The transformation of sacrifice theme in opera repertoire<p>Opera repertuvarında kurban temasının dönüşümü
Keywords:
Opera Repertoire, Sacrifice, Ritual Of Human Sacrifice, Opera As A Historic Genre, Transformation In Opera, Opera Repertuvarı, Kurban, Insan Kurban Etme Ritüeli, Tarihsel Bir Tür Olarak Opera, Operada DeğişimAbstract
The concept of sacrifice, with roots in pre-historic times, not only has sustained its primary meaning throughout the history but also has gained secondary meanings besides its ritual, religious and divine features. While various aspects of the concept can be found in the opera repertoire, the mentioned transformation can be traced particularly in the context of human sacrifice.
In parallel with the transformation of opera repertoire from 18th to 20th centuries, this study, examining a selection of the opera repertoire with the concept of human sacrifice; with a chronological perspective, aims to present the new meanings of the concept of sacrifice and the act of human sacrifice have gained.
Not covering a musicological analysis of the operas, this study aims to draw attention to the historical sense of and the dynamic character of the opera as well as, to the methods applied when dealing with the subject of human sacrifice, which is a tough and pre-modern subject in contrast to opera as a “modern” artistic form.
Özet
İnsanlık tarihiyle yaşıt olan kurban kavramı tarih öncesinden günümüze gelen süreç içinde birincil anlamını koruduğu gibi, ritüel boyutundan, dini ve kutsal boyutlardan sıyrılarak ikincil anlamlar kazanmıştır. Opera repertuvarı incelendiğinde kavramın pek çok farklı görünümünü bulmak mümkün olduğu gibi, söz edilen dönüşümü özellikle insan kurban etme bağlamında takip etmek mümkündür.
Temel olarak, opera repertuvarında insan kurban edilmesini konu alan örneklerden bir seçme üzerinde duracak olan bu çalışma, kronolojik bir bakışla, kurban kavramının ve insan kurban etme düşüncesinin kazandığı yeni anlamları, opera anlayışının 18. yüzyıldan 20. yüzyıla gelen süreçte geçirdiği değişime paralel olarak sunmayı amaçlamaktadır.
Çalışma, söz edilecek operalara ilişkin müzikbilimsel bir incelemeyi içermemekle birlikte, opera gibi çoksesli Batı müzik geleneğinin merkezinde yer alan ve “modern” olarak adlandırılabilecek olan bir türün, özellikle insan kurban edilmesi gibi zorlu ve modern-öncesi bir konuyu ele alırken baş vurduğu yöntemlere, operanın tarihselliğine ve dinamik karakterine dikkat çekmeyi amaçlamaktadır
Downloads
Metrics
References
And, M. (1975). “Dramatik köylü gösterilerinin ritüel niteliği”, Türk folkloru araştırmaları yıllığı Belleten (1974). Ankara: KB MİFAD Yayınları, 1-11.
Altar, C. M. (2000). Opera tarihi. cilt I. İstanbul: Pan Yayıncılık.
Eliade, M. (1994). Ebedi dönüş mitosu. Ankara: İmge Kitabevi.
Euripides. (2010). Medea. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
Girard, R. (2003). Şiddet ve kutsal. İstanbul: Kanat Kitap.
Girard, R. (2005). Günah keçisi. İstanbul: Kanat Kitap.
Güneş, M. (2007). Başkaldıran kadının dramı: Kurban. Turkish Studies. vol.2-1, 247-251.
İnalcık, Halil, (2013). Rönesans Avrupası. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Martin, L. (2009). Cadılığın tarihi: Ortaçağda bilge kadının katli. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Neumann, G. (1998). “Iphigenia: Sacrifice and ritual in drama” The world of music, vol. 40, 1, 101-117.
Nutku, Ö. (1998) Dram sanatı-Tiyatroya Giriş. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
Rieger, E. (2011). Richard wagner’s women. Boydell Press.
Rozik, E. (2002). The roots of theater. Iowa City: University of Iowa Press.
Pignarre, R. (1995). Tiyatro tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.