The reflections of the political social and individual events of March 12 in the novels “Şafak” and “Gizli Emir”
12 Mart’ın siyasal, toplumsal ve bireysel olaylarının “Şafak” ve “Gizli Emir” romanlarındaki yansımaları
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v17i1.5925Keywords:
Novel, March 12 1971, Political, Social and Individual Effects, Roman, 12 Mart 1971, Siyasal, Toplumsal ve Bireysel EtkilerAbstract
One of the most important themes of Turkish novel in the Republican era is the military interventions that left a mark on our history of democracy. Thus, it is known that since the beginning of 1960s, many novels’ political, social and cultural background and their viewpoints have been shaped by the impacts of the coups. In this respect, it is possible to say that the turning point of the emergence of examples that can be included in the political genre in the Turkish novel is March 12. Thus, there are the period’s difficult conditions in the centre of the most novels that talk about the period in question and in almost all of them elements that reflect mental state of individuals are written. Another remarkable point here is that no matter what the ideological tendencies of the writers are, while the life caused by the coup is given a meaning and narrated, the criticisms also concentrate on psychological effects.
From this point of view, Sevgi Soysal’s novel “Şafak” and Melih Cevdet Anday’s novel “Gizli Emir” were analysed in this study. Thereby, while on one hand the characteristics of March 12 period are traced, on the other hand it is tried to be determined through which elements the writers discussed social, political and individual events. In this respect, in this study designed to be a descriptive research study that has qualitative characteristics both the
exact words of the charachters in the novels and expressions of the writers were benefited from. In the analyses conducted, it was determined that the writers of these novels drew attention to difficulties experienced in daily life, psychological effects on individuals, violence and torture, and difficulties experienced by the artists during the March 12 period.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Cumhuriyet dönemi Türk romanının en önemli temalarından biri demokrasi tarihimize damgasını vuran askeri müdahalelerdir. Nitekim 1960’lı yılların başından itibaren birçok romanın siyasal, sosyal ve kültürel arka planının ve bakış açısının darbelerin etkisiyle şekillendiği bilinmektedir. Bu bağlamda Türk romanında gerçek anlamda politik türe dahil edilebilecek örneklerin ortaya çıkışının dönüm noktasının 12 Mart olduğunu söyleyebilmek mümkündür. Zira söz konusu dönemi kalemi alan romanların birçoğunun merkezinde dönemin zor koşulları yer almakta, hemen hepsinde bireylerin ruhsal durumlarını yansıtan unsurlar kaleme alınmaktadır. Burada dikkati çeken bir diğer unsur, yazarlarının ideolojik eğilimleri ne olursa olsun askeri müdahalelerin neden olduğu hayat anlamlandırılırken ve aktarılırken, yapılan eleştirilerin psikolojik etkiler üzerine de yoğunlaşmasıdır.
Buradan hareketle bu çalışmada, Sevgi Soysal’ın “Şafak” ve Melih Cevdet Anday’ın “Gizli Emir” adlı romanları incelenmiştir. Böylece bir taraftan 12 Mart dönemin özelliklerinin izleri sürülerken, bir taraftan da yazarların toplumsal, siyasal ve bireysel olayları hangi unsurlar üzerinden ele aldıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda niteliksel özellik taşıyan betimleyici bir araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada hem romandaki kahramanların birebir ifadelerinden hem de yazarın ifadelerinden yararlanılmıştır. Yapılan analizlerde yazarların, 12 Mart sürecinde günlük hayatta yaşanan zorluklara, bireylerin üzerindeki psikolojik etkilere, şiddete ve işkenceye ve sanatçıların yaşadıkları güçlüklere dikkati çektikleri tespit edilmiştir.
Downloads
Metrics
References
Anday, M.C. (1970). Gizli Emir. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
ALVER, K. (2004). Edebiyatın Sosyolojik İmkânı. Köksal Alver (Yay.haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 13-22). Ankara: Hece Yayınları.
Alver, A. (2009). 12 Mart Anday, M. C. (1970). Gizli Emir. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
ALVER, K. (2004). Edebiyatın Sosyolojik İmkânı. Köksal Alver (Yay.haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 13-22). Ankara: Hece Yayınları.
Alver, A. (2009). 12 Mart Romanlarında Aile Yarın Yarın, 47’liler. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 133-148.
Aydın, E. (2004). Edebiyat Sosyolojisi ve Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimlerinin Görev ve Öncelikleri. Köksal Alver (Yay. haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 151- 163). Ankara: Hece Yayınlarıs.
Belge, M. (1994). Edebiyat Üstüne Yazılar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Etöz, Z.& Işık, N. E. (2003). Doğu ve Batı’nın Dayanılmaz Hafifliği: Ahmet Altan’ın ‘Kılıç Yarası Gibi’ ve ‘İsyan Günlerinde Aşk Adlı Romanlarının Anlam Dünyası. Doğu Batı, 22, 157 – 174.
Güneş, A. (2007). Edebiyat ve Toplum. Muhafazakar Düşünce, 13- 14, 69 – 94.
Gürbüz, A. (2018). İbrahim Ulvi Yavuz’un “Çalkantı” Ve “Korkunun Bedeli” Romanlarında 1980 Darbesi Öncesi Toplumsal Olaylar. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi,13, 48-63. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/636770.
Hall, J. (1979). The Sociology of Literature. New York: Longman.
Michaud, G. (2004). Bir Disiplin Olarak Edebiyat Sosyolojisinin Kurulması. Köksal Alver (Yay. haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 57 – 67) .Ankara: Hece Yayınları.
Moran, B. (2007). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış–3. İstanbul: İletişim Yayınları.
Naci, F. (1990). 100 Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme. İstanbul: Gerçek Yayınları.
Narlı, M. (2007). Romanda Darbeler ve Demokrasi. Muhafazakar Düşünce, 13–14.
Okur, E. (2002). Çok Partili Demokrasi Dönemi Türk Romanı. Hece Dergisi Türk Romanı Özel Sayısı, 65- 66–67, 67 – 81.
Sağlık, Ş. (2004). Popüler Romanlar ve Edebiyat Sosyolojisi. Edebiyat Sosyolojisi İncelemeleri içinde (s. 181 – 217). Ankara: Hece Yayınları.
Soysal, S. (1975). Şafak. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
Şan, M. K. (2004). Edebiyat Sosyolojisinin Tarihinden Basamaklar. Köksal Alver (Yay. haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 91-132). Ankara: Hece Yayınları.
Türkeş, Ö. (2004). Darbeler Sözün Bittiği Zamanlar. Hece Dergisi, 8, 90/91/92, 426 – 434.
Türkeş, Ö. (2008). Sol’un Romanı. Murat Gültekingil (Yay. haz.). Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Sol içinde (s. 1052- 1073). İstanbul: İletişim Yayınları.
Türkeş, Ö. (2009). Toplum ve Kimlik Kurma Kılavuzu Olarak Roman. Ömer Laçiner (Yay. haz.). Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Dönemler ve Zihniyetler içinde (s. 844- 869). İstanbul: İletişim Yayınları.
Mart Muhtırası (2015). Erişim adresi: //darbeler.com/2015/05/18/12-mart-muhtirasi/
Romanlarında Aile Yarın Yarın, 47’liler. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 133-148.
Aydın, E. (2004). Edebiyat Sosyolojisi ve Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimlerinin Görev ve Öncelikleri. Köksal Alver (Yay. haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 151- 163). Ankara: Hece Yayınlarıs.
Belge, M. (1994). Edebiyat Üstüne Yazılar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Etöz, Z.& Işık, N. E. (2003). Doğu ve Batı’nın Dayanılmaz Hafifliği: Ahmet Altan’ın ‘Kılıç Yarası Gibi’ ve ‘İsyan Günlerinde Aşk Adlı Romanlarının Anlam Dünyası. Doğu Batı, 22, 157 – 174.
Güneş, A. (2007). Edebiyat ve Toplum. Muhafazakar Düşünce, 13- 14, 69 – 94.
Gürbüz, A. (2018). İbrahim Ulvi Yavuz’un “Çalkantı” Ve “Korkunun Bedeli” Romanlarında 1980 Darbesi Öncesi Toplumsal Olaylar. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi,13, 48-63. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/636770.
Hall, J. (1979). The Sociology of Literature. New York: Longman.
Michaud, G. (2004). Bir Disiplin Olarak Edebiyat Sosyolojisinin Kurulması. Köksal Alver (Yay. haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 57 – 67) .Ankara: Hece Yayınları.
Moran, B. (2007). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış–3. İstanbul: İletişim Yayınları.
Naci, F. (1990). 100 Soruda Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme. İstanbul: Gerçek Yayınları.
Narlı, M. (2007). Romanda Darbeler ve Demokrasi. Muhafazakar Düşünce, 13–14.
Okur, E. (2002). Çok Partili Demokrasi Dönemi Türk Romanı. Hece Dergisi Türk Romanı Özel Sayısı, 65- 66–67, 67 – 81.
Sağlık, Ş. (2004). Popüler Romanlar ve Edebiyat Sosyolojisi. Edebiyat Sosyolojisi İncelemeleri içinde (s. 181 – 217). Ankara: Hece Yayınları.
Soysal, S. (1975). Şafak. İstanbul: Bilgi Yayınevi.
Şan, M. K. (2004). Edebiyat Sosyolojisinin Tarihinden Basamaklar. Köksal Alver (Yay. haz.). Edebiyat Sosyolojisi içinde (s. 91-132). Ankara: Hece Yayınları.
Türkeş, Ö. (2004). Darbeler Sözün Bittiği Zamanlar. Hece Dergisi, 8, 90/91/92, 426 – 434.
Türkeş, Ö. (2008). Sol’un Romanı. Murat Gültekingil (Yay. haz.). Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Sol içinde (s. 1052- 1073). İstanbul: İletişim Yayınları.
Türkeş, Ö. (2009). Toplum ve Kimlik Kurma Kılavuzu Olarak Roman. Ömer Laçiner (Yay. haz.). Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Dönemler ve Zihniyetler içinde (s. 844- 869). İstanbul: İletişim Yayınları.
Mart Muhtırası (2015). Erişim adresi: //darbeler.com/2015/05/18/12-mart-muhtirasi/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.