The practice of “de-genrification” of the Turkish film criticism in the late 1950’s: The critical receptions and the aesthetic analysis of melodramas like Three Friends (1958) and Port of the Lonely (1959)<p>1950’ler sonu Türk sinema eleştirisinin “türsüzleştirme” uygulaması: Üç Arkadaş (1958) ve Yalnızlar Rıhtımı (1959) melodramlarının eleştirel alımlamaları ve estetik çözümlemeleri
Keywords:
Critical Discourse, Critical Reception, Melodrama, Model of Genrification, Practice of De-Genrification, Three Friends, Port of the Lonely, Memduh Ün, Lütfi Ömer Akad, Eleştirel Söylem, Eleştirel Alımlama, Melodram, Türleştirme ModeliAbstract
This article focuses on two similar examples of melodramas which are representations of the general aesthetic tendency during the genesis of Yeşilçam period (1948-1959) of the Turkish cinema. This work aims to prove that in the aforementioned era, critical discourse which categorizes, names and classifies movies, imposed the practice of de-genrification for Three Friends and Port of the Lonely. To accomplish this aim, an analysis of comparative critical reception should be done in the first stage. Secondly esthetics analysis for those two movies of the same hybrid genre (melodrama), must be presented.
The hypothesis of the article is that, traditional Turkish cinema historiography which based on the repetition of director centered critical discourse will become outdated, if a new approach that focuses on film genres is approved. Analyzing those two melodramatic and realist movies which are chosen as samples from an historical perspective, and placing them rightly in the tradition of Turkish Cinema, will only be possible with a developed method which cross-reads multiple primary sources and contextualize the critical discourse on the melodrama genre.
Özet
Bu makale, Türk sinemasının Yeşilçam döneminin oluşum aşamasında (1948-1959) genel estetik eğilimi temsil eden tür sineması içinde hâkim konumda olan melodram türünün iki benzer örneğine odaklanır. Çalışmanın amacı sinema türlerini isimlendiren, tasnif eden ve ayırt eden dönemin eleştirel söyleminin Üç Arkadaş ve Yalnızlar Rıhtımı melodramları söz konusu olduğunda türsüzleştirme uygulaması yaptığını kanıtlamaktır. Bunun için ilk aşamada söz konusu filmlerin karşılaştırmalı eleştirel alımlama çözümlemeleri yapılır. İkinci olarak da, aynı melez türe (melodram) giren bu iki filmin estetik çözümlemelerine yer verilir.
Makalenin varsayımı, ancak tür sineması gerçeğini temel alan yeni bir yaklaşımın onaylanması halinde eleştirel söylemi genel hatlarıyla tekrar eden yönetmen merkezli geleneksel Türk sinema tarihyazımının aşılacağı yönündedir. Örneklem olarak seçilen bu iki melodramatik gerçekçi filmin tarihsel açıdan açıklanıp Türk sinema geleneği içindeki yerlerine oturtulması ancak çoklu birincil kaynakları kesiştiren ve melodram türü hakkındaki eleştirel söylemi bağlamlaştıran gelişkin bir yöntemle söz konusu olabilir.
Downloads
Metrics
References
Akad, L. (2004). Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Akalın, N. (2006). Şehir Filmleri Attila İlhan. İstanbul: + 1 Kitap.
Altman, R. (2003). “Sinema ve Tür”. Dünya Sinema Tarihi. Geoffrey Nowell-Smith (Ed.). Çev. Ahmet Fethi. İstanbul: Kabalcı: 322-333.
Anonim (1959-a). “Cannes’a Doğru”. Akis 251: 30.
__ (1959-b). “Kaçırılan Fırsat”. Akis 252: 33.
__ (1959-c). “Yalnızlar Rıhtımı”. Akis 277: 31-32.
__ (30 Mayıs 1959). “Türk Film Festivali Sonuçları”. Vatan: 1, 5.
__ (31 Mayıs 1959). “Türk Film Festivali”. Akşam: 3.
__ (28 Haziran 2015). “Hüzünlü Bir Chaplin Filmi”. Birgün: 10.
Arpad, B. (15 Şubat 1954). “Hıçkırık”. Vatan: 4.
__ (6 Mart 1955-a). “7 Büyük Sinemada Yeni Türk Filmleri Oynuyor”. Vatan: 5.
__ (17 Nisan 1955-b). “Yedi Köyün Zeynebi”. Vatan: 5.
Atam, Z. (2014). “Auteur Kuramı ve Türkiye Sineması’nda Yaratıcı Yönetmenler…”. Sinemada Bir Asır: Türk Sinemasının 100. Yılına Armağan. Ş. Abdurrahman Çelik (Ed.). Ankara: ANSET: 131-143.
Basutçu, M. (22 Mayıs 2015). “Çin Uyandığında”. Cumhuriyet: 18.
Birsel, S. (29 Aralık 1958 [2016]). “Üç Arkadaş”. Yeni Sabah: 160-162.
__ (22 Şubat 1959-a [2016]). “Zümrüt”. Yeni Sabah: 184-186.
__ (31 Ekim 1959-b [2016]). “Yalnızlar Rıhtımı”. Yeni Sabah: 228-230.
__ (2016). Beyoğlu’nda Büyülü Geceler 1950’lerde Sinema. İstanbul: Agora.
Chapman, J. vd. (2007). The New Film History: Sources, Methods, Approaches. Palgrave Macmillan.
Erksan, M. (15 Ekim 1953). “Gizli Yara”. Dünya: 4.
Gauthier, P. (2011). “L’histoire amateur et l’histoire universitaire : paradigmes de l’historiographie du cinéma”. Cinémas 2-3: 87-105.
Gevgilili, A. (20 Aralık 1958). “Ümit Veren Film”. Vatan: 2.
__ (22 Şubat 1959-a). “Zümrüt”. Vatan: 2.
__ (16 Mayıs 1959-b). “Festivallere Giden Yol”. Vatan: 2.
__ (31 Ekim 1959-c). “Lütfi Akad Artık Olgunluk Çağında”. Vatan: 2.
İlhan, A. (1954). “Sosyal Realizm Ne Olmak İstiyor?”. Yeditepe 74: 3.
__ (6 Kasım 1959-a). “Yalnızlar Rıhtımı Dolayısıyla Attila İlhan’ın Açıklaması”. Milliyet: 2.
__ (9 Kasım 1959-b). “Yalnızlar Rıhtımı Dolayısıyla Attila İlhan’ın Cevabı”. Vatan: 4.
Journot, M.-T. (2005). “Des courants et des genres : du Réalisme poétique à l’esthétique publicitaire”. Le Cinéma français face aux genres. Raphaëlle Moine (Ed.). Paris: AFRHC: 47-55.
Kakınç, T. D. (25 Ağustos 1957). “Köy Filmleri Dramı”. Pazar Postası: 9
Kayalı, K. (1994). Yönetmenler Çerçevesinde Türk Sineması Üzerine Bir Yorum Denemesi. Ankara: Ayyıldız.
Kolker, R. (2009). Film, Biçim ve Kültür. Çev. Fırat Ertınaz, vd. Ankara: De Ki.
Lobato, R. & Ryan, M. D. (2012). “Rethinking genre studies through distribution analysis: issues in international horror movie circuits”. New Review of Film and Television Studies 9(2): 1-16. doi: 10.1080/17400309.2011.556944 View Article: DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17400309.2011.556944
Moine, R. (2008). Les genres du cinéma. Paris: Armand Colin.
Okan, T. ( 27 Nisan 1957). “Sazlı Damın Kahpesi”. Milliyet: 2.
__ (19 Aralık 1958). “Üç Arkadaş”. Milliyet: 2.
__ (30 Ekim 1959). “Yalnızlar Rıhtımı”. Milliyet: 2.
Onaran, Â. Ş. (1990). Lütfi Ö. Akad. İstanbul: AFA.
__ (1994). Türk Sineması I. Ankara: Kitle.
Özgüç, A. (2005). Türlerle Türk Sineması Dönemler – Modalar – Tiplemeler. İstanbul: Dünya Kitapları.
Özön, N. (1959 [1995]). “Sinemamız ve Melodram”. Dost 17: 139-146.
__ (1961 [1995]). “Üçüncü Boyut”. Türk Dili 115: 91-94.
__ (1985). Sinema Uygulayımı Sanatı Tarihi. İstanbul: Hil.
__ (1990). 100 Soruda Sinema Sanatı. İstanbul: Gerçek.
__ (1995). Karagözden Sinemaya Türk Sineması ve Sorunları Cilt 1. Ankara: Kitle.
__ (2013). Türk Sineması Tarihi: 1896-1960. İstanbul: Doruk.
Pinel, V. (2009). Genres et mouvements au cinéma. Paris: Larousse.
Refiğ, H. (1956). “İntikam Alevi”. Akis 133: 24.
__ (1957). “Mevsimin yerli Filmleri”. Akis 160: 32.
__ (1959-a). “Üç Arkadaş”. Akis 236: 27.
__ (1959-b). “Hazır İyimserken…”. Akis 236: 28.
__ (8 Kasım 1959-c). “Rıhtımlarda Sinema Şiiri”. Pazar Postası: 11-12.
__ (1 Ekim 1960). “Bilinmeyen Muharrem Gürses”. Vatan: 4-5.
Scognamillo, G. (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı.
Sezer, B. (22 Mayıs 1959). “Türk Film Festivali, Yarışmaya Katılan Filmler”. Akşam: 4.
Tirard, L. (2016). “Jean-Luc Godard ile Master Class”. Çev. Oğuz Tecimen. Notos 56: 56-61.
Tokatlı, E. (24 Mayıs 1959-a). “Türk Film Festivali, Birinciliğe Aday: Üç Arkadaş”. Akşam: 3.
__ (28 Haziran 1959-b). “Üç Arkadaş İçin”. Pazar Postası: 10.
Tuğrul, S. (7 Şubat 1954). “Hıçkırık”. Dünya: 4.
Ün M. & Ün U. (2009). Memduh Ün Filmlerini Anlatıyor. Kabalcı: İstanbul.
Yıldırım, T. (2015-a). “Türk Sinema Tarihyazımı ve Türler: Yeşilçam’ın Oluşum Döneminde Başat Türlerin Eleştirel Söylem Üzerinden Tanımlanması (1948-1959)”. Doğu Batı 72: 26-65.
__ (2015-b). “Türk Sinema Tarihyazımı ve Türler: Yeşilçam’ın Standart
Türlerine Giriş Tarihi Filmler – Komediler – Polisiyeler (1948-1959)”. Doğu Batı 73: 208-244.
__ (2015-c). “Türk Sinema Tarihyazımı ve Türler: Yeşilçam’ın Standart Türlerine Giriş Melodramlar – Köy Filmleri (1948-1959)”. Doğu Batı 74: 29-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.