or expressed in numerous forms.
Hıdrellez, in Zonguldak, is celebrated as a cultural event applying traditional and religious rituals. In this study, the importance of Hıdrellez festival in interaction between human and environment, where and how it is celebrated in Zonguldak, what changes it has gone through until today, how Hıdrellez is perceived by the local people, and what problems are encountered during celebration events and what solutions for these are brought are taken into consideration.
Özet
Halk kültürünün önemli unsurlarından olan bayramlar, törenler, şenlikler insan topluluklarını birbirine bağlayan milletlerin en önemli kültürel değerlerindendir. Anadolu, Balkanlar, Kırım, Irak ve Suriye Türklerine özgü bir halk şenliği olan hıdrellez bunlardan biridir. Hıdrellez, Türklerin uzun yıllardır kutlaya geldikleri, kışın bitip yazın başladığını haber veren, anı zamanda Hızır ve İlyas peygamberlerin bir araya geldiğine inanılan Miladi 6 Mayıs günü kutlanan bir bayramdır. Zaman içerisinde hıdrelleze yüklenen inanç, adet ve gelenekler bu kültürel etkinliğin daha da zenginlik kazanmasını sağlamıştır.
Türklerde mevsimleri karşılama törenleri oldukça yaygındır. Özellikle ilkbahar ve yaz mevsimlerinin başlangıcı ayrı bir öneme sahiptir. İlkbaharın başlangıcı olarak kabul edilen 21 Mart Nevruz Bayramı, yazın başlangıcı olarak benimsenen 6 Mayıs ise Hıdrellez Bayramı olarak kutlanmaktadır. Bu mevsimlerde tabiat canlanır, ağaçlar yeşerir, mahsuller yetişir ve havyanlar yavrular. İnsanların bir sonraki kış için hazırlık yapması ve kışı rahat geçirmesi için yazın bereketli geçmesi gerekir.
Bunun için mevsimlerin başlangıçlarında çeşitli törenlerle yeni yılla ilgili beklentiler çeşitli şekillerde dile getirilir. Hıdrellez inancında yeni yılın bolluk ve bereket getirmesi, bol mahsul alınması, sürülerin çoğalması, evlilik ve çocuk sahibi olma gibi beklentiler çeşitli şekillerde dile getirilmekte ya da istenmektedir.
Zonguldak ilinde Hıdrellez, geleneksel ve dini ritüeller içeren kültürel bir etkinlik olarak kutlanmaktadır. Bu çalışmada insan ve çevre etkileşimi açısından hıdrellez bayramının önemi, Zonguldak ilinde hangi mekânlarda ve ne şekilde kutlandığı, zaman içerisinde hangi değişimlere uğrayarak günümüze ulaştığı, yöre halkının Hıdrellez algısının nasıl olduğu, Hıdrellez etkinlikleri esnasında karşılaşılan sorunların neler olduğu ve bunlara ne gibi çözümler üretilebileceği üzerinde durulmuştur.
Downloads
Metrics
References
Aras, E. (2002). Türklerde Hıdrellez Geleneği, Millî Folklor Dergisi, 54: 39-54.
Arı, Y. (2005). Amerikan Kültürel Coğrafyasında Peyzaj Kavramı, Doğu Coğrafya Dergisi, 13: 311-340
Arı, Y., & Köse, A. (2005). İnsan-Çevre Etkileşimini Yorumlamada Yeni Bir Alternatif: Kültürel Coğrafya, Türk Coğrafya Kurumu Ulusal Coğrafya Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul, 51-59.
Artun, E. (1990). Tekirdağ’da Hıdırellez Geleneği, Türk Halk Kültüründen Derlemeler Hıdırellez Özel Sayısı. Ankara: Neyir Matbaası.
Artun, E. (2007). Türk Halk Kültüründe Hıdrellez, View Article: http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/erman_artun_turk_halk_kulturunde_hidrellez.pdf.
Cuche, D. (2004). Sosyal Bilimlerde Kültür Kavramı, Çev. Turgut Arnas, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
Çay, A. M. (1988). Türk Ergenekon Bayramı Nevrûz, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları No: 88, Ankara.
Çay, A. M. (1990). Hıdırellez “Kültür – Bahar Bayramı”, Kültür Bakanlığı Halk Kültürünü Araştırma Dairesi Yayınları, Yayın No: 138, Ankara.
Jordan, T. G., & Domosh, M., & Neumann, R. P., & Price, P. L. (2012). Jordan’s Fundamentaltals of the Human Mosaic A Thematic approach to Cultural Geography, Second Edition, W. H. Freeman and Company, New York.
Haviland, W.A., & Prins, H.D.E., & Walrath, D., & McBride, B. (2008). Kültürel Antropoloji, Çev. İ. Deniz Erduvan Sarıoğlu, Kampüs Yayınları, İstanbul.
Kayserili, A., & Altaş N.T. (2010). Horasan İlçesindeki Kır Meskenlerinin Kültürel Coğrafya Bakış Açısıyla İncelenmesi, Doğu Coğrafya Dergisi, 23: 81-102
Ocak, A. Y. (1998). Hıdrellez, İslam Ansiklopedisi, c.17.TDV. Yay, İstanbul.
Oğuz, M. Ö. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Ve Kültürel İfade Çeşitliliği, Millî Folklor Dergisi, 82: 6-12
Tümertekin, E., & Özgüç, N. (2004). Beşeri Coğrafya İnsan, Kültür, Mekan, Çantay Kitabevi, İstanbul.
Türk, H. (2010). Hatay’da Müslüman-Hıristiyan Etkileşimi: St. Georges Ya Da Hızır Kültü, Millî Folklor Dergisi, 85: 138-146.
Tylor, E. B. (1920). Primitive Culture Researchesinto the Development of Mitology Philosophy, Religion, Language, Art andCustom, Volume 1, John Murray, London.
http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/TR,80212/halk-takviminde-hidirellez.html (Erişim Tarihi: 09.03.2014).
http://aregem.kulturturizm.gov.tr/TR,50838/insanligin-somut-olmayan-kulturel-mirasinin-temsili-lis-.html (Erişim Tarihi: 23.09.2014).
http://turk_halkbilimi.gazi.edu.tr/posts/view/title/somut-olmayan-kulturel-miras-sozlesmesi-12924. (Erişim Tarihi: 23.09.2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.