Media, ideological hegemony and popular music: Golden microphone song contest<p>Medya, ideolojik hegemonya ve popüler müzik: Altın mikrofon şarkı yarışması
Keywords:
Media, Sponsorship, Ideology, Hegemony, Turkish Popular Music, Golden Microphone Song Contest, Medya, Sponsorluk, İdeoloji, Hegemonya, Türk Popüler Müziği, Altın Mikrofon Şarkı YarışmasıAbstract
This article focuses on "Golden Microphone Award" song contest which has been organized under the sponsorship of Hürriyet Daily News between the years of 1965-68. Between the different forms of popular culture/music and mass media, there is a characteristically symbiotic relationship in which one almost can not survive in the absence of the other. Golden Microphone song contest, organized under the sponsorship of the mass media institution, Hürriyet Daily News, requires an evaluation in a scope that exceeds this symbiotic relationship. Because the role that Hürriyet plays in the circulation and the support of the dominant ideological definitions and representations is more important here. If we consider Golden Microphone contest as a moment,we can say that: there is a dynamic arena for the media, official ideology, musicians and audience in which both the elements of resistance and consent, the issues of the past and the future; hence overlapping and conflicting elements are available. In this framework, this research tries to analyse the dynamics of this specific moment of Turkish popular music history by using the theoretical status of media, sponsorship, ideology and hegemony concepts.
Özet
Bu makale, Hürriyet Gazetesi’nin sponsorluğunda 1965-68 yılları arasında düzenlenen “Altın Mikrofon Armağanı” adlı şarkı yarışması üzerine odaklanır. Popüler kültürün/müziğin farklı formları ile kitle iletişim araçları arasında, diğeri olmadan birisinin hayatını neredeyse sürdüremez olduğu karakteristik bir simbiyotik ilişki vardır. Bir kitle medyası olarak Hürriyet Gazetesinin sponsorluğunda düzenlenen “Altın Mikrofon” şarkı yarışması, bu simbiyotik ilişkiyi aşan bir çerçeve içinde değerlendirmeyi de gerektirmektedir. Çünkü Hürriyet’in egemen ideolojik tanımlar ve temsillerin dolaşımı ve pekiştirilmesinde oynadığı rol, burada çok daha önemlidir. Altın Mikrofon yarışmasını bir uğrak (moment) olarak ele alırsak şunu söyleyebiliriz: bu uğrakta gerek medya, gerek resmi ideoloji, gerekse müzisyenler ve izlerkitle için; hem direniş hem kabullenme ögeleri, hem geçmişin ve geleceğin unsurları, dolayısıyla hem birbiriyle örtüşen hem de çatışan ögelerin olduğu dinamik bir mücadele alanı bulunmaktadır. Bu çerçevede çalışma; medya, sponsorluk, ideoloji ve hegemonya kavramlarının teorik statüsünden yararlanarak, Türk popüler müzik tarihinin bu özgül uğrağını biçimlendiren dinamikleri analiz etme girişimidir.
Downloads
Metrics
References
Belge, M. (1983). Tarihten Güncelliğe. İstanbul: Alan.
Dilmener, N. (2003). Bak Bir Varmış Bir Yokmuş Hafif Türk Pop Tarihi. İstanbul: İletişim.
Erkal, G. E. (2014). Saykodelik Yıllar, Türkiye Rock Tarihi 1. İstanbul: Esen.
Erol, A. (2002a). Bir Dönemin Popüler İkonu Olarak Zeki Müren. Ayşegül Yaraman (Ed.) Biyografya 3 içinde (s. 43-98). İstanbul: Bağlam.
Erol, A. (2002b). Türkiye’nin Sosyo-Kültürel ve Müziksel Değişim Atmosferinde Bir Aşık Mahzuni. Folklor/Edebiyat, 32, 275-286.
Erol, A. (2009). Popüler Müziği Anlamak. İstanbul: Bağlam.
Erol, Ayhan. (2012). Music, Power and Symbolic Violence: The Turkish State’s Music Policies During the Early Republican Period. European Journal of Cultural Studies 15 (1), 35-52.
Hall, S. (1980). Encoding/Decoding. Paul Morris ve Sue Thornton (Ed.), Media Studies: A Reader içinde (s. 51-61). (2. baskı.), 2000. Washington Square, NK: University.
Hall, S. (1982). The Rediscovery of ‘Ideology’; Return of the Repressed in Media Studies. Michael Gurevitch, Tony Bennett, James Curran ve Janet Woollacott (Ed.), Culture, Society, and the Media içinde, (s. 52-86). New York: Methuen.
Hall, S. (1985). Signification, Representation, Ideology: Althusser and the Post-Structualist Debates. Critical Studies in Mass Communication 2 (2), 91-114.
Hebdige, D. (1979). Subculture: The Meaning of Style. London: Routledge.
Karadeniz, M. (2009). Pazarlama İletişimi Kapsamında Sponsorluk Faaliyetlerinin Önemi. Journal of Naval Science and Engineering 5 (1): 62-75.
Meenaghan, T. ve David S. (1999). Media Effect in Commercial Sponsorship. European Journal of Marketing 33 (3/4), 328-347. 5. Şub. 2015. tarihinde erişildi. doi: 10.1108/03090569910253170. View article: DOI: http://dx.doi.org/10.1108/03090569910253170
Meriç, M. (2006). Pop Dedik Türkçe Sözlü Hafif Batı Müziği. İstanbul: İletişim.
Özön, N. (1995). Karagözden Sinemaya. Ankara: Kitle.
Şenyapılı, Ö. (1971). 1970’lerin Başında Sayılarla Türk Basını. Amme İdaresi Dergisi 4 (4): 67-115.
Yılmaz, R. A. (2007). Marka Farkındalığı Oluşturmada Sponsorluk ve Rolü: Eskişehir Sinema
Günleri’ne Yönelik Bir Değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7 (2): 587-605.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.