Evaluation of Anatolian Alevi people living in Istanbul with “Purnell' Cultural Competence Model”<p>İstanbul’da yaşayan Anadolu Alevilerinin Purnell’in Kültürel Yeterlilik Modeli ile değerlendirilmesi
Keywords:
Turkish oriented Alevi, Purnell' Cultural Competence Model, Culture, Türk Kökenli Alevilik, Purnell’in Kültürel Yeterlilik Modeli, KültürAbstract
The purpose of this study is to evaluate Anatolian Alevi People Living In Istanbul With Cultural “Purnell' Cultural Competence Model”. Sample of this qualitative conducted study includes total 30 Alevi people aging between 19 and 56, registered at Ümraniye Ihlamurkuyu djemevi. Snowball sampling method was used to select sample. The research data were collected in the form of a semi-structured interview form, written recordings and voice recordings, which included the topics included in Purnell's cultural competence model to assess cultural features.
Focus group interviews were conducted between January and March 2017. Data were collected by using voice and written records. Collected data were analyzed by using descriptive analysis and semiotics methods. It is reported that early marriage, marriage with relatives and early pregnancy are common, and alcohol and smoking are rare in Alevi population. In addition, it was also reported that there are some negative perceiving such as double standard in society, low health service opportunity, and religious discrimination. Results found in the research showed that there are not significant differences between Anatolian Alevi and Turkish population on social demographic and social structures. In order to decrease this perceiving, more social and cultural combining programs may be conducted.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Bu araştırmanın amacı, İstanbul’da Yaşayan Anadolu Alevilerinin Purnell’in Kültürel Yeterlilik Modeline bağlı olarak değerlendirmektir. Niteliksel türde desenlenen araştırmanın evrenini, Ümraniye Ihlamurkuyu cem evine kayıtlı olan Türk kökenli 19-56 yaş arası toplam 30 alevi oluşturdu. Örneklem seçiminde kartopu örnekleme yöntemi kullanıldı. Araştırma verileri, kültürel özellikleri değerlendirmek için Purnell’in kültürel yeterlilik modelinde yer alan temaları içeren yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile yazılı kayıt ve ses kaydı şeklinde toplandı. Odak grup görüşmeleri Ocak-Mart 2017 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Elde edilen veriler betimsel analiz ve gösterge bilimsel analiz yöntemleri ile değerlendirildi. Araştırma sonuçlarına göre Alevilerde erken yaşta evlilik, akraba evliliği ve erken gebe kalmanın yaygın olduğu, alkol ve sigara kullanımının az olduğu ifade edildi. Araştırmada elde edilen bulgular, Türk Alevilerinin aslında sosyo demografik ve sosyal yapılarının Türk toplumunun genel yapısından farklı olmadığını, temelde inanç farklılığı üzerinden, Türk toplumunda var olan olumsuzlukların buna yorulduğu görüldü. Bu algının azaltılması için, daha fazla sosyal ve kültürel kaynaşma programlarına yer verilebilir.
Downloads
Metrics
References
Aktay, Y. (2007). Tarihi, Kültürel, Folklorik ve Aktüel Boyutlarıyla Alevilik. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Merkezi. 1-10.
Aksoy, M. (2004). Türk Kültüründe Alevilik. Journal of Human Sciences, 1(1), 1-6.
Alevi Çalıştayları: Nihai Rapor. (2010). T.C. Başbakanlık. Ankara.
Alperen, A. (2009). Alevi(lik) Modernleşmesine Dair Düşünceler. Değerler Eğitimi Merkezi Dergisi, (6),76-82.
Ceylan, Y. (2013). Türkiye’de Çokkültürlülüğün İmkânı Ve Alevilik. Geçmişten Günümüze Alevilik I. Uluslararası Sempozyumu. Bingöl Üniversitesi Yayınları 2.Cilt, 618-627.
Dalkıran, S. (2002). Alevi Kimliği Ve Anadolu Aleviliği Üzerine Bir Deneme. Ekev Akademi Dergisi, 6(10),95-117.
Danimarka Alevi Birlikleri Federasyonu (DABF). (2008). Alevi-Bektaşi İnancının Esasları. 1.Basım. Danimarka.
Engin, İ. (1999). Alevilerin Kendi Görüntüsünü Algılayışı Ve Alevi İmajına Yönelik Bakış Açıları. Tarihi Ve Kültürel Boyutlarıyla Türkiye’de Aleviler Bektaşiler Nusayriler. Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi: 28. Ensar Neşriyat. İstanbul. 275-302.
Eren, S. (2008). Günümüz Türkiye Aleviliğinin Sosyolojik Tezahürleri ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme. Dini Araştırmalar, (11), 67-85.
Gümüşoğlu, H. (2013). Modernleşmenin Aleviler Üzerindeki Bir Kısım Etkileri, Geçmişten Günümüze Alevilik I. Uluslararası Sempozyumu. Bingöl Üniversitesi Yayınları, 1.Cilt, 356-372.
Kaplan, İ. (2011). Alevi İnancının Temelleri, Alevilerin Sesi, (10), 1-16.
Kaplan, R. (2014). Alevilik ve Alevilere Dair Düşünceler 1.
Karslı, B. (2013). Birlikte Yaşama Perspektifinde Türk Toplumun Alevilere Bakışı Ve Alevilerin Diğer Gruplarla Sosyal İlişkideki Öncelikleri. Geçmişten Günümüze Alevilik I. Uluslararası Sempozyumu. Bingöl Üniversitesi Yayınları 2.Cilt, 125-140.
Özcan, H. (2007). Sosyo-Kültürel Boyutlarıyla Alevilik. Tarihi, Kültürel, Folklorik ve Aktüel Boyutlarıyla Alevilik –Abant Platformu. 1-13.
Sami, K. (2013). Kırsal Alevî Kültüründe Çevre, Mekân ve İnsan Etkileşimi - İki Köy Örneği. Bilig, (67), 169-194.
Yılmaz, H. (2009). Alevîlik-Sünnîlik Açısından Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Dersleri. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13(2), 189-209.
Tekiner, M. A. & Tavas, B., (2016) “Çalışanlara Stres Yönetimi Becerisi Kazandırılmasının İş Tatmini Üzerindeki Etkisi: Emniyet Teşkilatı Örneklemi”, TheJournal of International Social Research, 9(42), ss.1658-1671.
Tortumluoglu G. Transkültürel hemşirelik ve kültürel bakım örnekleri. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005;8(2):47-57.
Purnell L. Trans cultural diversty and health care. In: Purnell L, Paulkanca BJ, eds. Trans cultural health care: A culturally competent approach. 3 st ed. Philadelphia: F.A. Davis Company; 2008. p. 19-55.
Tanrıverdi, G. Ünüvar, R. Yalçin, M. Sürer M. Açar P. Akçay E. Hacioğlu A. Yaman B. Hastürk Ö. Çanakkalede Yaşayan Romanlarin Purnell’in Kültürel Yeterlilik Modeli İle Değerlendirilmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 15:4
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.