Scale for Esports Spectator Demands: Adaptation to Turkish, validity and reliability study
Espor İzleyici Talepleri Ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması
DOI:
https://doi.org/10.14687/jhs.v17i4.6087Keywords:
Esports, spectator, demand, scale, adaptation, validity, reliability, Espor, izleyici, talep, ölçek, uyarlama, geçerlik, güvenirlikAbstract
The purpose of this study was to adapt to Turkish and to determine the validity and reliability of the Scale for Esports Spectator Demand (SESD), which was developed to determine the demands of the viewers who follow the esports broadcasts by Qian, Zhang, Wang and Hulland (2020). After the Turkish form equivalence test, the scale was applied to viewers who following esports broadcasts on the online broadcast network "Twitch". A total of 495 volunteers (21.43 ± 3.50), 423 men (21.71 ± 3.51), and 72 women (19.75 ± 2.95), aged between 18-32, participated in the online study. Exploratory (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) was performed on the data obtained. A total of 7 factors were determined with EFA, respectively, 4 overlapping items (21-11-18-29), 2 items that make up a single factor (19-20) and the 30th item that disrupted the meaning integrity of the factor to which it belongs were removed from the scale. It was seen that the model consisting of the remaining 25 items and 6 dimensions explained 67.278% variance and the 6-factor model had an acceptable fit as a result of CFA. (χ2/df=2,622; GFI=,896; AGFI=,892; CFI=,918; NFI=,902; RMR=,064; RMSEA=,071). It was determined that the internal consistency coefficients of the scale on the basis of sub-dimensions ranged between .755 and .863, and the overall internal consistency coefficient was α = .924 As a result, it was determined that the Scale for Esports Spectator Demand (SESD), adapted to Turkish, can be used as a valid and reliable measurement tool to determine the demands of esports spectator.
Extended English summary is in the end of Full Text PDF (TURKISH) file.
Özet
Bu çalışma’nın amacı, Qian, Zhang, Wang ve Hulland (2020) tarafından espor yayınlarını takip eden izleyicilerin yayından taleplerini belirlemek amacıyla geliştirilmiş olan Scale for Esports Spectator Demand (SESD)’in Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirliği’nin belirlenmesidir. Ölçek, Türkçe form eş-değerlik sınamasının ardından Türkiye genelinde çevrimiçi yayın ağı “Twitch” üzerinden espor yayınlarını takip eden izleyicilere uygulanmıştır. Çevrimiçi ortamda gerçekleştirilen çalışmaya yaşları 18-32 arasında değişen 423 erkek (21,71±3,51) ve 72 kadın (19,75±2,95) olmak üzere toplam 495 gönüllü birey (21,43±3,50 katılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde açımlayıcı (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. AFA ile toplam 7 faktör belirlenmiş, sırasıyla binişik olan 4 madde (21-11-18-29), tek bir faktörü oluşturan 2 madde (19-20) ve ait olduğu faktördeki anlam bütünlüğünü bozan 30. madde ölçekten çıkarılmıştır. Kalan 25 madde ve 6 boyuttan oluşan modelin %67,278 varyansı açıkladığı ve DFA sonucunda 6 faktörlü modelin kabul edilebilir bir uyuma sahip olduğu görülmüştür (χ2/df=2,622; GFI=,896; AGFI=,892; CFI=,918; NFI=,902; RMR=,064; RMSEA=,071). Ölçeğin alt boyutlar bazında iç tutarlılık katsayılarının ,755 ile ,863 arasında değiştiği, genel iç tutarlılık katsayısının ise α= ,924 olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, Türkçe’ye uyarlama çalışması yapılmış olan Espor İzleyici Talepleri Ölçeği (ESİTÖ)’nün espor izleyicilerinin taleplerini belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kullanılabileceği belirlenmiştir.
Downloads
Metrics
References
Alpar, R. (2010). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Detay yayıncılık.
Ayyıldız, H., & Cengiz, A. G. E. (2006). Pazarlama Modellerinin Testinde Kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (Yem) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(2), 63-84.
Başar E.E. (2016). Hane Halklarının Sürdürülebilir Tüketim Davranışlarının Ölçülmesine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı. Doktora Tezi, Erzurum.
Bayram, N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş amos uygulamaları. [Introduction to structural equation modeling] Bursa: Ezgi Kitabevi.
Berthon, P., Ewing, M., & Hah, L. L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International Journal of Advertising, 24(2), 151-172.
Blunch, N. J. 2008. Introduction to Structural Equation Modelling Using SPSS and AMOS. London: SAGE Publications.
Bristlin, R. W., Lonner, W. J. ve Thorndike, R. M. (1973). Cross-cultural research methods. New York: John Wiley&Sons.
Brown, K. A., Billings, A. C., Murphy, B., & Puesan, L. (2018). Intersections of fandom in the age of interactive media: eSports fandom as a predictor of traditional sport fandom. Communication & Sport, 6(4), 418-435.
Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni. SPSS uygulamaları ve yorum. (24. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
Byrne, B. (2010) Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications and Programming (Multivariate Applications), (2nd edition). London: Routledge.
Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate behavioral research, 1(2), 245-276.
Charts, E. (2018). Worlds 2018—200 million viewers at once. Esports Charts. Erişim tarihi: 1 Ekim 2020. Erişim adresi: https://escharts.com/blog/worlds-2018-final
Cunningham, G. B., Fairley, S., Ferkins, L., Kerwin, S., Lock, D., Shaw, S., & Wicker, P. (2018). eSport: Construct specifications and implications for sport management. Sport Management Review, 21, 1–6.
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları (Vol. 2). Ankara: Pegem Akademi.
DeVellis, R.F. (2012). Ölçek Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (Ed. Tarık Totan), Ankara: Nobel Yayıncılık.
Eskiler, E ve Altunışık, R. (2017). Rol model alma davranışının pozitif sözlü iletişim ve satın alma niyeti üzerine etkisinde marka bağlılığının aracılık rolü, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 687-696.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Funk, D. C., Pizzo, A. D., & Baker, B. J. (2018). eSport management: Embracing eSport education and research opportunities. Sport Management Review, 21, 7–13.
Gorsuch, R. L. (1983). Factor Analysis. Philadelphia: Saunders.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate data analysis (Vol. 5, No. 3, pp. 207-219). Upper Saddle River, NJ: Prentice hall.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2013). Partial least squares structural equation modeling: Rigorous applications, better results and higher acceptance. Long range planning, 46(1-2), 1-12.
Hallmann, K., & Giel, T. (2018). eSports—Competitive sports or recreational activity? Sport Management Review, 21, 14–20.
Hamari, J., & Sjöblom, M. (2017). What is eSports and why do people watch it?. Internet research.
Heere, B. (2018). Embracing the sportification of society: Defining e-sports through a polymorphic view on sport. Sport Management Review, 21, 21–24.
Hinkin, T. R. (1995). A review of scale development practices in the study of organizations. Journal of management, 21(5), 967-988.
Joreskog, K. & Sörbom, D. (2001). LISREL 8: User’s Reference Guide, Scientific Software International, Lincolnwood.
Kafkas, M. E. ve Özen, G. (2014). Obezite Farkındalık Ölçeği (OFÖ)’ nin Türkçeye uyarlanması: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-15.
Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika, 39(1), 31-36.
Kalaycı, Ş. (2018). Faktör Analizi, Kalaycı Ş. (Ed.) içinde SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 8. Baskı. Ankara: Dinamik Akademi.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Koçak, D., Çokluk, Ö., ve Kayri, M. (2016). Faktör sayısının belirlenmesinde MAP testi, paralel analiz, K1 ve yamaç birikinti grafiği yöntemlerinin karşılaştırılması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 330-359.
Lee, D., & Schoenstedt, L. J. (2011). Comparison of eSports and traditional sports consumption motives. ICHPER-SD Journal of Research, 6, 39–44.
Lee, J. Y., An, J. W., & Lee, S. W. (2014). Factors affecting eSports audience satisfaction:
Meydan, C., & Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modeli AMOS Uygulamaları. 2. Baskı. Detay Yayıncılık: Ankara.
Munro, B. H. (2005). Statistical methods for health care research (Vol. 1). Lippincott williams & wilkins.
Newzoo. 2019. Newzoo: Global Esports Economy Will Top $1 Billion for the First Time in 2019. Erişim Tarihi: 5 Ekim 2020. Erişim adresi: https://newzoo.com/insights/articles/newzoo-global-esports-economy-will-top-1-billion-for-the-first-time-in-2019/
Newzoo. 2020. Newzoo: The Global Esports Audience Will Be Just Shy of 500 Million This Year. Erişim tarihi: 2 Ekim 2020. Erişim adresi: https://newzoo.com/insights/articles/newzoo-esports-sponsorship-alone-will-generate-revenues-of-more-than-600-million-this-year/
Orcan, F. (2018). Exploratory and Confirmatory Factor Analysis: Which One to Use First?. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9 (4), 414-421. DOI: 10.21031/epod.394323.
Özdamar, K. (2010). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi II (çok değişkenli analizler) Statistical data analysis with package programs II (multivariate analysis), Kaan Kitabevi, 7. Baskı, Eskişehir.
Pizzo A.D., Baker B.J., Na S., Lee M.A., Kim D., Funk D.C. Esport vs. sport: a comparison of spectator motives. Sport Mark Q 2018, 27(2): 108–123.
Qian, T. Y., Zhang, J. J., Wang, J. J., & Hulland, J. (2020). Beyond the game: Dimensions of esports online spectator demand. Communication & Sport, 2167479519839436.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology press.
Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill-Building Approach. 4th Edition, John Wiley & Sons, New York.
Seo, Y. (2013). Electronic sports: A new marketing landscape of the experience economy. Journal of Marketing Management, 29(13-14), 1542-1560.
Sharma, S., ve Sharma, S. (1996). Applied multivariate techniques.
Statista. 2020. eSports audience size worldwide from 2018 to 2023. Erişim Tarihi: 1 Ekim 2020. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/1109956/global-esports-audience/
Sümer, N. (2000). Yapisal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları.
Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlilik ve güvenilirlik (1.Basım). Ankara. Seçkin Yayıncılık.
Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
Taylor, N. T. (2016). Now you’re playing with audience power: The work of watching games. Critical Studies in Media Communication, 33(4), 293-307.
The case of League of Legends. Journal of Korea Game Society, 14, 35–46.
Türk Dil Kurumu. 2020. Erişim Tarihi: 6 Ekim 2020. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/
Yaşar, M. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 259-279.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.