‘Division of the Monochord’ and the science of harmonics in the Hellenistic era<p>‘Kanon’un Bölünümü’ yazması ve Helenistik dönemde müzikbilim
Keywords:
kanon, monokort, kanun, Sectio Canonis, Pisagorcular, Öklid, Platon, Timaios, Aristoteles, Aristoksenos, tekhne, Helenistik dönem, müzikbilimAbstract
This study will discuss the importance of the manuscript Division of the Monochord (Sectio Canonis in Latin, Katotomes Kanonos in Greek) in the history of Greek harmonic science. Estimated to be a work dating from the early years of the Hellenistic Era, Division of the Monochord remains to be the earliest full-text document that presents the Pythagorean approach to harmonics in a systematic framework. Starting with a discussion on the nature of sound which – as it states - is based on movement as well as the reasons of consonance and dissonance, the work continues relating the rules of concordance with arithmetic principles and re-examines these principles within a musical framework, ultimately leading to the final part which teaches to establish the Greater Perfect System on a monochord (kanon). Kanon which bears meanings as rule, rightness, truthful model and scale in ancient Greek, thus becomes a instrumental device in Pythagorean musical theory, reflecting the truth along with its visual and audible counterparts. Besides presenting a detailed examination of this manuscript, the aim of this study is to evaluate the text along with the historical, philosophical and scientific dimensions that surround it. Considered from this point, it will be revealed that Division of the Monochord is much more than a simple music theory manuscript for the Pythagoreans, but rather a “project of truth”.
Özet
Bu çalışmada Kanon’un Bölünümü yazmasının Antik Çağ müzik-teori tarihindeki önemi tartışılacaktır. Helenistik dönemin ilk yüzyılından kalma bir eser olduğu tahmin edilen Kanon’un Bölünümü, Pisagorcuların müzik teorisine yaklaşımlarının sistematik bir çerçevede ele alındığının tarihte tespit edilebildiği ilk tam metindir. Sesin doğası, sesler arası uyumluluğun nedenleri, bu nedenlerin aritmetik prensiplerle açıklanması ve daha sonra bu prensiplerin müzikal bağlamda tekrar ele alındığı Kanon’un Bölünümü yazması, son önermelerinde monokort (kanon) enstrümanı üzerinde iki oktavlık diyatonik sistemin kurulması ile sonlanır. Antik Yunan’da doğru bir model ve ölçek anlamında kullanılan kanon kelimesi, böylelikle Pisagorcu müzik kuramında da doğru’yu gösteren bir bilgi ve bu doğru bilginin görsel ve duyumsal yansımalarının deneyimlendiği bir ölçek enstrüman olacaktır. Çalışmanın amacı, bu yazmanın detaylı bir incelemesi olmanın yanı sıra, yazmanın Helenistik dönem müzik biliminde, onu çevreleyen tarihsel, felsefi ve bilimsel boyutları ile birlikte değerlendirilmesidir. Bu açılardan değerlendirildiğinde Kanon’un Bölünümü’nün Pisagorcular için basit bir müzik teorisi yazmasından çok bir “hakikat projesi” olduğu ortaya çıkacaktır.
Downloads
Metrics
References
Akan, Nesrin. 2012. Platon’da Müzik. Bağlam Yayınları, İstanbul.
Aristoteles, 2011 (2005). İkinci Çözümlemeler (Çeviren: Ali Houshiary). Yapı Kredi Yayınları - Cogito, İstanbul.
Aristoteles, 2012. Nikomakhos’a Etik (Çeviren: Saffet Babür). BilgeSu, Ankara.
Aristoteles, 2014. Ruh Üzerine (Çeviren: Zeki Özcan). Sentez Yayıncılık. Ankara.
Asmis, Elisabeth. 2009. ‘Epicurean Empiricism’ in Cambridge Companion to Epicureanism, edited by James Warren. Cambridge University Press.
Barbera, Andre. 1984. ‘Placing Sectio Canonis in Historical and Philosophical Contexts’. The Journal of Hellenic Studies, Vol. 104, pp.157-161.
Barker, Andrew. 1989. Greek Musical Writings Volume II: Harmonic and Acoustic Theory. Cambridge University Press, Cambridge.
Barker, Andrew. 2007. The Science of Harmonics in Classical Greece. Cambridge University Press, Cambridge.
Barker, Andrew. 2014. ‘Pythagoreans Harmonics’. A History of Pythagoreanism. Edited by Carl A. Huffman. Cambridge University Press - Cambridge.
Baysal, Ozan. 2014a. ‘Erken Dönem Pisagorcularda Harmonia Düşüncesi ve Müzik Kuramı’. Porte Akademik Müzik ve Dans Araştırmaları Dergisi Sayı:10 (‘Müzikte Kuram’ Özel Sayısı).
Baysal, Ozan. 2014b. ‘Aristoksenos’un Müzik Bilim Anlayışı’. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi Sayı: 46 http://www.akademikbakis.org/dergi//aristoksenosun-muzik-bilim-anlayisi201412.pdf
Bolt, Barbara. 2012 (2010). Yeni Bir Bakışla Heidegger (çeviren:Murat Özbank). Kolektif Kitap, İstanbul.
Bower, Calvin. 1978. ‘Boethius and Nichomachus: An Essay Concerning the Sources of De institutione musica’. Vivarium, Vol.18 No.1 pp.1-45.
Creese, David. 2010. The Monochord in Ancient Greek Harmonic Science. Cambridge University Press, Cambridge.
Çelgin, Güler. 2010. Eski Yunanca-Türkçe Sözlük. Kabalcı Yayınları. İstanbul.
Çelik, Sara. 2010. Bilgi Felsefesi: İlkçağ’dan Yeniçağ’a. Doruk Yayınları, İstanbul.
Çetinkaya, Yalçın. 2001 (1995). İhvân-ı Safâ’da Müzik Düşüncesi. İnsan Yayınları, İstanbul.
Dillon, John. 2005 (2003). The Heirs of Plato, A Study of the Old Academy (347-274 BC). Oxford University Press. New York.
Dürüşken, Çiğdem. 2014. Antikçağ Felsefesi, Homeros’tan Augustinus’a Bir Düşünce Serüveni. Alfa Felsefe, İstanbul.
Euclid & Thomas L. Heath (translator). 1908a. Euclid The Thirteen Books of Elements, Vol 1: Books1-2. Cambridge University Press.
Euclid & Thomas L. Heath (translator). 1908b. Euclid The Thirteen Books of Elements, Vol 2: Books3-9. Cambridge University Press.
Eyüboğlu, İsmet Zeki. 2004. Türk Dilinin Etimoloji Sözlüğü. Sosyal Yayınlar, İstanbul.
Heidegger, Martin. 1993. ‘The Question Concerning Technology’. Basic Writings (edited by David Farrell Krell) pp.308-341. Harper Perennial Modern Classics, San Francisco.
Hilav, Selahattin. 2009. Felsefe El Kitabı, 5. Basım. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Howatson, M.C. (ed.) 2013. Oxford Antikçağ Sözlüğü (Çev. Faruk Ersöz). Kitap Yayınevi, İstanbul.
Landels, John G. 1999. Music in Ancient Greece and Rome. Routledge. London, New York.
Levendoğlu, N. Oya ve Fazlı Arslan (sadeleştirenler). 2005. ‘Musikinin Mebadi-i Riyaziyesi (Matematiksel Hesapları) yaz: Rauf Yekta’. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı:18 Yıl 2005/1 (247-257).
Levin, Flora R. 1990. ‘Unity in Euclid’s ‘Sectio Canonis’’. Hermes, 118 Bd., H.4, pp.430-443.
Levin, Flora.1994. (translation & commentary). Manual of Harmonics of Nichomachus the Pythagorean. Phanes Press.
Levin, Flora. 2009. Greek Reflections on the Nature of Music. Cambridge University Press, New York.
Losee, John. 2008 (1972). Bilim Felsefesine Tarihsel Bir Giriş (çeviren: Elif Böke). Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
Masiero, Roberto. 2006. Mimaride Estetik (çeviren: Fırat Genç). Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
Mathiesen, Thomas J. 1975. ‘An Annotated Translation of Euclid’s Division of a Monochord’. Journal of Music Theory, Vol.19 No:2.
Mathiesen, Thomas J. 1999. Apollo’s Lyre, Greek Music and Music Theory in Antiquity and the Middle Ages. University of Nebraska Press.
McCellan III, James E. and & Harold Dorn, 2006. Science and Technology in World History an Introduction, Second Edition. The John Hopkins University Press, Baltimore.
Minor, Vernon Hyde. 2013 (2001). Sanat Tarihinin Tarihi (çeviren: Cem Soydemir). Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Mueller, Ian.2008. ‘Euclid’ in The Encylopedia of Ancient Natural Scientists, edited by Paul Keyser & Georgia Irby-Massie. Routledge. London & New York. (304-306)
Onians, John. 1979. Art and Thought in the Hellenistic Age: The Greek World View 350-50BC. Thames & Hudson.
Platon. 2001. Timaios (çeviren: Erol Güney & Lütfi Ay). Sosyal Yayınlar, İstanbul.
Platon. 2013. Devlet (çev: S.Eyüboğlu & M.A.Cimcoz). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
Roochnik, David. 1998. Of Art and Wisdom: Plato’s Understanding of Techne. The Pennsylvania State University Press, Pennsylvania.
Restani, Donatello. 1993. (Review) ‘The Euclidean Division of the Canon: Greek and Latin Sources by Andre Barbera’. Notes, Second Series, Vol.49 No:4 (1426-1427).
Robbins, Frank Egleston. 1919. (Review) ‘Euclidis Phaenomena et scripta musica by Henricus Menge; Fragmenta collegit et disposuit byJ. L. Heiberg; H. Menge’. The Classical Association of the Middle West and South.
Sachs, Curt. 2006 (1940). The History of Musical Instruments. Dover Publications, New York.
Sharples, R.W. 1996. Stoics, Epicureans and Sceptics am Introduction to Hellenistic Philosophy. Routledge, London.
Solomon, Jon. 2000. Ptolemy Harmonics (translation & commentary). Brill, Leiden.
Struik, Dirk. 2002. Kısa Matematik Tarihi (çeviren: Yıldız Silier). Doruk Yayıncılık, İstanbul.
Winnington-Ingram, R.P. 1932. ‘Aristoxenus and the Intervals of Greek Music’. The Classical Quarterly, Vol.26, No.3/4 (July-Oct.1932), pp.195-208.
Yıldırım, Cemal. 2012. Bilim Tarihi - 16.Basım. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Zeren, Ayhan. 2003 (1995). Müzik Fiziği. Pan Yayıncılık, İstanbul.
Huffman, Carl. 2011. "Archytas", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2011 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <http://plato.stanford.edu/archives/fall2011/entries/archytas/>.
Suda On Line. “Aristoxenus”. Tr. Gregory Hays on 20 November 2000. http://www.stoa.org/sol-entries/alpha/3927. (En son 14 Ağustos 2014 tarihinde girilmiştir.)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.