A contemporary debate in folk dances history and today: dynamic or static?<p>Geçmişten günümüze halk danslarında güncel bir tartışma; dinamik mi statik mi?
Keywords:
Folk dances, static, dynamic, folklore, transformation, dialectic, Halk Dansları, Statik, Dinamik, Folklor, Değişim, DiyalektikAbstract
In this article we will try to asses a discussion that goes back to the early Republican period but keeps up-to-date since 1960s. Dynamic-static folkore debate has been made under different rubrics such as authentic-stylized, traditional-choreographed whereas sociological and ideological foundations of the debate has been overseen; therefore restricted in a vicious cycle.
While providing a dialectical viewpoint on folk culture vis-a-vis historical change, we will try to evaluate the way folk dances have historically been transformed. At the same time, reflections of different parties who has conceived this transformation either modernisation or degeneration will be delienated in their own context.
We will try to shift the main emphasis from national belonging and localism to a historical context, where class relations occupy a central locus. Thus we will aim at establishing a necessary terrain that is going to enable reestablishing links between folk dance as 'a living form' and actual social relations.
Özet
Bu makalede kökleri cumhuriyetin ilk yıllarına kadar uzanan fakat 1960'lardan bu yana güncelliğini koruyan bir tartışmayı irdelemeye çalışacağız. Dinamik-statik folklor tartışması halk dansları alanında otantik-stilize, geleneksel-düzenlemeli gibi farklı adlarla yapılagelmiş, sosyolojik ve ideolojik temelleri eksik bırakılmış ve kısır bir döngü içine hapsedilmiştir.
Tarihin devinimi içinde halk kültürü olgusunu diyalektik bir bakışla ele alarak halk danslarının geçmişten günümüze yaşadığı değişimi/dönüşümü, bu değişimi modernleşme veya yozlaşma olarak algılayan tarafların görüşlerini konunun nesnel bağlamı içinde irdeleyip objektif olarak aktarmaya ve yorumlamaya çalışacağız. Tartışmanın tarihsel serüveni içinde eksik bırakılmış yerleri doldurmaya, yanlış kavranmış kavramları açıklamaya gayret edeceğiz.
Tartışmanın eksenini bugüne kadar yapıldığı şekliyle ulus aidiyeti, veya yerelcilikten çıkarıp tarihsel ve sınıfsal bağlamına oturtmaya dikkat edeceğiz. Böylece 'yaşayan bir form' olarak halk dansının günümüz toplumsal yaşamıyla tekrar bağlarının kurulabilmesi için gerekli zemini yaratmayı hedefliyoruz.
Downloads
Metrics
References
Ahmet Demirbağ ile 29.11.2010 tarihli görüşme.
Akyüz, Ç. Halk Bilimde "Kısa Süreli Bellek": E-Bilgi Kaynakları. http://www.academia.edu/download/29693299/HALK_BILIMINDE_kisa_sureli_bellek.pdf son erişim tarihi: 14.08.2014
Alangu, T. (1970). Statik ve Dinamik Folklor Anlayışları. Folklor Dergisi, sayı: 10-11-12, s.3
Ali Çavaz ile 24.03.2011 tarihli görüşme.
Celal Aslan ile 10.11.2012 tarihli görüşme.
Demir, S. (2012). Kültürel Bellek, Gelenek ve Halk Bilimi Müzeleri. Milli Folklor Dergisi, Yıl 24, Sayı 95
Emre, H. (2013). Kültürün Değişimi ve Dönüşümü Bağlamında Ozan-Baksı Geleneğinden Çağdaş Türk Ozanlığına Geçiş Süreci. Bilim ve Kültür-Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, Sayı 01, Mart
Ersoy, R. (2006). Şehirleşme-Halk Kültürü İkileminde Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 20
Görkem, İ. (2005). Tahir Alangu'nun Folklor Anlayışı, Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı, Kanyılmaz Matbaası, İzmir
Görür, H. (1969-70). Türk Folklor Kurumu. Folklor Dergisi, sayı:8-9, s.18, 21
Kealiinohomoku, J. W. (2007). Halk Dansı, Milli Folklor Dergisi, Yıl 19, Sayı 73
Küçüksezer, C. (1975). Halk Kültürüne Sahip Çıkmak. Folklora Doğru Dergisi, sayı: 42, s.10
Marx; K. (2004). Kapital 1. Cilt. Sol Yayınları
Mesut Güner ile 17.03.2011 tarihli görüşme.
Ollman, B. (2011). Diyalektiğin Dansı. Yordam Kitap
Ömer Işık ile 20.03.2011 tarihli görüşme.
Şevki Aksoy ile 03.11.2012 tarihli görüşme.
Şinasi Pala ile 24.06.2012 tarihli görüşme
Tanilli, S. (2009). Değişimin Diyalektiği ve Devrim. Cumhuriyet Kitapları
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.