Structural analysis of traditional Kadın Zeybek dances in İzmir<p>İzmir ili geleneksel Kadın Zeybek oyunlarının yapısal analizi

Authors

  • Hale Yamaner Okdan Ege University

Keywords:

Structural analysis of traditional Kadın Zeybek dances in İzmir, İzmir ili geleneksel Kadın Zeybek oyunlarının yapısal analizi

Abstract

İzmir has a dance culture where zeybek dances are performed predominantly. When the zeybek dances performed by men are danced by women they are called “kadın (female) zeybek”. Kadın zeybek dances are more agile in terms of rhythm, and simpler and elegant in terms of movement when compared to male zeybek dances. In traditional life, women aren’t welcome to dance in the same environment with men. Thus, female dances are performed indoors where men aren’t allowed to participate or even see the woman dancing. The staging of folk dances since the 1930’s has caused this rule applied in traditional life to lose its validity in urban atmosphere. While female dances are carried to the stage over time, men and women started to dance together on stage. As a result of these dances developments traditional dances gained a new category called “mixed dances” meaning dances performed by both sexes. Today, traditional dances are classified under the titles “female dances”, “male dances” and “mixed-sex dances” according to the gender of the dancer. This article is on the structural analysis of the zeybek dances performed by women only.

 

Özet

İzmir ili, zeybek türü oyunların ağırlıklı olarak oynandığı bir oyun kültürüne sahiptir. Erkekler tarafından oynanan zeybek oyunlarının kadınlar tarafından oynanan şekline kadın zeybeği denmektedir. Kadın zeybek oyunları erkek zeybek oyunlarına kıyasla ritmik yapı itibarıyla daha kıvrak, oynanış tavrı bakımından daha zarif oyunlardır. Geleneksel yaşamda kadının erkekle aynı ortamda oyun oynaması hoş karşılanmaz. Bu nedenle kadın oyun icraları erkeğin katılamadığı ve hatta oynayan kadını göremediği mekanlarda -kapalı alanlar- gerçekleşir. Halk oyunlarının 1930’lu yıllardan itibaren sahneye taşınması, geleneksel yaşamda uygulanan bu kuralın şehirlerde geçerliliğini yitirmesine neden olmuştur. Zamanla kadın oyunları sahneye taşındığı gibi, kadın ve erkek sahne üzerinde birlikte, yan yana dans etmeye başlamıştır. Bu gelişmeler sonucu geleneksel oyunlar karma oyunlar adı altında –kadın ve erkeğin beraber oynadığı oyunlar- yeni bir kategoriye kavuşmuştur. Günümüzde geleneksel oyunlar oyuncunun cinsiyetine göre kadın oyunları, erkek oyunları ve karma oyunlar şeklindeki üç başlıkta ele alınır. Bu yazı sadece kadınlar tarafından oynanan zeybek türünde oyunların yapısal analizini içerir. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Hale Yamaner Okdan, Ege University

Ph.D., Ege Üniversitesi, Devlet Türk Musikisi Konservatuarı, Bornova-İzmir

References

Akdoğu, O. (2004). Bir başkaldırı öyküsü zeybekler –tarihi-ezgileri-dansları- C: 2. İzmir: Sade matbaacılık.

Altındal, M. (1994). Osmanlıda kadın. İnsan ve Toplum Dizisi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.

Ataman, Sadi. Y. (1977). Türk halk oyunları 1 barlar. İstanbul: Birleşik ofset.

Ay, G. (1990). Folklora giriş. İstanbul: Pan yayıncılık.

Demirsipahi, C. (1975). Türk halk oyunları. Ankara: Türk tarih kurumu yayınları.

Dökmen, Z. (2006). Toplumsal cinsiyet sosyal psikolojiık açıklamalar. İstanbul: Sistem yayıncılık.

Gülbeyaz, K. (2005). Türk halk oyunlarının hareket açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Gündüz, A. (2012). Tarihi süreç içerisinde türk toplumunda ve devletlerinde kadının yeri ve önemi. The Journal of Academic Science Studies. Vol: 5. Issue 5.

Karademir, A. (1988). Zeybek oyunlarında sahneleme ve sahne düzenleri. Türk Halk Oyunlarının Sahnelenmesinde Karşılaşılan Problemler Sempozyumu Bildirileri, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı MİFAD yayınları.

Koçkar, T. (1998). Çağlar boyunca iletişim sanatı olarak dans ve halk dansları. Ankara: Bağırgan yayımevi.

Kurgen, O. (2010). İzmir ve çevresi zeybek oyunlarına eşlik eden geleneksel çalgı takımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir.

Kurtişoğlu, B. (2006). Dans etnografyası. Folklor/Edebiyat Dergisi, Vol. 1, No. 45, s. 178. ISSN: 1300-7491, UEM.

Özbilgin, Ö. (2012). İzmir zeybek oyunları. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları. Yayın No:12.

Öztürkmen, A. (1998). Türkiye’de folklor ve milliyetçilik 1. Baskı. İstanbul: İletişim yayınları.

Sümbül, M. (2004). Adana, gaziantep, hatay, kahramanmaraş bölgesi halk oyunlarının yapısal özellikleri ve karşılaştırmalı analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Yamaner Okdan, H. (2012). Batı Anadolu’da yörük müziği ve kadın icraları. Yayımlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tük Halk Bilimi Anabilim Dalı, İzmir.

http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/programlar/muzik_gosteri/T%C3%BCrkHalkOyunlari/THO_IzmirYoresi_Kadin.pdf (erişim tarihi: 26. 11. 2015)

Downloads

Published

2016-01-12

How to Cite

Yamaner Okdan, H. (2016). Structural analysis of traditional Kadın Zeybek dances in İzmir&lt;p&gt;İzmir ili geleneksel Kadın Zeybek oyunlarının yapısal analizi. Journal of Human Sciences, 13(1), 332–347. Retrieved from https://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/3499

Issue

Section

Stage Arts