Relationship between patronage and music a case study for the Ottoman archive documents
Patronaj ve müzik ilişkisi açısından Osmanlı arşiv belgeleri üzerine bir durum değerlendirmesi
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v16i4.5882Keywords:
Music, patronage, archive documents, Müzik, patronaj, arşiv belgeleriAbstract
This research focuses on art patronage and artist patronage in Turkish music culture in general and tries to provide an overview of Ottoman archival documents on the subject of patronage applied both to public and non-public musicians throughout the history of Turkish music.
The subject of patronage, which is of great importance in the development of the art of music in Turkish history, has been handled within the scope of the research and archive documents regarding the reflection of the patronage practice in the history of music have been gathered together. Based on these documents; firstly, it has been tried to clarify which practices are made within the scope of patronage in the history of Turkish music. In addition, the musicians people or groups who undertook the benefit of this application, what kind of benefit from this phenomenon of the artist benefiting from the patronage of this phenomenon, the patronage-artist relationship in the name of these practices made on behalf of the patronage of musicians practices in the process of professionalization of the process of professionalization and how it affected socioeconomic aspects of the related musicians thanks to the practices made, how the practices related to the patronage of musicians made during the Ottoman period were transferred to the Republican period, and to what extent the patronage was reflected in the Ottoman written literature.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Bu araştırma, genel anlamda Türk müzik kültüründe sanat hamiliği ve sanatçı patronajı üzerine odaklanmakta ve özelde ise Türk müziği tarihi içerisindeki gerek kamusal anlamda gerekse kamusal alan dışından musikişinaslar için uygulanan himaye konusu ile ilgili Osmanlı arşiv evraklarının genel bir değerlendirmesini ortaya koymaya çalışmaktadır.
Türk tarihi içerisinde müzik sanatının gelişiminde büyük öneme haiz olan patronaj konusu araştırma kapsamında ele alınmış ve patronaj uygulamasının müzik tarihi içerisindeki yansıması ile ilgili arşiv evrakları bir araya toparlanmıştır. Bu evraklar esas alınarak; öncelikli olarak Türk müziği tarihi içerisindeki patronaj kapsamında hangi uygulamaların yapıldığı konusu aydınlatılmaya çalışılmıştır. Ayrıca musikişinas hamiliği üstlenen kişi veya gurupların bu uygulamadan ne türlü bir fayda sağladığı, patronaj olgusundan faydalanan sanatçının bu olgudan hangi yönlü maddi veya manevi kazanım elde ettiği, hamilik adına yapılan bu uygulamalarda hami-sanatçı ilişkisinin ne şekilde yürüdüğü, musikişinas hamiliği kapsamında yapılan uygulamaların meslekleşme sürecini ne şekilde etkilediği, yapılan uygulamalar sayesinde ilgili musikişinasların sosyoekonomik yönden nasıl etkilediği, Osmanlı döneminde yapılan musikişinas patronajına ilişkin uygulamaların Cumhuriyet dönemine ne şekilde aktarıldığı, patronaj konusunun Osmanlı yazılı yayın literatürüne ne derecede yansıdığı konuları hakkında ise genel bir durum değerlendirmesi yapılmıştır.
Downloads
Metrics
References
Barber, Bernard (1963), Some Problems in the Sociology of the Professions, Daedalus, Vol. 92, No. 4, The Professions, pp. 669-688
Brower, R.H-Miner, E. (1988). Japanese Court Poetry. Stanford University Press United Kindom
Burner, E. Sandra (1989). James Shirley-A Study of Literary Coteries and Patronage in Seventeeth Century England, University Press of America: ABD
Durmuş, Tûbâ Işınsu (2009), Tutsan Elini Ben Fakîrin-Osmanlı Edebiyatında Hamilik Geleneği, İstanbul, Doğan Yayıncılık
Erdoğan, Aynur (2013), Yurtdışı Eğitimi ve Türk Modernleşmesi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmış Doktora Tezi
Feyzi, Ahmet (2016),Türk Müzik Kültüründe bir Patronaj Aracının Kökeni Üzerine İnceleme- “Müzik Tahsili İçin Avrupa’ya Öğrenci Gönderme”, Medeniyet Sanat, İMÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt:2, Sayı:2, s.47-73
Feyzi, Ahmet-Özden, Erhan (2016), Türk Müzik Kültüründe Patrimonyal sistem ve Ondokuzuncu Yüzyılla Birlikte Gelen Değişim, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:9, Sayı: 47, s.1195-1209
Freidson, Eliot (1986), Professional Powers-A Study of Institutionalization of Formal Knowledge, Chicago and London, The University of Chicago Press
Griffin, H. Dustin (1996). Literary Patronage in England 1650-1800. Cambridge UniversityPress: United Kindom
İnalcık, Halil (2015). Şair ve Patron-Patrimonyal Devlet ve Sanat Üzerinde Sosyolojik Bir İnceleme, Ankara, Doğu Batı Yayınları
Karasar, Niyazi (2013), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayınları
Kaleva, Daniela (2012). Patronage Through Dissemination: Louise Hanson-Dyer’s Patronage of Gustav Holst, A Journal of Music Research, Vol 37, pp.77-91
Mauss, Marcel (2005), Bağış (Hediye) Üzerine Bir Deneme-Arkaik Toplumlarda Mübadele Biçimi ve Nedenleri-Sosyoloji ve Antropoloji, Ankara, Doğu-Batı Yayınları
Sönmez, Veysel, Alacapınar, Füsun. G. (2011). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Anı Yayıncılık.
Tatlısumak, Uğur (2016), Osmanlı Ulemâsı ve Patronaj İlişkisi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi
Tekin, Demet (2003), Yavuz Sultan Selim’e Yazılan Bir Kitâb-ı Edvar, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.