Approaches to the certain meanings of garments’ ripped outlooks
Giysilerdeki yırtık görünümlerin kimi anlamları üzerine yaklaşımlar
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v16i4.5804Keywords:
Garment fashion, Ripped surface, Garment language, Deconstructivism, Poor fashions, Giysi modası, yırtık yüzey, giysi dili, dekonstüriktivizm, yoksul modasıAbstract
When we consider garments as communication tools, we realize that they reach from an idea or a thought to a representative form of existence. Garments that contain a specific notice or an expression in themselves, are re-shaped within a design phenomenon through various stylistic applications. Even though many styles of garments evoke traditional and usual styles, they don't refrain from telling other things by re-emerging at different times and extensions. It is possible to express about garments that our motive to create a common language within a social structure fuelling with cultural values, is one of the most basic purposes that serve to non-verbal communication. Periodic references belong to different styles, different shapes that are created on the material surfaces and any kind of formal images that serve to appearance, constitute iconic or symbolic indication styles that serve to garments' taking on a meaning process. Although the message wanted to be given by a garment varies from an era to era and from condition to condition, it becomes an integral part of a meaningful whole, as long as it is understandable from the viewpoint of the society. This is a descriptive research that is about analyzing every kind of alterations of garments’ ripped outlooks of traditional eras including postmodern era, and also this research is done in order to reveal which idea did these consciously or unconsciously created “ripped” outlooks on garments that distinguish wholistic coinciding with political, social and cultural values, based on. Moreover, this research is done to learn by the way of which outlooks did this fact is provided. In the research, stylistic and thematic specifications of “ripped” outlooks are made, garments' explanation styles and ripped outlooks' questionings related to cultural memory are tried to be explained with sufficient and equivalent examples during the process. It is concluded that ripped outlooks, which are pictographic representation devices of various cultural values of garments from past to present, undergo lexical changes depending on time and extension, moreover, these lexical changes are shaped associating with a lot of social, cultural, economic and/or psychologic communal characteristics.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Giysileri bir iletişim aracı olarak düşündüğümüzde, bir fikir ya da düşünceden temsili bir varoluş biçimine uzandığını görürüz. Belirli bir bildiri ya da bir söylemi içinde barındıran giysiler, çeşitli biçimsel uygulamalarla tasarım olgusu içerisinde yeniden şekil alır. Bazı giysi biçimleri geleneksel anlamda alışılagelmiş stillere çağrışım yapsa da farklı zaman ve uzamlarda yeniden ortaya çıkarak başka şeyleri söylemekten geri kalmazlar. Giysilere ilişkin, kültürel değerlerden beslenerek toplumsal yapı içerisinde ortak bir dil yaratma güdümünün, sözsüz iletişime hizmet eden en temel amaçlarından biri olduğunu da ifade etmek mümkündür. Farklı stillere ait dönemsel göndermeler, malzeme yüzeylerinde oluşturulan farklı biçimler ile görünümüne hizmet eden her türlü şekilsel görüntüler, giysilerin anlamlandırılma sürecine hizmet eden görüntüsel ya da sembolik gösterge biçimlerini oluşturmaktadırlar. Giysi ile verilmek istenen mesaj, her dönemde ve koşulda değişkenlik gösterse de toplumsal açıdan aynı oranda anlaşılabilir olduğu sürece anlamlı bir bütünün parçası haline gelmektedir. Bu araştırma, giysilerdeki yırtık görünümlerin geleneksel dönemlerden postmodern dönemi de kapsayan sürece kadar geçirdiği her türden değişimleri incelenme konusunda, giysilerin yüzeylerinde bilinçli ya da bilinçsiz oluşturulan ve bütünseli ayıran “yırtık” görünümlerin siyasi, sosyal, kültürel vb. değerlerle örtüştürülerek hangi düşüncenin temeline yaslandığını ve hangi görünümlerle bunu sağladığını ortaya çıkarmak amacına ulaşılmak üzere yapılmış betimsel bir araştırmadır. Araştırmada günümüzde bir tasarım unsuru halini alan giysi yüzeylerindeki “yırtık” görünümlerin süreç içerisinde biçimsel ve izleksel tanımlamaları yapılmış, bu görünümlerle giysilerin anlamlandırılma biçimi ortaya konulmuş ve yırtık görünümlerin kültürel belleğe ilişkin sorgulamaları yeterince karşılık bulunan örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Geçmişten bugüne giysilerde çeşitli kültürel değerlerin görüntüsel bir temsil aracı olarak ifade bulan yırtık görünümlerin zaman ve uzama göre türlü anlamsal değişimlere uğradığı, bu anlamsal değişimlerin sosyal, kültürel, ekonomik ve/ya psikolojik birçok toplumsal niteliklerle ilişkili olarak biçimlendiği sonucuna varılmıştır.
Downloads
Metrics
References
Aktulum, K. (2019). Üstgiysisellik ve Grotesk. Kubilay Aktulum’a ait 2018-2019 Bahar Yarıyılı yayımlanmamış ders notları (76 sayfa, teksir). Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümü, Ankara.
Ambrose, G., Harris, P. (2012). Görsel Moda Tasarımı Sözlüğü. Literatür Yayınları, İstanbul.
Baker, H. A., Baker P.C. (1985), Patches: Quilts and Community in Alice Walker’s “Everyday Use”, The Southern Review (Summer).
Barnard, M. (2002). Fashion as Communication, Second edition, Routledge, London and New York.
Bilal, M.(2018). Divanü Lügat-İt-Türk’e Göre Türklerde Giyim Kuşam Kültürü, Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 19, Aralık.
Cochrane, L. (2014). Zoo jeans: would you wear denim custom ripped by lions and tigers?, erişim: https://www.theguardian.com/fashion/shortcuts/2014/jul/08/zoo-jeans-custom-ripped-lions-tigers, (Erişim Tarihi: 2 Mayıs 2019).
Crane, D. (2003), Moda ve Gündemleri, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Çileroğlu, B., Balcı, M. (2018), Dekonstrüksiyon Kavramsalında Moda Tasarımı, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 4 (1).
Davis, F. (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, çev. Özden Arıkan, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
Diakov, V., Kovalev, V. (2014), İlkçağ Tarihi Cilt I Ortadoğu, Uzakdoğu, Eski Yunan, Çev. Özdemir İnce, Yordam Yayınevi, İstanbul.
Ercivan, G., Meydan C. (2007) Modanın Dili, Yedi Dergisi, Sayı: 1, http://www.mulkiyedergi.org/yedi/article/view/5000087184/5000081057 (Erişim Tarihi: 5 Mayıs 2019).
Fidan, S. (2011), Türk Kültüründe Askeri Giyim-Kuşam ve Asker Modası, Milli Folklor Dergisi, Sayı 92.
Fiske, J. (1999), Popüler Kültürü Anlamak, çev. Süleyman İrvan, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi, İstanbul.
Holmes, S. (2014). Now You Can Get Your Jeans Custom Ripped By Tigers, https://www.elle.com/fashion/news/a19432/now-you-can-get-your-jeans-custom-ripped-by-tigers/ (Erişim Tarihi: 2 Mayıs 2019).
İşbilen, A. (2011), Modada Anarşizm, Phoenix, Ankara.
Karasar, N. (2018). Bilimsel Araştırma yöntemleri, 33. Basım. Nobel yayınevi.
Koç, F., Koca, E. (2015) Kütahya’nın Entarili Geleneksel Kadın Giysilerinin Göstergebilimsel Çözümlemesi, Milli Folklor Dergisi, Yıl 27, Sayı 106.
Kollektif (2013). Moda, Geçmişten Günümüze Giyim Kuşam ve Stil
Rehberi, , Çev. Duygu Özen, Kaknüs Yayıncılık, İstanbul.
Krales, A. (2017), A History Lesson On… Rei Kawakubo & How She Challenged Western Fashion https://bythecreativedepartment.wordpress.com/2017/05/02/a-history-lesson-in-rei-kawakubo-how-she-challenged-western-fashion/ (Erişim Tarihi: 2 Temmuz 2019)
Loschek, I. (2009). When Clothes Become Fashion,: Berg Publishers, New York.
Olson, K. (2017), Masculinity and Dress in Roman Antiquity, Oxon, Routledge, New York.
Özhan, S. (2018). Saçaklama Tekniği ve Pazen Kumaşa Uygulanması, Kalemişi-Türk Sanatları Dergisi, Cilt 6, Sayı:12.
Pendergast, S. ve T. Pendergast. (2004). Fashion, Costume and Culture, Volume: 5, The Gale Group, Farmington Hills.
Püsküllüoğlu, A. (1999), Türkçe Sözlük, Doğan Kitapçılık, İstanbul.
Rhodes K. L. (2010), An Apparent Ugliness: Fashion and Dressing Poor, School of Architecture and Design Rmit University, Master of arts, https://researchbank.rmit.edu.au/eserv/rmit:12001/Rhodes.pdf, (Erişim Tarihi: 2 Temmuz 2019)
Rutli, E. E. (2016). Derrida’nın Yapısökümü, Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, Sayı: 5.
Saydam, O. (2009). Yazında “Dekonstrüksiyon” Kavramı. Frankofoni Dergisi, 21, Ankara.
Taschek, K. (2009), The Civil War, Infobase Publishing.
Tortora, P. G., K. Eubank, (2006). Survey of Historic Costume, 14. Baskı, Fairchild Publications, New York.
Warne, R. L. (2000). Costume, Dorling Kindersley, Incorporated, New York.
Volpintesta, L. (2014), The Language of Fashion Design, Rockport Publishers, America.
Yanık, H. (2016). Yapısöküm Üzerine Birkaç Not, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), Cilt 1, Sayı 2.
Yılmaz, S. (2010), Giyim Kuşam Terimleri İngilizce-Türkçe, Dragoman, https://docplayer.biz.tr/461372-Giyim-kusam-terimleri-ingilizce-turkce.html, (Erişim Tarihi: 5 Haziran 2019)
Şekil 1: Punk Tarzı Giysi Stiline Bir Örnek, REX USA / Nils Jorgensen Londra, 1983. https://www.buzzfeed.com/maceyjforonda/19-filthy-furious-vintage-photos-of-early-punk?utm_term=.markXGrr, (Erişim Tarihi: 16 Haziran 2019).
Şekil 2: Hayvanlar tarafından yapılan tasarımlar, http://zoo-jeans.com/, (Erişim Tarihi: 16 Haziran 2019).
Şekil 3: Rei Kawakubo/Comme des Garçons, 1982, https://collections.vam.ac.uk/item/O73390/jumper-kawakubo-rei/, (Erişim Tarihi: 16 Haziran 2019).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.