Determining the level of usability the techniques of the Western music violin performer for the field of Turkish music violin teaching
Batı müziği keman icracılığı tekniklerinin Türk müziği keman öğretimi alanında kullanılabilirlik düzeylerinin belirlenmesi
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v17i2.5788Keywords:
Education, Music Education, Turkish Music, Violin, Violin Education., Eğitim, Müzik Eğitimi, Türk Müziği, Keman Çalgısı, Keman Çalgı Eğitimi.Abstract
This work has been made in order to see how much the techniques are useful at West music playing violin on teaching Turkish music playing violin. Studying group was formed by the graduate students (n=8) who attends Kafkas University State Conservatory Traditional Turkish Music during Autumn- sprig term.
Experimental value which contains pre test and final test groups is used in the investigation. The investigation consists of control groups (n=4) and experience groups (n=4). During the experimental process which lasted 8 weeks, Although experience group students were applied a teaching programme which was prepared by the researcher, control group students were applied traditional teaching methods. At the first stage of experimental process equivalance test and then pre test – post test was applied to them. In order to designate musical and technical skills of working group students, performance evaluation scale was used with expert opinions. There was a kind of song during the equivalance test. There were peşrev, saz semâi and a kind of song during the pre test and post test precess. Student`s instrument performance was recorded by a camera and then marked by experts.
In order to analyze the datas, Mann – Whitney U Test was used to see whether there was a huge difference between pre test and final test between control and experiment groups. Datas were analyzed by using “SPSS 20” pocket programme.
Considering the outcomes as a whole, we can conclude that the teaching programme which was prepared by the researcher is effective and good outcomes arised.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Bu çalışma, Batı müziği keman çalım tekniklerinin Türk müziği keman öğretimi alanında kullanılmasının öğrenciler üzerinde ne derece etkili olduğunu belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2015 – 2016 eğitim – öğretim yılı güz – bahar yarıyılında Kafkas Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Geleneksel Türk Müziği Bölümünde öğrenim gören lisans öğrencileri (n=8) tarafından oluşturulmuştur.
Araştırmada ön test ve son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu öğrencileri yansız atama yoluyla kontrol grubu (n=4) ve deney grubu (n=4) olarak belirlenmiştir. Sekiz haftalık süreci kapsayan deneysel işlem süreci içerisinde deney grubu öğrencilerine araştırmacı tarafından hazırlanan bir öğretim yaklaşımı uygulanırken kontrol grubu ile dersler geleneksel yöntemlerle sürdürülmüştür. Deneysel işlem süreci öncesinde ilk olarak denklik testi ve devamında ise ön test – son test uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu öğrencilerinin müzikal ve teknik becerilerinin belirlenmesi amacıyla uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanan performans değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın denklik testinde 1 adet şarkı türü, ön test ve son test aşamalarında ise peşrev, saz semâi ile şarkı türlerinden birer esere yer verilmiştir. Öğrencilerin çalgı performansları kamera ile kayda alınmış ve uzmanlar tarafından puanlandırılması sağlanmıştır.
Elde edilen verilerin analizi için, kontrol ve deney grubu öğrencilerinin ön test ve son test sonuçları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla Mann – Whitney U Testi kullanılmıştır. Toplanan veriler, “SPSS 20” paket programları kullanılarak analiz edilmiştir.
Elde edilen sonuçlar bir bütün olarak ele alındığında araştırmacı tarafından hazırlanan deneysel işlem süreci üzerinden olumlu sonuçlara ulaşıldığı görülmektedir.
Downloads
Metrics
References
Alkaç, G., & Kaya, F. (2017). Yükseköğretim kurumlarındaki Türk müziği çalgı eğitimine kanun ve klasik kemençe örneklemi ile genel bir bakış. NWSAFA, 12(1), s. 17 - 29.
Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler (4. Baskı.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Demirci, B. (2013). Viyolonsel eğitiminde geleneksel Türk müziğine yönelik bir çalışma modeli. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi., 28(1), s. 117 - 129.
Devecioğlu, F. (2017). Batı müziği keman icracılığı tekniklerinin Türk müziği keman öğretimi alanında kullanılabilirlik düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
Gürel, M. (2011). Keman eğitiminde kullanılan süsleme tekniklerinin Türk müziği keman icrasındaki uygulama biçimi ve buna yönelik alıştırmaların oluşturulması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Hatipoğlu, V. (2013). Rast makamındaki kâr – ı nâtık eserlerinden oluşturulan seyr – i nâtık örneğinin keman öğretiminde kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi. Rast makamındaki kâr – ı nâtık eserlerinden oluşturulan seyr – i nâtık örneğinin keman öğretiminde kullanılYayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Hatipoğlu, V. (2017). Türk müziği keman akrodu. İdil Sanat ve Dil Dergisi., 6(29), s. 289 - 309.
Kurtaslan, Z. (2009). Türk keman okulunun oluşum süreci ve temsilcileri. Türkiyat Araştırmaları Dergisi., 1(26), s. 409-429.
Kurtaslan, Z. (2009). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda ulusal keman eğitimi materyallerinin yeri ve önemi. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu.
Özkan, İ. H. (1998). Türk mûsıkîsi nazariyatı ve usûlleri kudüm velveleri. (5. Baskı.). Ankara: Ötüken Neşriyat.
Parasız, G. (2009). Keman öğretiminde kullanılmakta olan çağdaş Türk müziği eserlerinin seslendirilmesine yönelik olarak oluşturulan hazırlayıcı alıştırmaların işgörüsellik ve etkililik yönünden incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü (5. Baskı.). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
Tamay, S. (2015). Pozisyonlu çalış tekniği ile bağlama öğretiminde sarkma tekniğinin izahı. I. Uluslararası Müzik ve Dans Kongresi., s. 342 - 354.
Tamay, S., & Matyakubov, B. (2019). Timur ve Bâyazid destanı. (1. Baskı.). Ankara: Gece Akademi Yayınları.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.