The conveyance of Andalusian music culture to Medieval Europe through Qiyan Girls<p>Endülüs müzik kültürünün Qiyan Kızları aracılığı ile Ortaçağ Avrupasına aktarımı
Keywords:
Andalusia, Music, Medieval Europe, Interaction, Ziryab, Endülüs, müzik, Ortaçağ, EtkileşimAbstract
In this study, cultural influences of Andalusian music on medieval Europe was attempted to be assessed. In Andalusia, music was institutionalized in the field of education within the musical identity of the musician Ziryab from Baghdad. It was seen that the techniques and methods used in this school now take part in "conservatory" education. It was determined that some of the instruments used today are of Andalusian origin and were transferred to medieval Europe through cultural interactions. It was seen that the forms of singing move to Europe with examples of minstrels and religious music in both religious and secular areas of music. It was determined that this situation emerged as a result of the interaction of the common music culture of the cultures living in Andalusia with medieval Europe. The data were obtained by literature review.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Bu çalışmada, Endülüs Müziği’nin Ortaçağ Avrupası’na kültürel etkileri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Endülüs’de müziğin, Bağdat’lı müzisyen Ziryab’ın müzikal kimliğinde, eğitim alanında kurumsallaştığı tespit edilmiştir. Bu okulda kullanılan teknik ve yöntemlerin, günümüzde konservatuvar eğitiminde yer aldığı görülmüştür. Günümüzde kullanılan bazı çalgıların Endülüs kaynaklı olduğu ve ortaçağ Avrupa’sına kültürel etkileşimler yoluyla geçtiği belirlenmiştir. Şarkı söyleme biçimlerinin hem dini hem dindışı müzik alanlarında saz şairleri ve dinsel müzik örnekleriyle Avrupa’ya taşındığı görülmüştür. Bu durumun Endülüs’de yaşayan kültürlerin ortak müzik kültürünün Ortaçağ Avrupası’yla etkileşimi sonucu ortaya çıktığı belirlenmiştir. Çalışmada veriler literatür tarama yöntemiyle elde edilmiştir.
Downloads
Metrics
References
Abdelwahed, S. I. (2004). “ Troubadour Poetry: An Intercultural Experience”. http://www.arabworldbooks.com/Literature/troubadour_poetry .htm erişim 28.3.2017
Alharti, A.Z.; Khrisat A.A. (2016). “The Impact of muwashah and zajal on troubadours poetry” .Internatıonal Journal of English and Literature. Vol:7, pp.172-178 November 2016
Attali, J. (2014). Gürültüden Müziğe. (Çev: Gülüş Gülcügil Türkmen). Ayrıntı Yayınları. İstanbul.
Beech T, G. (1992). “Troubadour Contacts with Muslim Spain and Konwledge of Arabic: New Evidence Concerning William IX of Aquitaine” . Romania Anée 1992 Volume: 113 Numéro 449 pp.14-42.
https://www.persee.fr/doc/roma_0035-8029_1992_num_113_449_2180 Erişim:21.6.2018
Bilgin, F. (2013) . “ Avrupa’ya Sürgün Edilen Endülüs Müslümanları’na(Moriskolar) Osmanlı Devleti’nin Yardımı”. Gaziantep University Journal of Social Sciences (http://jss.gantep.edu.tr). 2013 12(4): 837-852
Boran, İ.; Şenürkmez, K.Y. (2007).Kültürel Tarih Işığında Çoksesli Batı Müziği.Yapı Kredi Yayınları. İstanbul.
Cardini, F. (2014). “Haçlı Seferleri ve Kudüs Krallığı”. Ortaçağ/ Katedraller, Şövalyeler, Şehirler. (Editör : Umberto Eco.) Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti. İstanbul ss.49-58.
Çıvgın, İ. (2008). Ortaçağ Tarihi. Maya Akademi. Ankara
Dilek,O.(2018).Endülüs’te Avrupa’nın İlk Konservatuvarını Kuran Kürt: Ziryab ” İlim ve Medeniyet.
http://www.ilimvemedeniyet.com/enduluste-avrupanın-ilk-konservatuvarını-kuran-kurt.Erişim: 20.6.2018
Düzenli, P.(2014). İslam Kültür Tarihinde Musiki. Kayıhan Yayınları. İstanbul.
Erkoçoğlu, F; Arslan, F. (2009). “Endülüs’ün Sanat Güneşi Ziryab”. (ö.238/852). İstem, Yıl:7, sayı:14, ss.261-281
Garaudy, R. (2015). Endülüs’te İslam/Düşüncenin Başkenti Kurtuba. (Çev: Cemal Aydın.) Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları. İstanbul
Gümüş, E. (2017). Ortaçağ Avrupa’sında Gezgin Şarkıcılık Geleneği.
https://kuzgunakademi.com/ortacag-avrupasinda-gezgin-sarkicilik-gelenegi/ Erişim: 1.3.2017
Karaelma, B. (2010). “Endülüs’te Müzik Hayatı Üzerine Bir İnceleme”. İstem. Yıl:8 Sayı:15 ss.29-42
Kevan, B. (2013). Endülüs Güneşi Ziryab. Kurgu Kültür Merkezi Yayınları. Ankara.
Marconi, L ; Panti.C.(2014).Ortaçağ /Katedraller, Şövalyeler, Şehirler.(Editör : Umberto Eco.) Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti. İstanbul. ss. 818/820.
Menocal, M.R. (2006). Dünyanın İncisi Endülüs. (Çev : İhsan Durdu) Etkileşim Yayınları. İstanbul
Monari , G.(2014). “ Trubadurlar ” . Ortaçağ / Katedraller, Şövalyeler, Şehirler. (Editör : Umberto Eco.) Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti. İstanbul. ss.845/849
Say, A. (1995). Müzik Tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ankara
Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Ankara
Saoud, R. (2004) “ The Arab Contribution to music of the Western World ” Foundation for Science Technology and Civilisation. FSTC Limited.ss 2-26. http://www.fstc.co.uk.
Shiloah, A. (2009). “ İber Yarımadası’nda Hristiyan, Yahudi ve Müslüman Müzik Kültürlerinin Buluşması ” (Çev: Barış Karaelma). İstem Yıl:7 sayı:14. ss. 397- 402.
Şeyban, L. “ Endülüs Medeniyetleri ” Dersi Ders notları.
Şeyban, L. (2015). “ İspanya’da Endülüs İslam Medeniyeti’nden kalan İzler ve Eserler- VIII: Kuzeydoğu İspanya”. International Journal of Social Science. Number:31, p.1-8, Winter II.
Tartut, E. (2015). Geçmişten Günümüze Musikişinas Ali B. Nafi’nin (Ziryab) Endülüs Kültür Hayatına ve Avrupa’ya Etkileri. (Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir.
Yeprem, S. (2006). Flamenko Sanatı ve Gitar. Bemol Yaycılık. İstanbul
http://www.muslimheritage.com/article/muslim-musical-instruments-transmitted-europe Erişim: 5.4.2017
http://studylibtr.com/viewer_next/web/viewer_study.html?file=%2F%2Fs1.studylibtr.c. Erişim:20.6.2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.