Investigation of recreation wear to athleisure wear process in the different market segmentation
Farklı pazar özelliklerine göre rekreatif giyimden athleisure giyime gelişimin incelenmesi
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v16i3.5750Keywords:
Athleisure Wear, Clothing Production Technology, Product Development, Athleisure Giyim, Giysi Üretim Stratejisi, Moda Ürün GeliştirmeAbstract
Multilateral developments in the millennium era have led to an increase in social welfare around the world, with the exception of the less developed countries. Technology has offered people more comfortable living conditions. Thus, people have the opportunity to follow and experience new fashion events quickly and easily in many activities in their private lives. These experiences have supported both individual and common life to be more qualified, healthful and entertaining. According to Global Dimensional Industrial Analysis Reports of 2017, with an increasing rate of participation in sportive activities and people's awareness of health, fitness and sportswear market is expected to reach 231.7 billion dollars, by 2024. Taking into account these expectations, world-renowned luxury fashion designers has orientated to Athleisure clothing collections regarded as the new luxury.
Emerged with the modern age and prepared for physical activities and leisure time, the function-purpose sports apparels eventually have come into use extendedly during the day. Especially after the 1990s, the concept of “new luxury” and the properties of the garments prepared for sports activities were combined with the design of formal clothes and business casuals. The Athleisure wear emerged from this reunion (which can be translated into Turkish as a recreation, sport-stylish clothing/elegant leisure wear) has revealed the trend of new fashion clothes. This trend has mass product characteristics in terms of design, production, distribution and price formation strategies, and also offers consumers a more comfortable use in terms of positioning and promotion strategies. Thus, new consumption and production behaviors are formed, in comparison with the past.
The aim of this study is to investigate the development of Athleisure wear production which emerged with modern age. For this purpose, the question of the research has designed that What are the product characteristics of the Athleisure wear type of the brands that produce in different market segments? The study aims to explain the answers to the questions that what & how? For this reason, it is a qualitative research based on descriptive, and evaluation for interpreting the process.
The materials of the study consist of 10 brands, which are considered to be the most valuable brands in the global scale from past to present. The examples in the study were chosen by the brands' innovative Athleisure wear on the market. In the study, the data collected by document scans and visual media records have been used, printed and on-line. In the findings, selected samples reflecting the change in the properties of new Athleisure products were discussed in regard to design, technologic and production process. As a result of the research, the subsequence of the new fashion trends were inferred.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Milenyum çağındaki çok yönlü gelişmeler, az gelişmiş ülkeler dışında, dünya genelinde toplumsal refahın artmasını sağlamıştır. Teknoloji insanlara daha rahat yaşam koşulları sunmuştur. Böylece insanlar, özel yaşamlarındaki pek çok aktivitede, yeni moda etkinlikleri hızlı ve kolaylıkla takip etme ve deneyimleme şansını bulmuştur. Bu deneyimler, bireysel ve ortak yaşamın daha kaliteli, sağlıklı ve keyifli olmasını desteklemiştir.
2017 yılının Küresel Boyutlu Endüstri Analiz Raporlarına göre, insanların sağlık bilincinin ve spor etkinliklerine katılım oranının artmasıyla, 2024 yılına kadar fitness ve spor giyim pazarının 231,7 milyar dolara ulaşması beklenmektedir. Dünyaca ünlü lüks moda tasarımcıları, bu beklentileri dikkate alarak Athleisure giyim koleksiyonlarına yönelmektedirler. Modern çağla birlikte ortaya çıkan, iş dışındaki zamanlarda ve fiziksel aktiviteler için hazırlanan fonksiyonel amaçlı spor giysiler, zamanla gün içerisinde daha uzun süreli kullanıma girmiştir.
Özellikle 1990’lardan sonra “yeni lüks” adı verilen kavram ile spor aktiviteleri için hazırlanan giysi özellikleri, daha resmi olan iş ve iş dışı ortamlar için planlanan giysi tasarımlarıyla birleştirilmiştir. Bu birleşmeden doğan Türkçeye günlük spor-şık giyim/rekreasyon giyimi olarak çevrilebilecek Athleisure giyim (Athleisure wear) yeni moda giysi trendi ortaya çıkmıştır. Bu trend, tasarım, üretim, dağıtım ve fiyatlandırma stratejileri açısından kitlesel ürün özellikleri taşımakta, konumlandırma ve tutundurma stratejileri açısından, tüketiciye daha konforlu bir kullanım imkânı sunmaktadır. Böylece, geçmişe oranla yeni tüketim ve üretim davranışları oluşturulmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, modern çağla birlikte ortaya çıkan Athleisure giysi üretimindeki gelişimi incelemektir. Bu amaçla araştırmada “farklı pazar bölümlerine üretim yapan markaların Athleisure giyim türündeki ürün özellikleri nelerdir? Sorusunun cevabı aranmıştır. Çalışma “ne-nasıl ?” sorularının cevaplarını açıklamayı hedeflediği için tanımlayıcı, açıklayıcı ve süreci yorumlama amaçlı değerlendirmeye dayalı nitel bir araştırmadır. Çalışmanın evreni, geçmişten günümüze küresel boyutta en değerli markalar olarak kabul edilen 10 markayı kapsamaktadır. Çalışmadaki örnekler, markaların inovatif Athleisure giyim tarzında pazara sürdükleri ürünlerin en karakteristik özelliklerini yansıtanlar arasından seçilmiştir. Bulgularda, spor giyimden yeni Athleisure giyime doğru değişimi yansıtan örnekler irdelenmiştir. İncelemeler, tasarım, teknoloji ve üretim süreci yönünden tartışılarak gelecekteki moda giyim eğilimlerinin seyrine yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur.
Downloads
Metrics
References
Adidas, (2018). Adidas Technology. Web: https://www.adidasoutdoor.com/on/demandware.store/Sites-AO-Site/default/Life-Technology adresinden 06.01.2018 tarihinde erişilmiştir.
Annette Kellerman Aquatic Centre (AKAC) (2018).Annette Kellerman (1886 - 1975) History. Web: https://www.akac.com.au/history adresinden 11.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
Antelope Club, (2018). Antelope Techwear, Web: https://www.antelope.club/en/products/ adresinden 11.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
Bill, K. (1993). Attitudes towards Women's Trousers: Britain in the 1930s. Journal of Design History, 6(1), 45-54.
Blackman, C. (2013). Modanın Tarihi 1900’den Bugüne. Kerasus. İzmir.
BrandZ, (2018). 2018 BrandZ Top 100 Global Brands. Web: http://www.millwardbrown.com/brandz/rankings-and-reports/top-global-brands/2018 adresinden 27.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Burberry, (2018). Our History. Web: https://tr.burberry.com/our-history/ adresinden 23.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Calasibetta, C. M. (1996). Essential Terms of Fashion: A Collection of Definitions. Second Printing. Fairchild Publications. New York.
Chanel, (2019). Chanel Cruise 2018/19 Collection. Web: https://www.chanel.com/en_WW/fashion/collection/cruise-2018-19.html?gclid=CjwKCAiAyrXiBRAjEiwATI95mUoDba71zIa-4tb8g9VUEjw_FKZr140aus0gSgfgbT6IjQU7j_L9HBoCjCMQAvD_BwE adresinden 23.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
CNN, (2014). Bikinin Hikayesi. Web: https://www.cnnturk.com/fotogaleri/yasam/bikininin-hikayesi?page=1 adresinden 08.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
Crane, D. (2003). Moda ve Gündemleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Çeğindir, N.Y. ve Çakmak, Ş. (2019). Giysi Örneğinde Moda Ürün Geliştirme. Gece Akademi. Ankara.
Çileroğlu, B. ve Kıvılcımlar, İ. (2014). Fast Fashion Koleksiyonlarında Yer Alan Spor-Casual Giysilerin Tasarım Özelliklerinin Belirlenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 623-633.
Das, D. and Prasannan, A. (2018). Activewear Market by Product (Ready to Wear; Fashion Outer, Pants, & T-Shirts; Rash Guard, Wet Suit, & Swim Wear; Shoes (Sports Shoes, Aqua Shoes, Aqua Socks); and Fashion Brand) and Fabric (Polyester, Nylon, Neoprene, Polypropylene, Spandex, Cotton and Others) - Global Opportunity Analysis and Industry Forecast, 2017-2024. 91(79), Allied Market Research. Web: https://www.alliedmarketresearch.com/activewear-market adresinden 9.05.2018 tarihinde erişilmiştir.
Elk, E. (2014). Design Driving Competitive Advantage in The Western Cape A Strategy for Design to Unlock Innovation. Design Policy Conference.
Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü. Emre Gözgü (Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Fourtune, (2017). Dünyanın En Değerli Markaları 2017. Web: http://www.fortuneturkey.com/fotohaber/dunyanin-en-degerli-markalari-2017-42674/1 adresinden 10.11.2018 tarihinde
erişilmiştir.
Fox, I. (2016). Louis Vuitton in Paris: Regenerating Athleisure. Guardian News. Web: https://www.theguardian.com/fashion/2016/mar/09/louis-vuitton-makes-sportswear-looks-like-a-winner-paris-fashion-week adresinden 29.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
Gıdahattı, (2018). Spor yapmaya vakit ayıramıyoruz!. Web: https://www.gidahatti.com/spor-yapmaya-vakit-ayiramiyoruz-79190/ adresinden 08.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
Gucci, (2016). Women's Ready-To-Wear. Women's Activewear. Web: https://www.gucci.com/us/en/pr/women/womens-ready-to-wear/womens-sweatshirts-t-shirts/crystal-embroidered-jersey-sweatshirt-p-472245X9H567113?position=14&listName=ProductGrid&categoryPath=Women/Womens-Ready-to-Wear/Womens-Activewear adresinden 23.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Gürsoy, C. (2016). Dünyada ve Ülkemizde Olimpiyatlardaki İlk Kadınlar. Web: https://celalgursoy.com/2016/02/20/dunyada-ve-ulkemizde-olimpiyatlardaki-ilk-kadinlar/ adresinden 08.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
H&M, (2018). H&M Group. Web: https://about.hm.com/en/media/news/general-news-2018/Five-ground-breaking-innovations-that-help-create-a-waste-free-fashion-industry-awarded-by-HM-Foundation.html adresinden
01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Hermes, (2019). Spring / Summer Looks 2019. Web: https://www.hermes.com/us/en/men/ready-wear/springsummer-looks-2019/#||Category adresinden 23.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: Boş Zamanları Değerlendirme. Web: https://books.google.com.tr adresinden 7.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
Komisyon, (2013). Moda Geçmişten Günümüze Giyim Kuşam ve Stil Rehberi. Kaknüs Yayınları. İstanbul.
Kubalas, T. (2017). En Değerli 10 Lüks Moda Markası. Bloomberg, HT. Web: https://businessht.bloomberght.com/guncel/galeri/482538-en-degerli-10-luks-moda-markasi/1/4 adresinden 10.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
Kuburlu, C. (2014). Spor Salonlarına 375 Milyon $ Gidiyor. Web: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/spor-salonlarina-375-milyon-gidiyor-27500920 adresinden 08.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
Laver, James. 1995. Costume and Fashion: A Concise History. London: Thames & Hudson.
Loschek, I. (2009). When Clothes Become Fashion: Design and Innovation Systems. Berg.
Louis Vuitton, (2019). Jackets and Coats Collections. Web: https://eu.louisvuitton.com/eng-e1/women/ready-to-wear/jackets-and-coats/_/N-1stna5o/to-5 adresinden 25.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Marshall, S. G., Jackson, H. O., Stanley, M. S., Kefgen, M., & Touchie-Specht, P. (2004). Individuality in Clothing Selection and Personal Appearance. Pearson Prentice Hall.
Mendes, V. D. & De La Haye, A. (1999). 20th Century Fashion. Vol. 14. London: Thames & Hudson.
Merriam Webster, (2018). Merriam Webster Dictionary. Web: https://www.merriam-webster.com/dictionary/athleisure adresinden 06.01.2018 tarihinde erişilmiştir.
Morgan Stanley, (2015). Rise of The Ath-Leisure Consumer. Web: https://www.morganstanley.com/ideas/global-athletic-wear-geared-for-growth adresinden 18.02.2019 tarihinde erişilmiştir.
Moussavi, F. & Lopez, D. (2011). Biçimin İşlevi. YEM.
Nike, (2018). Nike Pro. Web: https://store.nike.com adresinden 25.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
OECD (2013). OECD Framework for Statistics on The Distribution of Household Income, Consumption and Wealth. Chapter 2, Economic well-being. Web: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264194830-5-en.pdf?expires=1554671997&id=id&accname=guest&checksum=B1375F1023B5F86498113342B55D4303
Roll, M. (2019). Hermès – The Strategy Insights Behind The Iconic Luxury Brand. Web: https://martinroll.com/resources/articles/strategy/hermes-the-strategy-behind-the-global-luxury-success/ adresinden 26.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Saral, M. (2014). Teknolojik Sütyen. Web: https://www.sabah.com.tr/teknoloji/2014/11/28/teknolojik-sutyen adresinden 11.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
Shishoo, R. (2015). Textiles for Sportswear. Elsevier. The Textile Institute. Web: https://books.google.com.tr/books?id=c8ztAwAAQBAJ&printsec=copyright&hl=tr&source=gbs_pub_info_r#v=onepage&q&f=false adresinden 18.02.2019 tarihinde erişilmiştir.
Silverstein, M. J., & Fiske, N. (2003). Luxury for The Masses. Harvard Business Review, 81(4), 48–57. Web: http://scholar.google.com/scholar_lookup? title=Luxury%20for%20the%20masses&author=MJ.%20Silverstein&author=N.%20Fiske&journal=Harvard%20Business%20Review&volume=81&issue=4&pages=48-57&publication_year=2003) adresinden 8.07.2018 tarihinde erişilmiştir.
Sole, J. (2015). Athletic Lifestyles Keep Apparel Sales Healthy. Web: https://www.morganstanley.com/ideas/global-athletic-wear-geared-for-growth.
Sorger, R. & Udale, J. (2013). Moda Tasarımının Temelleri. İstanbul: Literatür Yayınları.
Sportup, (2017). Spor Firmaları İçin Teknoloji. Hareket Yakalayan Forma. Web: https://sportuptr.com/futbol-takimlari-icin-giyilebilir-teknoloji/ adresinden 11.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
Statica, (2018). Size of The Sportswear Market Worldwide from 2009 to 2017 (in billion U.S. dollars). Web: https://www.statista.com/statistics/613169/size-of-the-global-sportswear-market/ adresinden 9.05.2018 tarihinde erişilmiştir.
Stone, E. (1999). The Dynamics of Fashion. New York: Fairchild Publications.
The Business of Fashion (BOF) (2019). The State of Fashion 2019. McKinsey & Company.
The Business of Fashion (BOF) (2018). The State of Fashion. McKinsey & Company.
The World Bank, (2018). Türkiye'ye Genel Bakış. Web: http://www.worldbank.org/tr/country/turkey/overview adresinden 8.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
TÜİK (2018), OECD Ülkelerine Yönelik Karşılaştırmalar Çerçevesinde, Türkiye'de Satınalma Gücü Paritesi Göstergeleri. OECD, Eylül 2018. Web: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden 27.10.2018 tarihinde erişilmiştir.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2019). 2017, 2018/IV. Dönem Dönemsel Gayrisafi Yurtiçi Hasıla. Web: http://tuik.gov.tr adresinden 8.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
Ünal, O. O. (2016). Fitness Sektörü 850 Milyon Liralık Ekonomiye Dönüştü. Web: https://www.memurlar.net/haber/587305/fitness-sektoru-850-milyon-liralik-ekonomiye-donustu.html adresinden 08.04.2019 tarihinde erişilmiştir.
Versace, (2019). Versace. Web: https://www.versace.com/international/en/versus/new-arrivals/anatomia-sneakers/ adresinden 25.01.2019 tarihinde
erişilmiştir.
Vogue, (2019). H&M x Moschino, Spring 2019 Ready-to-Wear. Web: https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2019-ready-to-wear/handm-x-moschino/slideshow/collection#2 adresinden 23.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Zara, (2019). Zara Collection 2019. Web: https://www.zara.com/us/en/search?searchTerm=spor adresinden 25.01.2019 tarihinde erişilmiştir.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.