Humanistic, artistic and pedagogic aspects of Orff-Schulwerk music and dance pedagogy<p>Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri

Authors

  • Banu Özevin Dokuz Eylul University

Keywords:

Orff-Schulwerk Music and Dance Pedagogy, contemporary music education methods and approaches, Carl Orff, music education, education, Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitimi, çağdaş müzik eğitimi yöntem ve yaklaşımları, müzik eğitimi, eğitim

Abstract

Orff-Schulwerk Music and Movement Pedagogy is a contemporary music education philosophy, born out of the work of composer Carl Orff. Orff-Schulwerk has a holistic understanding in music education which is a combination of music, movement and language. Orff-Schulwerk enables the individual to develop his creative potential in group activities based on improvisation. Orff-Schulwerk's philosophy is that everyone can make music. With this understanding, everyone can take part in the Schulwerk lesson and have the opportunity for artistic expression of self without the distinction of gifted-talented, child-adult, and normal-developmental-disabled. As in many countries of the world, Orff-Schulwerk Pedagogy is used effectively in music education and preschool education in Turkey.

In this study, in spite of the fact that it is a built-in structure, the human, artistic and pedagogical aspects of Orff-Schulwerk have been elaborated separately in order to better understand the approach. In the conclusion and discussion section, questions and problems about Orff-Schulwerk Music and Movement Education's place in Turkish Education System and adaptation to Turkish culture were shared.

Extended English abstract is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.

 

Özet

Orff-Schulwerk Müzik ve Hareket Eğitimi, besteci Carl Orff’un çalışmalarından doğan, çağdaş bir müzik eğitimi felsefesidir. Orff-Schulwerk, müzik, hareket ve dil ögelerinin birlikte kullanıldığı, doğaçlamalara dayanan, grup aktiviteleri içinde bireyin yaratıcı potansiyelini geliştirmesine olanak sağlayan bütüncül bir müzik eğitimi anlayışıdır. Orff-Schulwerk’in felsefesi herkesin müzik yapabileceği yönündedir. Bu anlayış sayesinde yetenekli-yeteneksiz, çocuk-yetişkin, normal gelişim gösteren-engelli ayrımı olmadan herkes Schulwerk dersi içinde yer alabilir ve kendini sanatsal olarak ifade etme olanağını yakalayabilir. Dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye’de de Orff-Schulwerk Pedagojisi müzik eğitimi ve okulöncesi eğitiminde etkin bir biçimde kullanılmaktadır.

İçiçe geçmiş bir yapı olmasına rağmen, bu çalışmada yaklaşımın daha iyi anlaşılabilmesi için Orff-Schulwerk’in insani, sanatsal ve pedagojik yönleri ayrı ayrı ayrıntılı olarak irdelenmiştir. Sonuç ve tartışma bölümünde Orff-Schulwerk Müzik ve Hareket Eğitimi’nin Türk Eğitim sistemindeki yeri ve Türk kültürüne uyarlanması ile ilgili sorular ve sorunlar paylaşılmıştır.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Banu Özevin, Dokuz Eylul University

Assoc. Prof. Dr., Dokuz Eylul University, Faculty of Education, Music Education Department

References

Abeles, H. F., Hoffer, C. R., Klotman, R. H. (1995). Foundations of music education. Second edition. New York: Macmillan Publishing Company.

Abramson, R. (1967). Techniques of sensitivity (human relations), Training and their applications in Pakistan. Los Angles, California University of Southern California, School of Public Administration.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy, the exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

Bilen, S., Özevin, B., Canakay, E. U. (2006). The effects of Orff-Schulwerk on music education and motivational processes in primary school music lesson. International Orff-Schulwerk Symposium, Elemental Music and Dance Education in Interdisciplinary Context, 06-09 Temmuz 2006, Salzburg, Avusturya.

Bilen, S., Özevin, B., Canakay, E. U. (2009). Orff destekli etkinliklerle müzik eğitimi. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.

Brown, J. D., Marchall, M. A. (2006). Self-Esteem issues and answers. In Michael H. Kernis (Ed.), A sourcebook of current perspectives (s. 4-9). New York: Pstchology Press.

Csikszentmihaly, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Cunha, J. C. R., Carvalho, S. (2011). Orff-Schulwerk approach and flow indicators in music education context: A preliminary study in Portugal. International Journal of Arts & Sciences, 4 (21), s. 75-81. ISBN 978-2-9601378-0-4

Dicle, İ. A., Dicle, Ü. (Aralık, 1970). Yöneticilerin yetiştirilmesinde duyarlık eğitimi. Amme İdaresi Dergisi, 3/4, s. 109-135.

Dolloff, L. (1993). Das Schulwerk. A foundation for the cognitive, musical, and artistic development of children. In Lee R. Bartel (Ed.), Research perspectives in music education, University of Toronto.

Goodkin, D. (2004). Play, sing and dance, an introduction to Orff Schulwerk. Second edition. Miami: Schott.

Goodkin, D. (İlkbahar, 2006). İdeal orff sınıfı. İnfo 9, s. 14-15. İstanbul: Orff Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi.

Haselbach, B. (1981). Improvisation, dance, movement. St. Louis: Magnamusic-Baton.

Haselbach, B. (Sonbahar, 2007). Estetik eğitiminde ifade fenomeni. İnfo 12, s. 6-10.

Haselbach, B. (Winter, 2012). The artistic aspect of Orff-Schulwerk, an attempt at an interpretation. Orff-Schulwerk Informationen, heft 87, s. 22-30.

Haselbach, B. (Haziran, 2015). Orff’schulwerk’in getirdiği çözümler üzerine. Andante dergisi eki: Türkiye’de müzik eğitimi ve Orff-Schulwerk, s. 9-10.

Hüther, G. (2012) Learning enthusiastically (A conversation with Prof. Dr. Gerald Hüther). www.gerald-huether.de/content/international/texts/ (son erişim 06 Kasım 2017)

Jungmair, U. (1992). Das elementare, zur musik- und bewegungserziehung im sinne Carl Orffs, Mainz: Schott.

Jungmair, U. (2003). Orff-Schulwerk, elementer müzik ve hareket eğitimi temel ilkeler, Orff-Schulwerk Müzik ve Dans Pedagojisi Uluslararası Sempozyum, 16-18 Ocak 2003, İstanbul.

Keetman, D. (1970). Elementaria, erster umgang mit der Orff-Schulwerk. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

Keller, W. (1974). Introduction to music for children. English Edition. USA: Schott.

Koçak, K. (Sonbahar 2005). “Orff-Schulwerk’in Türkçe karşılığı nedir?” İnfo 8, s. 32- 35. İstanbul: Orff Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi.

Kugler, M. (İlkbahar 2006). Orff-Schulwerk ve kültür geleneği ilişkisi. İnfo 9, s. 5-12. İstanbul: Orff Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi.

Kugler, M. (2011). Introducation. In Barbara Haselbach (Ed.) Texts on theory and practice of Orff-Schulwerk, bacis texts from the years 1932-2010 (s. 14-43). Mainz: Schott.

Marquez, E. M. R. (Sonbahar, 2006). Orff-Schulwerk’in sosyal boyutu üzerine bazı düşünceler. İnfo 10, s. 14-15 İstanbul: Orff Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi.

McCaslin, N. (2000). Creative drama in the classroom and beyond. Eight Edition. New York: Longman.

Nakamura, J., Csikszentmihalyi, M. (2002). The concept of flow, handbook of positive psychology, s. 89-105.

Orff, C. (1932). Thoughts about music with children and non-professionals. In Barbara Haselbach (Ed.) Texts on theory and practice of Orff-Schulwerk, bacis texts from the years 1932-2010 (s. 66-77). Münih: Schott.

Orff, C. (1963). Orff-Schulwerk: The past and the future, Orff Institute Year Book 1963, Mainz: Schott.

Orff, C. (1976). Schulwerk. Elementare musik. Carl Orff und sein werk, Dokumentation Bd. 3, Tutzing: Hans Schneider.

Orff, C. (1978). The Schulwerk. İngilizce Edisyon. New York: Schott.

Öztürk, B. & Kısaç, İ. (2005). Bilgiyi işleme modeli. In Binnur Yeşilyaprak (Ed.) Gelişim ve öğrenme psikolojisi, Dokuzuncu Baskı, (s. 256-285). Ankara: PegemA Yayıncılık.

Regner, H. (1975). Carl Orff’s educational ideas- utopia and reality, In Barbara Haselbach (Ed.) Texts on theory and practice of Orff-Schulwerk, bacis texts from the years 1932-2010 (s. 168-195). Münih: Schott.

Regner, H. (1984). “Musik für Kinder – Music for Children – Musique pour Enfants” Comments on the adaptation and adaptation of Orff-Schulwerk in other countries, In Barbara Haselbach (Ed.) Texts on theory and practice of Orff-Schulwerk, bacis texts from the years 1932-2010 (s. 220-247). Münih: Schott.

Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic.

Sangigorgio, A. (Sonbahar/Kış, 2009-2010). Müzik Antropolojisi Olarak Orff-Schulwerk. İnfo 16, s. 6-12.

Segal, W. (Summer, 1990). The force of attention. Parabola, Vol: 15/2, s. 76-77, New York.

Senemoğlu, N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim, 24. baskı. Ankara: Yargı Yayınevi.

Sternberg, R. J., Williams, W. M. (2002). Educational psychology. USA: Allyn and Company.

Tisdall, C. (2010). Joseph Beuys. London: Thames&Hudson.

Wirsching, R. (Sommer, 2004). Orff-Schulwerk ‘macht’ Schule. Orff Schulwerk Informationen, heft 72, s. 11-21.

Zimmerman, B. J. (1995). Self efficacy and educational development. Self-efficacy in changing societies. Ed. A. Bandura, Cambridge University Press, Cambridge UK.

Downloads

Published

2018-01-20

How to Cite

Özevin, B. (2018). Humanistic, artistic and pedagogic aspects of Orff-Schulwerk music and dance pedagogy&lt;p&gt;Orff-Schulwerk müzik ve hareket eğitiminin insani, sanatsal ve pedagojik yönleri. Journal of Human Sciences, 15(1), 8–23. Retrieved from https://j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/4991

Issue

Section

Music