Which one is your the favoritte instrument? A Study on the demographic and socio-cultural factors that affect the instrument preference<p>Senin favori çalgın hangisi? Çalgı tercihini etkileyen demografik ve sosyo-kültürel faktörler üzerine bir araştırma
Keywords:
Instrument Preference, Enstrüman TercihiAbstract
Music, which is a part of the cultural expression, can be seen in all of the communities or societies of the world. Undoubtedly, instruments are among the most important elements that put music into being. Every culture from past to present has produced numerous musical instruments depending on the geography inhabited, production format, level of access to the technology, their varied customs and traditions. This diversity was also contribute to the formation of various kinds of music in a sense. Especially during the last fifty years research on the diversity of music preferences/tastes gained great momentum but it is amazing that there is limited research on musical instrument taste. In this study, people's musical instrument tastes were examined in accordance with certain demographic and social variables. Research was conducted among participants of 130 female and 102 male who are 18-27 years old (n = 232). Participants were asked to evaluate the selected 10 different instruments from four different continents (Pan Flute, Violin, Sitar, Kavala, Morin Khuur, Classical Guitar, Flute, Erhu, Lute, and Piano) with four predetermined simple melodies. The melodies used were selected of 4 different audio systems (tonal, modal, modal, pentatonic). In addition, the instruments were also evaluated with authentic melodies of culture each one belongs to. As a result of the study, a significant relationship has emerged between the levels of musical instrument tastes of the participants and their age, gender, income level and choice of music genre. Based on the relationship between gender and the music genre listened to, it has been identified that women prefer more pop music, while men choose to listen to Turkish music. In addition, while most women prefer the Calssical Guitar, the Flute and Piano, the men chose the lute. The instrument that men and women have preferred least was Morin Khuur. The low-income participants preferred more piano, the middle-income participants preferred Classical Guitar, while high-income participants preferred Oud mostly. At the same time, across all income levels, Morin Khuur was the least popular instrument. As the average age of participants decreases, like for the guitar grows, but as the average age increases, like for the Kavala grows.
Özet
İfade kültürünün bir parçası olan müzik bütün dünya topluluk ya da toplumlarında görülebilir. Bunun yanı sıra kuşkusuz müziğe varlık kazandıran en önemli öğelerden biri de çalgılardır. Geçmişten günümüze her kültür, yaşadığı coğrafyaya, üretim biçimine, erişmiş olduğu teknolojik düzeye, birbirinden farklı adet, örf ve geleneklere bağlı olarak sayısız çalgı üretmiştir. Bu çeşitlilik bir anlamda bir çok müzik türünün oluşmasına da katkı sağlamıştır. Özellikle son elli yılda müzik tercihi/beğenisi üzerine yapılan araştırmaların büyük bir ivme ve çeşitlilik kazanmasına rağmen çalgı beğenisine yönelik araştırmaların sınırlı olması şaşırtıcıdır. Bu çalışmada, insanların çalgı beğenileri belirli demografik ve sosyal değişkenler çerçevesinde incelenmiştir. Araştırma 18-27 yaş arasında 102 erkek 130 kadın (n=232) katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan belirlenmiş dört yalın ezgiyi, dört farklı kıtadan seçilen 10 farklı çalgı ile (Pan Flüt, Keman, Sitar, Kaval, Morin Khuur, Klasik Gitar, Yan Flüt, Erhu, Ud, Piyano) değerlendirmeleri istenmiştir. Kullanılan ezgiler 4 farklı ses sisteminden (tonal, modal, makamsal, pentatonik) seçilmiştir. Ayrıca çalgıların her biri ait olduğu kültürün otantik ezgileriyle de değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda katılımcıların çalgı beğeni düzeyleriyle yaş, cinsiyet, gelir düzeyi ve dinlenen müzik türü arasında anlamlı ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır. Dinlenilen müzik türü ve cinsiyet arasındaki ilişkiye göre kadınların daha çok Pop müzik, erkeklerin ise daha çok Türk müziği dinlemeyi tercih ettikleri tespit edilmiştir. Buna ek olarak kadınlar en çok Gitar, Yan Flüt ve Piyano’yu tercih ederken, erkekler Ud’u tercih etmiştir. Toplamda erkek ve kadınların en az tercih ettiği çalgı ise Morin Khuur olmuştur. Gelir düzeyi düşük katılımcılar daha çok Piyano’yu, orta gelir düzeyindeki katılımcılar daha çok Klasik Gitar’ı, yüksek gelir düzeyindeki katılımcılar ise daha çok Ud’u tercih etmiştir. Aynı zamanda tüm gelir düzeyleri arasında en az beğenilen çalgı Morin Khuur olmuştur. Katılımcıların yaş ortalaması küçüldükçe Gitar beğenisi, yaş ortalaması büyüdükçe Kaval beğenisi artmıştır.
Downloads
Metrics
References
Abeles, H. F., ve Porter, S. Y. (1978). The Sex Stereotyping of Musical Instruments. Journal of Research in Music Education, 26, 65-75.
Abeles, H. (2009). Are Musical Instrument Gender Associations Changing?, Journal of Research in Music Education, 57(2), 127-139.
Alpert, J. L. (1980). The Effect of Disc Jockey, Peer, and Music Teacher Approval of Music on Music Selection and Preference. Journal of Research in Music Education, 30, 173-186.
Akkayan, T. (1979). Göç ve Değişme (Vol. 2573). Edebiyat Fakültesi Basımevi.
Baker, V. D. (2012). Gender Association with Stringed Instruments: A Four-Decade Analysis of Texas All-State Orchestras. Texas Music Education Research, 3-14.
Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (9. baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
Crowe, L. B. (2010). Relationship Between Gender and Musical Instrument Selection in Middle School Band Students. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Florida Üniversitesi, Florida.
Dorrow, L. G. (1977). The Effect of Teacher Approval/Disapproval Ratios on Student Music Selection Behavior and Concert Attentiveness. Journal of Research in Music Education, 25, 32-40.
Delzell, J. K., ve Leppla, D. A. (1992). Gender Associations of Musical Instruments and Preferences of Fourth Grade Students for Selected Instruments. Journal of Research in Music Education, 40, 93–103.
Emiroğlu, K., & Aydın, S. (2009). Antropoloji Sözlüğü. Bilim ve Sanat Yayınları.
Erkal, M. E., Baloğlu, B., ve Baloğlu, F. (1997). Ansiklopedik Sosyoloji Sözlüğü. Der Yayınları.
Fichter, J. (1994). Sosyoloji nedir. Çev. Nilgün Çelebi, Ankara: Attila Kitabevi.
Field, A. (2009). Discovering statistics using spss. London: Sage Publication.
Fortney, P., Boyle, J. D., ve DeCarbo, N. (1993). A Study of Middle School Band Students' Instrument Choices. Journal of Research in Music Education, 41, 28-39.
Gordon, G. E. (1991). Final Results of a Two-year Longitudinal Predictive Validity Study of the Instrument Timbre Preference Test and the Musical Aptitude Profile. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 89, 8-17.
Gunter, V., Ulrich, M. (2015). Müzik Atlası, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
Güvenç, B. (1999). İnsan ve kültür. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Griswold, P. A., & Chroback, D. A. (1981). Sex Role Associations of Musical Instruments and Occupations by Gender and Major. Journal of Research in Music Education, 29, 57–62.
Hallam, S. (2009). The role of psychology in music education. The Psychologist. 22 (12), 1016-1017.
Harrison, A. C., O’Neil, S. A. (2000). Children’s Gender-Typed Preferences for Musical Instruments: An Inventory Study, Psychology of Music, 28, 81-97.
Kuhn, T. L. (1980). Instrumentation for the Measurement of Music Attitudes. Contributions to Music Education, 8, 2-38.
Kuhlman, K. (2004). The Impact of Gender on Students’ Instrument Timbre Preferences and Instrument Choices. Visions of Research in Music Education, 5. Retrieved from http://www.usr.rider.edu/~vrme
LeBlanc, A. (1982). An Interactive Theory of Music Preference. Journal of Music Therapy, 19, 28-45.
Pickering, S. ve Repacholi, B. (2001). Modifying Children’s Gender-Typed Musical Instrument Preferences: The Effects of Gender and Age. Sex Roles, 45, Nos. 9/10.
Say, A. (1995). Müzik tarihi. Ankara: Basmat Matbaacılık.
Şenel, O. (2013). Müzik Algısı, Müzik Tercihi ve Sosyal Kimlik Bağlamında Müzikte Önyargı ve Kalıp Yargı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi/Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
Yükselsin, İ. Y., Küçükebe, M. (2010). Batı ve Türk Sanat Müziği Keman Çalıcıları Arasındaki Tınısal Algı Farklılığının Kültürel ve Bilişsel Yönleri Üzerine Spektral Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 3/10: 674-687
Yılmaz, H. ve Şen, Ü. S. (2016) Gitar’ın Popülerlik Durumunun Incelenmesi. İdil Dergisi. Vol 5/ 25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.