Graffiti as a communication tool in public space: the case of Beyoğlu, Yüksek Kaldırım Street<p>Kamusal mekânda iletişim aracı olarak grafiti: Beyoğlu, Yüksek Kaldırım Sokağı örneği
Keywords:
Graffiti, public space, public art, Yüksek Kaldırım Street, Grafiti, kamusal mekân, kamusal sanat, Yüksek Kaldırım SokakAbstract
The term of Graffiti originated from Greek graphein can be explained simply as a critical expression including social-cultural and political responses to opposing ideologies in urban public spaces. The aim of this study to asses the concept of graffiti in the context of public space–public art with respect to the urbanism and also, examine its spatial and functional roles in urban public spaces as a communication tool.
These examinations are focused on the debates over the public spaces, theirs individual usability and also theirs spatial and functional impacts on social and cultural life.
It is considered that this study contributes to define both spatial and functional characteristics of graffiti phenomen as a social commnunication tool in within the the context of the public space and public art.
Özet
Antik Yunanda yazmak filline köklenen Grafiti olgusu, yaygın ideolojik düşüncenin karşısında sosyal-kültürel ve politik içerikli muhalif ifade biçiminin mekânsal düzlemde yansıması olarak ifade edilebilir. Bu araştırmanın amacı; kamusal mekân–kamusal sanat bağlamında grafiti olgusunun kent bilim alanı açısından değerlendirilerek, bireysel temsiliyet kavramı temelinde iletişim aracı olarak mekansal ve işlevsel rolünün sorgulanmasıdır. Bu sorgulamalar; kamusal mekân kavramının sosyal yaşam ve birey üzerindeki yansımalarının belirlenmesi, bireylerin kamusal mekânlar üzerindeki mekânsal–işlevsel etkilerinin ortaya konulması ve kamusal mekân kullanımının tartışılmasına dayanmaktadır. Bu yönüyle, araştırmanın “kamusal mekân” ve “kamusal sanat” bağlamında grafiti olgusunun sosyal iletişim aracı olarak mekânsal ve işlevsel karakteristiğinin tanımlanmasına katkı koyacağı düşünülmektedir.
Downloads
Metrics
References
ALPASLAN, Zeynep (2012). “Is Street Art a Crime? An Attempt at Examining Street Art Using Criminology”, Advances in Applied Sociology 28(1), 53–58.
View Article: DOI: http://10.4236/aasoci.2012.21007
AUSTIN, Joe (2002), Taking The Train: How Grafiti Art Became An Urban Crisis in New York, Columbia University Press, New York.
BANKSY (2001). Banging Your Head Against a Brick Wall, Southbank, London.
BOJORQUEZ, Chaz (2005). Any Drawn Line That Speaks About Dignity and Unity is Art, http://www.graffitiverite.com (erişim tarihi: Nisan 2016).
ERDOĞAN, Gizem (2009), Kamusal Mekânda Sokak Sanatı: Grafiti, İstanbul, Beyoğlu, Yüksek Kaldırım Sokak İncelemesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı, Trabzon.
FERRELL, Jeff (1993), Crimes of Style: Urban Graffiti and the Politics of Criminality, Garland Publishing, New York.
FERRELL, Jeff, (1995). “Urban Graffiti: Crime, Control, and Resistance”, Youth and Society 27, 73–92.
View Article: DOI: http://10.1177/0044118X95027001005
FREEMAN, LaRee (1999). Graffiti: A Way of Art, www.graffitiverite.com (erişim tarihi: Nisan 2016).
JÖNTÜRK (2003). Bir Gençlik Çığlığı, Hip Hop Kültürü, Akyüz Yayınları, İstanbul.
KUTAL, Gülay (1998). Biz Duvar Yazısıyız, Metis Yayınları, İstanbul
LACHMANN, Richard (1988), “Graffiti as Career and Ideology”, The American Journal of Sociology 94(2), 229–250
View Article: DOI: http://10.1086/228990
LEY, David ve CYBRIWSKY, Roman (1974), “Urban Graffiti as Territorial Markers”, Annals of the Association of American Geographers 64(4), 491–505
View Article: DOI: http://10.1111/j.1467-8306.1974.tb00998.x
MANCO, Tristan (2002), Stencil Graffiti (Street Graphics, Street Art), Thames and Hudson, New York.
MCDONALD, Fiona (2013). The Popular History of Graffiti: From the Ancient World to the Present, Skyhorse Publishing, New York.
ONG, Walter Jackson, (2007), Sözlü ve Yazılı Kültür, Sözün Teknolojileşmesi, Metis Yayınları, İstanbul.
REISNER, Robert ve WESHLER, Lorraine (1992). Dünya Tosunlarından Duvar Yazıları Antolojisi, Yılmaz Yayınları, İstanbul.
WACLAWEK, Anna (2011), Graffiti and Street Art (World of Art), Thames & Hudson, London.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.