Bektâshism according to Ahmed Sirri Dedebaba who is the last postnishin of Cairo Bektashism Dervish Lodge<p>Kâhire Bektâşî Dergâhı’nın son postnişîni Ahmed Sırrı Dedebaba’ya göre Bektâşîlik
Keywords:
Ahmad Sirri Dedebaba, al-Muqekkeretü't-Tafsiriyye li-Sharhi't-Tarikati'l-Aliyyeti'l-Bektashiye, Bektashism, Dervish Lodge, Egypt, Bektâşîlik, Dergâh, Mısır, el-Müzekkeretü’t-Tefsîriyye li-Şerhi’t-Tarikati’l-Aliyyeti’l-BektâşîyeAbstract
In the Ottoman period, one of the areas of spreading of Bektashism is Egypt. A large Bektashi lodge was established in Cairo, and the Egyptian adventure of the Dervish lodge lasting for about five centuries was closed in 1964 by the imperial administrators and their activities were terminated. The last postnish of this dervish lodge is Ahmed Sirri Dedebaba. Dedebaba graduated from Dervish College where Bektashism is still strong and fifteen-year-olds are raised in Albania. Dedebaba gathered information and shared his opinions about Bektashism in a book. In this book titled al-Muqekkeretü't-Tafsiriyye li-Sharhi't-Tarikati'l-Aliyyeti'l-Bektashiye, he gives general information on Bektashism in subheadings. The book has been translated from Arabic into Turkish Turkic before by the author but text analysis has not been done yet. The aim of the research is to reveal the knowledge and opinions of Ahmed Sirri Dedebaba concerning Bektashism and especially Bektashism in Egypt. The study was planned as qualitative research. In document analysis, Dedebaba's work called al-Muqekkeretü't-Tafsiriyye li-Sharhi't-Tarikati'l-Aliyyeti'l-Bektashiye was used. The data were collected by classifying them into code, theme and category through document analysis. In the preliminary findings obtained, it is seen that the birth of Bektashism, its short history, belief system, the names of the elders of the order, and important people of the sect form the main parts of the book. The important people of the sect occupy a wide space in the book. In these sub-titles, the rules of the dervishes such as morals, the adjectives of Sheikh, wearing the crown of the sect and Ashura day are mentioned. In the last part of the work, some terms of the Bektashism order are explained. The comparison of the prayers and rules there with Anatolian Bektashism will contribute to the enrichment of Bektashism.
Extended English abstract is in the end of PDF (TURKISH) file.
Özet
Araştırma, Mısır Kahire Bektâşî Dergâhı’nın tarihi seyrini, dergâhın yayılma alanlarını ve dergâhın Osmanlı’nın son dönemlerinde son postnişini olan Ahmed Sırrı Dedebaba’nın hayatı ve Bektâşî erkan ve âdâbını içeren el-Müzekkeretü’t-Tefsîriyye li-Şerhi’t-Tarîkati’l-‘Aliyyeti’l-Bektâşîye isimli eserinin analizini kapsamaktadır. Araştırma yazarın bu eserindeki işlediği konuları katagorize etmek, sınıflandırmak ve metin analizi yapmayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Veriler doküman incelenmesi yoluyla elde edilip ve analizi yapılmıştır. Araştırmada Ahmed Sırrı Dedebaba’nın bu eserinde; Bektâşî Tarikatının Kaynağı ve Tarikat Hakkında Genel Bilgiler, Bektâşî Tarikatının Meşayih Silsilesi, Tarikatın Altın silsilesi, İslam’ın Yapısı ve Şartları, Bektâşî Tarikatının Doğuşu, Mücerredlik, Dervişlerin Âdâbı, Mürşid-i Kâmil’in Sıfatları, Bektâşî Tarikatına Ait Bazı Terimler, Bektâşîlerin Okuduğu Dualar ana başlıklı konular hakkında bilgi verdiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca eserin Anadolu Bektâşîliği’nde kullanılmayan birçok evrad ve ezkarı içerdiği ve dualarda Anadolu Bektâşîliği’nden farklılıklar olduğu görülmüştür. Eser aşırılıktan uzak net bilgiler vermektedir. Aslında esere Bektâşîliğin küçük bir el kitabı denilse yanlış olmayacaktır. Eserin iyi bir sistematiği olmasa da birçok önemli konuyu ele almıştır. Eserin içeriğinden, Ahmed Sırrı Dedebaba’nın gerçekten tarikatın erkan, ibadet ve geleneklerine hakim biri oluşunun yanında onun ilmî bir derinliği olduğunu da anlamak zor değildir. Çünkü eserde tarihî, dinî ve sosyal konular kısa ve öz bir anlatımla okuyucuyu sıkmadan ve bıktırmadan anlatılmıştır. Bir eğitimci mantığıyla yazılan eserde Bektâşî Tarikatı’nın hemen hemen genel kaidelerinin tamamı ele alınmıştır.
Downloads
Metrics
References
Ahmed S. (1949). el-Müzekkeretü’t-Tefsîriyye li-Şerhi’t-Tarîkati’l-‘Aliyyeti’l-Bektaşiyye. Kahire, Dârül-Cevheri li’t-Tab’ ve’n-Neşr.
Altınok, B.Y. (1998). Alevilik Hacı Bektaş Veli Bektaşilik. Ankara, Oba Yayınevi.
Aytaş, G. &Yılmaz, H. (Hzl.) (2004). Makâlât-ı Gaybiyye ve Kelimât-ı Ayniyye, Gazi Üniversitesi, Ankara, Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yayınları.
el-Burhanfuri, A. A. el-M. b. H. el-H. ( 1985 ). Kenzu’l-Ummal, C.3. Beyrut, Darü'l-Kütübi'l-İlmiyye.
İbnü’l-Cevzi, Ebu’l-Ferc. (1983). el-İlelü’l-Mütenâhiye, Tahkik: Halil el-Meys. C. 2. s.81. Beyrut. Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
Çift, S. (2011). Çağdaş Mısır’da Bektâşîlik İzleri: Mısırlı Bir Ressam’ın Bu Topraklardaki Son Bektâşî Şeyhi Ahmed Sırrı Baba ile İlgili Hatıraları. Uludağ Üniversitesi, İlâhiyat Fakültesi Dergisi, C. 20, S. 2.
Çift, S. (2013a). Mısır’da Bektaşilik. İstanbul, Dergah Yayınları.
Çift, S. (2013b). Son Bektaşi Dedebabası Ahmed Sırrrı Dedebaba ve Ahmediyye Risalesi ve Nefesler. İstanbul, Revak Kitabevi.
Eröz, . (1990). Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik. İstanbul, Ötüken Neşriyat.
Fığlalı, E. R. (1989). Türkiye’de Alevilik-Bektaşilik. İzmir, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
Gölpınarlı, A. (1992). Alevi Bektaşi Nefesleri. İstanbul, İnkılap Kitabevi.
Gümüşhanevî, A. Z. (1276). Cami'u'l-usul. İstanbul.
Güzel, A. (1998). Hacı Bektaş Veli. Ankara, Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Vakfı Yayınları.
Köprülü, . (1939). Mısır’da Bektaşilik. Türkiyat Mecmuası, C.VI, s.13-32. İstanbul. Burhaneddin Matbaası.
Mutçalı, S. (2001). Arapça Türkçe Sözlük. İstanbul, Dağarcık Yay.
Noyan, B. (1985). Bektaşilik Alevilik Nedir. Ankara, Ant Yay.
Özdemir, R. (1994). Osmanlı Devleti'nin Tarikat, Tekye ve Zaviyelere Karşı Siyaseti. Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, Sayı 5, Ankara.
Pakalın, M. Z. (1971). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü. C.3, Ankara. Milli Eğitim Basımevi.
Râsim, A. (1910). Resimli ve Haritalı Osmanlı Tarihi. C.1. İstanbul. İkbal Kitabevi.
Sunar, C. (1975). Melamilik ve Bektaşilik. Ankara, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yay.
Suyutî, C. A. b. K. (1932). Cami’u’s-Sağîr. Kahire.
Şardağ, R. (1985). Her Yönü İle Hacı Bektaş-ı Veli ve En Yeni Eseri Şerh-i Besmele. İzmir, Karınca Matbacılık.
Üzüm, İ. (1997). Günümüz Aleviliği. İstanbul, İSAM Yay.
Yılmaz, H. K. (1998). Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul, Ensar Neşriyat.
Yılmaz, H. (1999). Ahmed Sırrı Dedebaba’nın Bektaşi Tarikatı.Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, S.10, s.27-47. Ankara. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Vakfı Yay.
Yurdatap, M. (1950). Mısırda Son Bektaşi Şeyhi ve Müritleri Arasında. Tarih Dünyası Dergisi, C.2, s.12, İstanbul. Şaka Matbaası.
Yüksel, M. (2002). Bektaşilik ve Mehmed Ali Hilmi Dedebaba. İstanbul, Bakış Yayınları.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.