Production, consumption and text in music industry: The problem of copyright<p>Müzik endüstrisinde üretim, tüketim ve metin: Telif sorunsalı
Keywords:
Copyright, music industry, music technology, music production, music sharing, Internet culture, Creative Commons, Telif hakkı, müzik endüstrisi, müzik teknolojisi, müzik üretimi, müzik paylaşımı, İnternet kültürü, Creative Common..Abstract
This article investigates the relevance of the concept of copyright, which took its modern form in the last century, to the present conditions specific to music in the light of technological and cultural changes. Firstly, it provides a basic definition of copyright along with examples related to its implementation. Then, it dwells on production, distribution and consumption dimensions of music, addressing their differences between 20th and 21st centuries. The main cause of these differences is that there have been radical changes in technology and that reflections of these changes on cultural field have created a completely new paradigm. One of the characteristics of this new paradigm is that unprecedented creativity techniques and ideas are emerged in conjunction with the continuing intertwinement of the consumption and production dimensions of music. The article tries to express all these issues in relation to the need of alteration of the copyright concept, and discusses new alternatives to copyright, especially the most prominent one being Creative Commons. Pointing out the potential developments, it emphasizes the need of reformulation of the laws and regulations related to copyright.
Özet
Bu makale, bugünkü biçimini geçtiğimiz yüzyılda almış olan telif hakları konseptinin müzik özelinde günümüz koşullarına uygunluğunu, teknolojik ve kültürel değişimler ışığında incelemeye çalışır. Bu bağlamda, ilk olarak bu konseptin kısa bir tanımına ve uygulanmasına ilişkin örneklere yer verir; ardından ise müziğin üretim, dağıtım ve tüketim boyutları üzerinde durarak 20. yüzyıl ile 21. yüzyıl arasındaki farklara değinir. Bu farkların temel sebebi, teknolojide görülen değişimler ile bu değişimlerin kültürel alana yansımasının tamamen yeni bir durum meydana getirmiş olmasıdır. Bu yeni durumun niteliklerinden biri de, müziğin tüketim ve üretim boyutlarının her geçen gün daha fazla iç içe geçmesiyle birlikte, daha önce görülmemiş yeni yaratıcılık alanlarının ortaya çıkışıdır. Makale bütün bunları, müzikte telif hakları konseptinin gözden geçirilme ihtiyacı ile ilişkili bir şekilde aktarmaya çalışır. Telif hakları alanında geliştirilen yeni alternatifler ve bu alternatifler arasında en çok öne çıkanlardan biri olan Creative Commons üzerinde durur. Gelecekteki olası durumlara da işaret etmeye çalışarak telif haklarına ilişkin yasaların yeniden düzenlenme gereksinimine vurgu yapar.
Downloads
Metrics
References
Bach, D. (2004). The double punch of Law and Technology: Fighting Music Piracy or Remaking Copyright in a Digital Age?. Business and Politics, 6(2). doi:10.2202/1469-3569.1089
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.2202/1469-3569.1089
Bagdikian, B. (1989, June 12). The Lords of the Global Village. The Nation.
Bagdikian, B. (1990). The Media Monopoly. Boston: Beacon Press.
Burnett, R. (1996). The Global Jukebox: The International Music Industry. Londra: Routledge.
Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Cilt 1, Ağ Toplumunun Yükselişi (Ebru Kılıç, Çev.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Chambers, I. (1982). Some Critical Tracks. Popular Music, 2, 19-36. doi:10.1017/S0261143000001215.
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0261143000001215
Condry, I. (2004). Cultures of Music Piracy: An Etnographic Comparison of the US and Japan. International Journal of Cultural Studies, 7(3), 343-363. doi:10.1177/1367877904046412
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1367877904046412
Creative Commons. (n.d.-a). About: What is CC?.
Retrieved from: https://creativecommons.org/about/what-is-cc
Creative Commons. (n.d.-b). About: History.
Retrieved from: https://creativecommons.org/about/history
Finney, T. M. (1947). A History of Music. New York: Harcourt, Brace.
Frith, S. (1981). Sound Effects: Youth, Leisure and the Politics of Rock’n’Roll. New York: Pantheon Books.
Güriz, A. (1969). Teorik Açıdan Mülkiyet Sorunu. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
Hebdige, D. (1988). Gençlik ve Altkültürleri (Esen Tarım, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
Hebdige, D. (2003). Kes Yapıştır: Kültür, Kimlik ve Karayip Müziği (Çağatay Gülabioğlu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Karlıdağ, S. K. (2010). Fikirlerimizin Sahibi Kim? Türkiye’de Müzik Endüstrisinde Telif Hakları Politikaları. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Ku, R. S. R. (2001). The Creative Destruction of Copyright: Napster and the New Economics of Digital Technology. University of Chicago Law Review, 69(1), 263-324. doi:10.2307/1600355
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1600355
Lessig, L. (2010, July 10). ASCAP’s attack on Creative Commons. The Huffington Post.
Retrieved from: http://www.huffingtonpost.com/lawrence-lessig/ascaps-attack-on-creative_b_641965.html
Litman, J. (2001). Digital Copyright. New York: Prometheus.
Music & Copyright’s Blog. (2015, April 28). Recorded music market share gains for WMG in 2014, Sony/ATV is the publishing leader.
Retrieved from: https://musicandcopyright.wordpress.com/2015/04/28/recorded-music-market-share-gains-for-wmg-in-2014-sonyatv-is-the-publishing-leader
Negus, K. (1992). Producing Pop: Culture and Conflict in the Popular Music Industry. Londra: Edward Arnold.
Rimmer, M. (2001). Napster: Infinite Digital Jukebox or Pirate Bazaar. Media International Australia incorporating Culture and Policy, 98, 27-38.
View Article: http://ssrn.com/abstract=600825
Rimmer, M. (2007). Digital Copyright and the Consumer Revolution: Hands Off My iPod. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Robinson, D. C. (1986). Youth and Popular Music: A Theoretical Rationale for an International Study. International Communication Gazette, 37(1-2), 33-50. doi:10.1177/001654928603700105
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.1177/001654928603700105
Rowe, D. (1996). Popüler Kültürler: Rock ve Sporda Haz Politikası (Mehmet Küçük, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Smiers, J. (2000). The Abolition of Copyright: Better for Artist, Third World Countries and the Public Domain. International Communication Gazette, 62(5), 379-406.
doi:10.1177/0016549200062005003
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0016549200062005003
Sterling, B. (2009). The Hacker Crackdown: Law and Disorder on the Electronic Frontier. South Australia: eBooks@Adelaide, The University of Adelaide Library.
Retrieved from: https://ebooks.adelaide.edu.au/s/sterling/bruce/hacker/complete.html
Tagg, P. (1982). Analysing popular music: theory, method and practice. Popular Music, 2, 37-67. doi:10.1017/S0261143000001227
View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0261143000001227
Uçkan, Ö. (2009, July 17). Çocuk İstismarından İnternet İstismarına Türkiye [blog post].
Retrieved from: http://www.ozguruckan.com/kategori/politika/22243/cocuk-istismarindan-internet-istismarina-turkiye
Wilde, E. & Schwerzmann, J. (2004). When Business Models Go Bad: The Music Industry’s Future [conference paper].
Retrieved from: http://dret.net/netdret/docs/wilde-music-icete2004.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.