Reading notation with Gestalt perception principles
Gestalt algı ilkeleri ile notasyon okuma
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v16i4.5822Keywords:
Gestalt, musical reading, Gestalt perception principles, sight-reading, transcription, müziksel okuma, Gestalt algı ilkeleri, notasyon okuma, deşifreAbstract
Based on the idea that Gestalt psychology is ‘more than all the components that make up it’, the emphasis is on the similarities of the brain's functioning during perception, as in reading text. Just as the brain perceives similar letters as holistic rather than one by one, it can be predicted that this happens during the musician's reading score.
Parallel to Gestalt auditory perception research, musicians are thought to benefit from Gestalt perception principles, without consciousness, in the first reading (sight-reading) of notes and later in practice. However, conscious perception of these principles by musicians may be considered to contribute positively during and after their sight-reading.
The aim of this study is to explain various Gestalt perception principles which are supposed to be related to music and to reveal examples of these principles on notation reading. The data obtained from the qualitative research methods through literature review were explained with six basic laws, “Figure–Ground”, “Proximity”, “Similarity”, “Symmetry”, “Simplicity” and “Continuity”. In the creation of the samples, the principles of visual perception and the motif, sentence period structures and analyzes, tonic - dominant sentence expressions, tempo and nuance terms that are also included in the auditory perception in music have been related, and it has been attached importance to its concretization with visual perception.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Gestalt psikolojinin, ‘bütün, kendisini oluşturan parçaların bir araya gelmesinden daha fazlasıdır’ düşüncesi ile yola çıkarak, tıpkı metin okumada olduğu gibi, nota okumada da beynin algılama esnasındaki işleyişlerinin benzerliklerine vurgu yapılmaktadır. Nasıl ki, beyin birbirine benzer harfleri tek tek okumak yerine bütüncül olarak algılamaktaysa, söz konusu bu durumun müzisyenlerin nota okuma sırasında da gerçekleşmekte olduğu öngörülebilir.
Gestalt işitsel algı araştırmalarına paralel olarak, müzisyenlerin nota ilk okuma (deşifre) ve daha sonraki pratiklerinde, Gestalt algı ilkelerinden, bilincinde olmaksızın, faydalandıkları düşünülmektedir. Bununla birlikte müzisyenler tarafından bu ilkelerin bilinçli olarak algılanması, onların deşifre yapmaları sırasında ve sonraki performanslarında, olumlu yönde katkı sağlayabileceği düşünülebilir.
Bu araştırma, müzik ile ilişkili olabileceği varsayılan çeşitli Gestalt algı ilkelerini açıklayarak, bu ilkelerin notasyon okuma üzerindeki örneklerini ortaya koyma amacını taşımaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden literatür taraması yoluyla elde edilen veriler Gestalt algı ilkelerinden “Şekil–Zemin”, “Yakınlık”, “Benzerlik”, “Simetri” “Basitlik” ve “Süreklilik” olmak üzere altı temel yasa ile açıklanmış, notasyon üzerinde örneklendirilmiştir. Örneklerin oluşturulmasında, görsel algı ilkeleri ile müzikteki işitsel algıda da yer alan motif, cümle dönem yapıları ve analizleri, tonik – dominant cümle ifadeleri, tempo ve nüans terimleri ilişkilendirilmiş, görsel algı ile somutlaştırılmasına önem verilmiştir.
Downloads
Metrics
References
Atkinson & Hilgard (2015). Psikolojiye Giriş (14. Baskı). Çeviren: Öznur Öncül, Deniz Ferhatoğlu. Arkadaş Yayınevi, Ankara.
Arnheim, R. (1954). Art and visual perception. Berkeley. University of California Press, Ltd, 197(4), 96-161.
Aydın A. (2005). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Tekağaç Eylül Kitap Yayın Dağıtım.
Banks, W. P. & Prinzmetal, W. (1976). Configurational effects in visual information processing. Perception & Psychophysics, 19(4), 361-367.
Batchelor, D. W. (2015). Gestalt Principles in Ligeti’s Piano Etude “Desordre”. Doctoral dissertation University of South Carolina. Retrieved fromhttps://scholarcommons.sc.edu/etd/3634
Bean, K. L. (1938). An experimental approach to the reading of music. Psychological Monographs, 50(6), 1 -80.http://dx.doi.org/10.1037/h0093540
Bod, R. (2002). Memory-based models of melodic analysis: Challenging the Gestalt principles. Journal of New Music Research, 31(1), 27-36.
Bregman, A. S. (1990). Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound. Cambridge, MA: MIT Press. https://doi.org/10.1016/B0-08-043076-7/00663-X
Cambouropoulos, E. (2006). Musical parallelism and melodic segmentation:: A computational approach. Music Perception, 23(3), 249-268.
Camp, M.W. (1992). Teaching Piano: The Synthesis of Mind, Ear and Body. USA: Alfred Publishing Co., Inc. http://books.google.com.tr/books?id=ohCY9r609DsC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
Camurri, A. & Leman, M. (1996, September). Gestalt-based composition and performance in multimodal environments. In Joint International Conference on Cognitive and Systematic Musicology (pp. 495-508). Springer, Berlin, Heidelberg.
Camurri, A., Louhivuori, J., Parncutt, R. ve Schneider, A. (1997). Music, gestalt, and computing: Studies in cognitive and systematic musicology (Vol. 1317). Springer Science & Business Media.
Cohen, D. & Dubnov, S. (1996, September). Gestalt phenomena in musical texture. In Joint International Conference on Cognitive and Systematic Musicology (pp. 386-405). Springer, Berlin, Heidelberg.
Coren, S. & Girgus, J. S. (1980). Principles of perceptual organization and spatial distortion: the gestalt illusions. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 6(3), 404.
Cowan, E. (1975). Gestalt Psychology: An Introduction. Chaplain (MAJ), ABD.
Çağlar E. ve Akbulut F. (2017). Müzikal Algı ve Deşifrede Gestalt Yaklaşımı. International Journal of Social Science 61(3), 25-36.
Çoban, S. ve Okay, H. H. (2013) Yaylı Çalgı Eğitiminde Müzikal İfadenin Geliştirilmesi1. İdil Dergisi(2)7, 255-279. DOI: 10.7816/idil-02-07-15.
Deutsch, D. (1980). The processing of structured and unstructured tonal sequences. Perception & Psychophysics, 28(1), 381–389.
Deutsch, D. (1982). Grouping mechanisms in music. D. Deutsch (Editör), The Psychology of Music (2. baskı, s. 99–134). San Diego: Academic Press.
Deutsch, D. & Feroe, J. (1981). The internal representation of pitch sequences in tonal music. Psychological Review, 88(6), 503–522
Dilekçi N. (2012)İngilizce Sözcük Öğretiminde Tipografinin Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
Dowling, W. J. (1989). Simplicity and complexity in music and cognition. Contemporary music review, 4(1), 247-253.
Duncan, J. & Humphreys, G. W. (1989). Visual search and stimulus similarity. Psychological review, 96(3), 433.
Goldstein E. B. (2013). Bilişsel Psikoloji. Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Grünwald, A. Die ersten Violin-Übungen. Elementarunterricht. No:29, 26-27. Edition Peters, no: 1985,
Handel, S. (1989). Listening: An Introduction to the Perception of Auditory Events. Cambridge, MA: The MIT Press.
Huber, K. (1923). Der ausdruck musikalischer elementarmotive, eine experimentalpsychologische untersuchung. JA Barth.
Koyuncu, B. (2016).Gestalt Kuramı. G. Ekici (Ed.), Öğrenme-Öğretme Kuramları ve Uygulamadaki Yansımaları (167-193). Ankara: Pegem Akademi.
Manno, M.A. (1993). An investigation into the nature of musical expression and its application in elementary piano teaching. Unpublished Doctoral Theses, The University of Texas, USA.
Morgan, C. (1995). Psikolojiye Giriş (11.Baskı), Çeviren: Sirel Karakaş, Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Yayın no: 1.
Lerdahl, F. & Jackendoff, R. (1983). An overview of hierarchical structure in music. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 1(2), 229-252.
Leonard, M. (1956). Emotion and meaning in music. The University of Chicago Press, London.
Leman, M., & Leman, M. (1997). Music, gestalt, and computing. Springer Berlin Heidelberg.
Levitin, D. J. (2006). This is your brain on music: The science of a human obsession. Penguin.
McAdams, S. & Bregman, A. (1979). Hearing musical streams. Computer Music Journal, 3(4), 26–43.
Morris, C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak, Çeviren: H. Belgin Ayvaşık, Melike Sayıl. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları No:23.
Okay, H. H. (2011). Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Yaylı Çalgı Eğitiminde Şarkımsı Çalışa Bağlı Olarak Müzikal İfadenin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Özdemir, G. ve Dalkıran, E. (2013). Viyola Öğretimine Yönelik Örnek Etüt Analizi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2).
Pachelbel, J. Canon and Gigue in D major, P.37.
Plotnik, R. (2009). Psikolojiye giriş. Çeviren: Tamer Geniş. İstanbul:Kaknüs Yayınları. ISBN 978-975-256-095-6. 1.Baskı.
Pratt, C. C. (1931). 1968. The meaning of music: A study in psychological aesthetics, New York: Johnson.
Prinzmetal, W. (1981). Principles of feature integration in visual perception. Perception & Psychophysics, 30(4), 330-340.
Reybrouck, M. (1997). Gestalt concepts and music: Limitations and possibilities. In Music, Gestalt, and Computing (pp. 57-69). Springer Berlin Heidelberg.
Rock, I., & Palmer, S. (1990). The legacy of Gestalt psychology. Scientific American, 263(6), 84-91.
Schellenberg, E. G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals of the New York Academy of Sciences, 930(1), 355-371.
Schultz D. P. & Schultz S. E. (2007). Modern Psikoloji Tarihi. Çeviri: Yasemin Aslay. Kaknüs Yayınları, İstanbul.
Sloboda, J. A. (1976). Visual perception of musical notation: Registering pitch symbols in memory. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 28(1), 1-16.
Sloboda, J. A. (1985). The musical mind: The cognitive psychology of music. Oxford University Press.
Smith, B. (1988). Gestalt theory: An essay in philosophy. B. Smith (Editör), Foundations of Gestalt Theory (s. 11–81). Munich ve Vienna: Philosophia
Tenney, J., & Polansky, L. (1980). Temporal gestalt perception in music. Journal of Music Theory, 24(2), 205-241.
Terhardt, E. (1987). Gestalt Principles and Music Perception. In Auditory Processing of Complex Sounds, ed. William A. Yost and Charles Luatson, pp. 157-166. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates
Treisman, A. (1986). Features and objects in visual processing. Scientific American, 255(5), 114-125.
Utriainen, J. (2005). A Gestalt music analysis: philosophical theory, method, and analysis of Iegor Reznikoff's compositions. University of Jyväskylä, Finland.
Wolf, T. (1976). A cognitive model of musical sight-reading. Journal of psycholinguistic research, 5(2), 143-171.
Wurtz, P., Mueri, R. M., & Wiesendanger, M. (2009). Sight-reading of violinists: Eye movements anticipate the musical flow. Experimental brain research, 194(3), 445-450.
Yağmur, Ö. (2014). Minimal Sanatta Dan Flavin’i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (33), 150-162.
Yazıcı Z. F., Doğrusöz Dişiaçık N. ve Mungan E. (2015) Müzikte Algısal Gruplama I, Akademik Bakış Dergisi, 51(5) (pp. 488-507).
Zentz, D. M. (1992). Music learning: Greater than the sum of its parts. Music Educators Journal, 78(8), 33-36.
Zeren. Ş. G. (2008). Gestalt Kuramı, İ. Yıldırım (Ed.), Gelişim Psikolojisi. Ankara:Anı Yayıncılık.
Zuckerkandl, V. (1969). Sound and Symbol, Vol. 1: Music and the External World. Translated by Willard R. Trask. Princeton, NJ: Princeton University Presss
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.