A historical section from Ottoman- Serbian musical interactions: Stevan Mokranjac’s Istanbul concerts<p>Osmanlı-Sırp müzik ilişkilerinden tarihsel bir kesit: Stevan Mokranjac’ın Dersaadet konserleri
Keywords:
Music History, European-Ottoman musical interactions, Stevan Mokranjac, Belgrad Koro Topluluğu, Osmanlı-Sırp müzik ilişkileri, Sultan II. Abdülhamid, Mokranjac İstanbul’da, Osmanlı-Avrupa müzik ilişkileriAbstract
Stevan Mokranjac, who is among the founders of Serbian national music, came with the Belgrade Choral Society to Ottoman lands to give a concert in 1895, during the reign of Sultan Abdulhamid II. Mokranjac’s visit is important both in terms of presenting the developments in Western music area in Ottoman Empire as well as showing the diplomatic interactions of the two countries in relation to music. In this concerts it is observed that the Western music performance and composition practices that the Ottomans initiated during 19. century were adopted by the Serbian musicians. Moreover, the constructional similarities and interactions in institutionalization of Western music in both countries takes attention.
This article aims to reveal the Ottoman-Serbian musical interaction, about which no specific research was not traced, in line with the composer, musician, conductor Stevan Mokranjac, who is not very well known in Turkish music history, and Belgrad Choral Society’s Istanbul visit through the support of historical documents obtained by archival research.
Özet
Sırp ulusal müziğinin kurucularından Stevan Mokranjac, Belgrad Koro Topluluğu’yla birlikte 1895 yılında, Sultan II. Abdülhamid’in hükümdarlığı döneminde konser vermek üzere Osmanlı topraklarına gelmiştir. Mokranjac’in bu ziyareti hem Osmanlı İmparatorluğu’nda Batı müziği alanındaki gelişmeleri gözler önüne sermek hem de iki ülke arasındaki diplomatik ilişkilerin müzik bağlamında etkileşimini göstermek bakımından önemlidir. Bu konserlerde Osmanlı’nın 19. yüzyılda temellerini attığı Batı müziği icra ve yaratı geleneklerinin Sırp müzisyenlerce adapte edildiği gözlemlenmiştir. Ayrıca iki ülkenin Batı müziği yapılanmasındaki kurumsal benzerlikler ve etkileşimler dikkat çekmektedir.
Bu makale, bugüne kadar hakkında hiç yayın tespit edilememiş Osmanlı-Sırp müzik ilişkilerini, yine Türk müzik tarihinde tanınmayan ve araştırılmamış besteci, müzisyen, şef Stevan Mokranjac’ın korosuyla İstanbul ziyareti düzleminde, konuyla ilgili tarihsel belgeleri arşiv çalışması ile ortaya koyarak gözler önüne sermeyi hedeflemektedir.
Downloads
Metrics
References
Aksoy, Bülent (1994). Yabancı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki. Istanbul: Pan Yayıncılık.
Duric-Klajn, Stana (1977). “Orkestri u Srbiji do osnivanja Filharmonije” (Filarmoni Orkestrası Vakfından Sırbistan’da Orkestra), Beogradska Filharmonija 1923/73 (Belgrad Filarmoni Orkestrası 1923-73), Belgrade: Beogradska Filharmonija: 15-27.
Hanioğlu, M. Şükrü (2008). A Brief History of the Late Ottoman Empire. New Jersey: Princeton University Press.
Katic, Tatjana. “Serbia under Ottoman Rule”, 2010.
Kutlay, Evren (2010). Osmanlının Avrupalı Müzisyenleri. Istanbul: Kapı Yayınları.
Petrovic, Danica. “Religious music traditions in Belgrade in its way to become European town”. University of Leipzig, Austria, 2011. http://www.gko.uni-leipzig.de/fileadmin/user_upload/musikwissenschaft/pdf_allgemein/arbeitsgemeinschaft/heft11/1102_petrovic.pdf
Stojanovic-Novicic, Dragana (2006). “Napisi o Stevanu St. Mokranju i Beogradskom Pevackom Drustvu na stranicama Carigradskog glasnika” (Carigradski glasnik dergisindeki Stevan Stojanovic Mokranjac ve Belgrad Koro Topluluğu ile ilgili yazılar). Mokranju na dar (Mokranjac’a Hediye), ed. Ivana Perkovic Radak ve Tijana Popovic Mladenovic. Belgrad – Negotin: FMU – Dom kültüre Stevan Mokranjac: 264-275.
Osmanoğlu, Ayşe. Babam Sultan Abdülhamid, Istanbul, 1994.
Arşiv Belgeleri:
“Belgrad Koro Topluluğu İstanbul Tepebaşı Tiyatrosu Konseri Bileti”, Belgrad’ın İlk Koro Topluluğu, 150. Yıl Sergisi, Sırbistan Sanat ve Bilim Akademisi Galerisi. Konser duyurusu (1895) Le Moniteur Oriental, 19 Nisan.
“Carigradske vesti. – Beogradsko pevacko drustvo (Constantinople News. – Guest Appearance of the Belgrade Singing Society) (1895) Carigradski glasnik 13, 13 Nisan: 4.
“Gostovanje Beogradskog pevackog drustva” (Guest Appearance of the Belgrade Singing Society) (1895a) Carigradski glasnik 13, 13 Nisan: 1- 3.
“Gostovanje Beogradskog pevackog drustva” (Guest Appearance of the Belgrade Singing Society) (1895b) Carigradski glasnik 14, 20 Nisan: 1- 3.
“La Société chorale serbe” (1895) Le Moniteur Oriental, 16 Nisan.
“La Choeur de Belgrade serbe” (1895a) Le Moniteur Oriental, 17 Nisan.
“La Choeur de Belgrade serbe” (1895b) Le Moniteur Oriental, 18 Nisan.
“La Choeur de Belgrade serbe” (1895c) Le Moniteur Oriental, 20 Nisan.
“La Choeur de Belgrade serbe” (1895d) Le Moniteur Oriental, 22 Nisan.
“La Choeur de Belgrade serbe” (1895e) Le Moniteur Oriental, 23 Nisan.
(Belgrad Koro Derneği Hakkında Notlar) (1895). Monitorul Oficial, 18 Nisan.
Necip Paşa, “Hamidiye Marşı” Kapak ve Notası, İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi (İÜNEK).
Mokranjac, Stevan, “Hamidiye Marşı”, Sırbistan Müzikoloji Derneği Arşivi.
“Pregled stampe. – Gostovanje Beogradskog pevackog drustva” (Basın değerlendirmeleri. – Belgrad Koro Topluluğunun Konuk Sanatçılığı) (1895) Carigradski glasnik 14, 20 Mayıs: 1-3.
Schlesinger, Joseph, “A Sa Majeste Imperiale Le Sultan Abdul Medjide Marche Brilliante” (Sultan Abdülmecid Şerefine Askeri Marş) nota kapağı, İstanbul Üniversitesi Nadir Eserler Kütüphanesi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.