He Ottoman female poets that differ from Divan literature with their voice and with their distinctive expressions<p>Osmanlı kadın şairlerinin Divan edebiyatı geleneğinden ayrılan sesi ve farklı ifade biçimleri
Keywords:
Ottoman Female poets, Classical Turkish poetry, Divan literature, Lady Mihrî, Lady Leylâ, Lady Şeref, Osmanlı kadın şairleri, Klasik Türk şiiri, Divan edebiyatı, Mihrî Hatun, Leylâ Hanım, Şeref HanımAbstract
Divan literature is described as "a certain tradition literature with its rules and boundaries" in the most general form. These rules and boundaries have enabled the formation of common expressions in religion and in Sufi intellection in particular and in poetry by the influence of Persian literature, and they have made it traditional in time. In this context, in classical Turkish poetry, whose male poets are predominant in quality and quantity, patriarchal rhetoric presents an outlook that its frame has been established by common tropes, metaphors, poetic themes and in short by similar imaginations and ideas.Our work aims to reveal the distinctive way of the voice of female divan poets in the Ottoman poetry, which, when viewed from the outside, gives a completely male voice and perspective in the first place. In this respect, the divan of Lady Mihri (died after 1512), Lady Leyla (died in 1848) and Lady Şeref (1809-1861) were chosen and examined.
Extended English abstract is in the end of PDF (TURKISH) file.
Özet
Divan edebiyatı en genel şekliyle “ Kuralları ve sınırları belli bir gelenek edebiyatı” olarak tanımlanır. Bu kural ve sınırlar zaman içinde başta din ve tasavvuf anlayışı olmak üzere, Fars edebiyatının da tesiriyle şiirde ortak ifade biçimlerinin belirmesini ve bunun gelenekselleşmesini sağlamıştır. Bu bağlamda nitelik ve nicelik olarak ağırlığını erkek şairlerin oluşturduğu klasik Türk şiirinde ataerkil söylem, ortak mecazlar, metaforlar, mazmunlar, kısacası benzer hayal ve imgelerle çerçevesi belirlenmiş bir görünüm arz eder. Çalışmamız, dıştan bakıldığında ilk etapta tamamen erkek sesini ve bakış açısını verdiğini düşündüren Osmanlı şiirinde, kadın divan şairlerinin sesinin ayırıcı yönünü, farklı ifade biçimlerini ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu konuda Mihrî Hatun (ölm. 1512 sonrası), Leyla Hanım (ölm.1848) ve Şeref Hanım (1809-1861)’ın divanları seçilerek incelenmiştir.
Downloads
Metrics
References
Arslan, Mehmet (2007). Mihrî Hatun Divanı, Amasya Valiliği Yayınları, Yayın No: 24.
_____________(2003). Leylâ Hanım Divanı, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
_____________(2002). Şeref Hanım Divanı, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
Çetinkaya, Ülkü (2008). Divan Edebiyatında Kadına Genel Bakış. Turkish Studies, Volume 3/4, s. 279-334.
Çulhaoğlu, F.Gülşen (2009). Osmanlı Şiirinde Kadın Şairin Poetikası: Leyla Hanım. Bilkent Üniversitesi Türk Edebiyatı Bölümü Doktora Tezi, Ankara.
Donovan, Josephine (2001). Feminist Teori, İletişim Yayınları, İstanbul.
Ertek Morkoç, Yasemin (2016). Şeref Hanım’ın Şiirlerinde Din ve Tasavvuf. Journal of Human Sciences, Volume: 13, Issue: 3, s. 5304-5325.
Günay, Umay (2000). İslâmî Dönemde Türk Toplumunda Kadının Yeri ve Önemi. Milli Folklor, Yıl:12, S.46, s. 4-9.
Havlioğlu, Didem (2010). Valideler, Hemşireler, Kerimeler: Osmanlı Şiirinde Kadınlararasılık. TUBA/JTS 34/II, s.105-113.
Irzık, Sibel- Parla, Jale (2009). Kadınlar Dile Düşünce-Edebiyat ve Toplumsal Cinsiyet-, İletişim Yayınları, İstanbul.
König, Güray Çağlar (1992). Dil ve Cins: Kadın ve Erkeklerin Dil Kullanımı. Dilbilim Araştırmaları, s. 25-36.
Sılay, Kemal (2010). Erkeğin Ağzından Söylenen Gazel: Osmanlı Kadın Şairler ve Ataerkilliğin Gücü. Modernleşmenin Eşiğinde Osmanlı Kadınları, Editör: Madeline C. Zilfi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, s. 194-210.
Toska, Zehra (2007). Divan Şiirinde Kadın Şairlerin Sesi. Türk Edebiyatı Tarihi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, c.2, İstanbul, s. 672-682.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.