The end of art as a capitalist discourse<p>Kapitalist bir söylem olarak sanatın sonu
Keywords:
Art, capitalist discourse, meta, Baudrillard, Sanat, kapitalist söylem, Baudrillard.Abstract
In the present paper, the claim, art or painting is going through its end, is evaluated as a capitalist discourse; and some related samples were analyzed in terms of how they were passivized and become dysfunctional by the capitalist system. French thinker Jean Baudrillard is the most effective and distinguished sample of the claim, the end of art. In this point, after evaluating Danto’s ideas from the modern perspective, the claim of “end of art” will be discussed through Baudrillard’s post-modern perspective. When Baudrillard directed his gaze onto the world of art, the situation he saw was not a very optimistic one. Modern art and post-modern art, in which the thinker is also included, is the production of the Western World. As a result, in this sense, the literature of art is merely valid for the modern art taking its roots from the Western World and this domain of thinking. According to Baudrillard, art has lost its own privilege and purpose; it is not made for development of culture, but for consumption of this culture; and instead of existing through its own content of meaning, it has been unconsciously spread over all segments of the society. As a result, the discussion of what is art and what is not has progressively become more ambiguous.
Özet
Bu çalışmada sanatın ya da resmin sonunun geldiği savı kapitalist bir söylem olarak değerlendirilmiş, sanatın kapitalist sistem tarafından nasıl edilgen ve işlevsiz kılındığına ilişkin örneklendirmelerle işlenmiştir. Sanatın sonu sav’ının, bu örneklendirme ile, en etkili duayen ismi Fransız düşünür Jean Baudrillard’dır. Burada, modern anlamda Danto’nun görüşlerine yer verildikten sonra ‘’sanatın sonu’’ savı, postmodern anlamda, Baudrillard üzerinden tartışılacaktır. Baudrillard bakışını sanat dünyasına çevirdiğinde gördüğü manzara iç açıcı değildir. Burada bahsedilen çağdaş sanat, postmodern sanat, düşünürün de içinde bulunduğu Batı dünyasının üretimidir. Dolayısıyla, bu bağlamda literatür, sadece Batı dünyası ve bu düşünce dünyasından beslenen çağdaş sanat için geçerlidir. Baudrillard’a göre sanat artık sahip olduğu ayrıcalığı ve amacını yitirmiş, kültürü geliştirmek için değil, tüketilmek için yapılmış ve kendi anlam içeriği ile var olmak yerine toplumun tüm katmanlarına bilinçsizce yaydırılmış ve neyin sanat olup neyin sanat olmadığı tartışmaları iyice bulanıklaşmıştır.
Downloads
Metrics
References
Adanır, O., (2004). Baudrillard’ ın Simülasyon Kuramı Üzerine Notlar ve Söyleşiler, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir.
Baudrillard, J., (1991). Sessiz Yığınların Gölgesinde yada Toplumsalın Sonu, Ayrıntı Yay.,İstanbul.
Baudrillard, J., (1995). “Trans Estetik’’ , Kötülüğün Şeffaflığı: Aşırı Fenomenler Üzerine bir Deneme, Çev. Emel Alabora, Işık Ergüden, Ayrınt yay, İstanbul.
Baudrillard, J., (2010). Sanat Komplosu, Çev. Elçin Gen-Işık Ergüden, İletişim Yayınları, İstanbul.
Bumin, T., (1998). Hegel, Yky, Cogito Dizisi, İstanbul.
Copleston, F., (1995) Ffelsefe Tarihi: Hegel, Çağdaş Felsefe, bölüm I. çev Aziz Yardımlı, İdea Yay.
Danto, A.C., ( 2010). Sanatın Sonundan Sonra-Çağdaş Sanat ve Tarih Sınır Çizgisi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Duhm, D., (1996). Kapitalizmde Korku, çev. S. Şölçün, Ayraç Yay. Ankara.
Giderer, H. E., ( 2003). Sanatın Sonu, Ütopya Yayınevi, Ankara.
Kuspit, D., (2006). Sanatın Sonu, Metis Yayınları, İstanbul.
Lynton, N., (1982). Modern Sanatın Öyküsü, çev. Cevat Çapan-Sadi Öziş, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Ryan, M., (1993). Postmodern Siyase, Modernite Versus Postmodernite, çev. Mehmet Küçük, Vadi Yayınları, Ankara.
Topçuoğlu, N., (2000). Ffotoğraf Ölmedi ama Tuhaf Kokuyor, Yky, İstanbul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.