Determine of the health behaviours of Iranian women with international protection status using with Leininger's Sunrise Model: An ethnonursing study

Uluslararası koruma statüsündeki İranlı Kadınların sağlık davranışlarının belirlenmesinde Leininger'ın Gün Doğumu Modelinin kullanılması: Etnohemşirelik bir araştırma

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14687/jhs.v21i2.6471

Keywords:

Iran, woman, culture, cultural care, nursing, immigrant

Abstract

Aim: The study was conducted to define the cultural care of Iranian women with International Protection status with Leininger’s Sunrise Model.

Methods: In this research, the qualitative research method known as ethno nursing. It should be Consolidated criteria for Reporting Qualitative research (COREQ) recommendations were followed. The population of the study consisted of Iranian women who are subject to International Protection, registered with the Van Provincial Immigration Administration. Mixed sampling method was used in the selection of samples from the universe. Twenty-five Iranian women who met the research criteria were reached. But the study was completed with seventeen women willing to participate. Data were collected by in-depth interview method between August and December two thousand twenty-two with a semi-structured interview form prepared based on Leininger’s Cultural Care Assessment Guide. No voice recorder was used during the interviews. Findings were recorded by hand. Ethics committee, institutional and individual permissions were obtained before the study. The data were evaluated by descriptive analysis method. Findings were analyzed under twelve headings based on Leininger’s Cultural Care Assessment Guidelines. Findings: Participants stated that their health comes first, they are willing to receive care from nurses, their expectations should be tolerant, knowledgeable and non-discriminatory. They stated that education, technology, health policies and political approaches are effective on health. During the interviews, the participants stated that they generally want to receive care in accordance with their cultural values and religious preferences, as well as professional nursing care, they are stuck with the language barrier in communication and verbal communication is easy for them. They stated that traditional treatments are still practiced in Iran and they continue to practice in Turkey, that there are prohibited foods based on religion in their culture, that the person should first protect their health, then professional care should be taken, that care is voluntary and that cultural differences should be given importance by the caregiver. Results: The participants stated that individuals’ worldviews, education, technology, political and legal factors, family and kinship relations, language, religion, cultural va1-ues, emic and ethical practices are effective on cultural care.

(Extended English summary is at the end of this document)

Özet

 

Amaç:  Araştırma, Uluslararası Koruma Statüsüne sahip İranlı kadınların kültürel bakımın Leininger’in Gündoğumu Modeliyle tanımlanması amacıyla yapıldı.

Metod: Araştırma nitel deseni olan etnohemşirelik yöntemiyle yapıldı. Yapılandırılmış Kalitatif Araştırma Raporlama Kriterleri “COREQ” takip edildi. Araştırmanın evrenini Van İl Göç İdaresi’ne kayıtlı Uluslararası Korumaya tabii İranlı kadınlar oluşturdu. Evrenden örneklem seçiminde karma örneklem yöntemi kullanıldı. Araştırma kriterlerini sağlayan 25 İranlı kadına ulaşıldı. Ancak araştırmaya katılmaya istekli 17 kadın ile tamamlandı. Veriler Leininger'ın Kültürel Bakım Değerlendirme Rehberine dayandırılarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile Ağustos-Aralık 2022 tarihleri arasında derinlemesine görüşme yöntemiyle toplandı. Görüşmeler sırasında ses kayıt cihazı kullanılmadı. Bulgular elle not alınarak tutuldu. Araştırma öncesinde etik kurul, kurum ve bireysel izinler alındı. Veriler betimsel analiz yöntemiyle değerlendirildi. Bulgular: Leininger’ın Kültürel Bakım Değerlendirme Rehberine dayandırılarak 12 başlık altında incelendi. Katılımcılar sağlıklarının herşeyden önce geldiğini, hemşireden bakım almada istekli olduklarını beklentilerinin ise hoşgörülü, bilgili ve ayrımcılık yapılmayan bir yaklaşım olduğunu ifade ettiler. Sağlık üzerinde paranın, eğitimin, teknolojinin, sağlık politikaları ve siyasetin etkili olduğunu vurguladılar. Katılımcılar görüşmeler esnasında genellikle profesyonel hemşirelik bakımının yanısıra kültürel değerlerine, dini seçimlerine uygun bakım almak istediklerini, iletişimde dil bariyerine takıldıklarını ve kendileri için sözlü iletişimin kolay olduğunu belirttiler. İran’da uyguladıkları geleneksel tedavileri halen Türkiye’de de uygulamaya devam ettiklerini, kültürlerinde dine dayalı olarak yasaklı gıdaların olduğunu, önce kişinin sağlığını koruması sonrasında profesyonel bakım alınması gerektiği, bakımın gönüllüğe dayalı olduğunu ve bakım verici tarafından kültürel farklılıklara önem verilmesi gerektiğini ifade ettiler. Sonuçlar:  Katılımcılar kültürel bakım üzerinde bireylerin dünya görüşlerinin, eğitim, teknoloji, para, politik ve yasal faktörlerin, aile ve akrabalık ilişkilerinin, dil, din, kültürel değerler, emik ve etik uygulamaların etkili olduğunu belirttiler.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Merve Can Kesici

Nurse M.Sc.

Gülbu Tanriverdi, Çanakkale Onsekiz Mart University

Prof. Dr., Canakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Health Sciences, Department of Public Health Nursing

References

Akman, K. (2018). Göç Yönetiminde Yerel Yönetimler ve STK İşbirliği.Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi. 1(3). 458-459.

Ali, P. A., and Johnson, S. (2016). Speaking My Patient’s Language: Bilingual Nurses’ Perspective About Provision of Language Concordant Care to Patients with Limited English Proficiency. Journal of Advanced Nursing, 73 (2), 6. doi: 10.1111/jan.13143.

Anbarcı, B. (2022). Türkiye’ye Göç Eden İranlı Kadın Gözünden: İran’da Kadın Haklarına Bir Bakış. Karabük Üniversitesi, Bölge Çalışmaları Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Karabük.

Asgarpour, H. (2020). Türkiye’deki İranlılar Ve Sağlık Yaklaşımları. Rating Academy: Çanakkale.G, Tanrıverdi (ed). Türkiye’de Farklı Kültürler Ve Sağlık Yaklaşımları: Sağlık Çalışanlarına Öneriler. 95-111.

Babaei, S., Taleghani, F., Kayvanara, M. (2016). Compassionate behaviours of clinical nurses in Iran: an ethnographic study. International Nursing Review, 63 (3), 4-6. doi:10.1111/inr.12296

Beune, E. J. A. J., Moll Van Charante, E. P., Beem, L., Mohrs, J., Agyemang, C. O., Ogedegbe, G., And Haafkens, J. A. (2014). Culturally Adapted Hypertension Education (CAHE) to Improve Blood Pressure Control and Treatment Adherence in Patients of African Origin with Uncontrolled Hypertension: Cluster-Randomized Trial. Journal of PlosOne, 9 (3), 7. doi:10.1371/journal.pone.0090103

Beykmirza, Negarandeh, R. And Varzeshnejad, M. (2021). Experiences of Iranian Pediatric Nurses in Providing Care to Hospitalized Children of Different Language Backgrounds: A Qualitative Study. Journal of Transcultural Nursing, 33(1), 3. doi:10.1177/10436596211016535

Buz, S. (2006). Kadın ve Göç İlişkisi: Sığınan ve Sığınmacı Kadınlar Örneği. Haccetepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Hizmet A.B.D., Doktora Tezi, Ankara.

Dadpour, B., Hedjazi, A., Ghorbani, H., Khosrojerdi, H., Vaziri S. M., Zadeh H. M. Ve Tamijani A.H. (2016). Chemical Components of Noncommercial Alcohol Beverage Samples: A Study with the Viewpoint of Toxic Components in Mashhad, Iran. Int J High Risk Behav Addict., 5(2), 1-3. doi: 10.5812/ijhrba.27831

Deniz, T. (2014). Uluslar Arası Göç Sorunu Perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 181 (181), 177-184. doi.org/10.20296/tsad.91144

Douglas, M. M. (2018). Building an Organizational Environment of Cultural Competence. Springer International Publishing: Switzerland. M. Douglas et al. (eds.). in: Global Applications of Culturally Competent Health Care: Guidelines for Practice. 206. DOI:10.1007/978-3-319-69332-3_23

Feizi, S., Nasiri, M., Bahadori, H., Hosseini Amiri, M. And Mirhosseini, H. (2020), The Relationship Between Spiritual Well-Being and Happiness Among Healthcare Students: Application of The Spiritual Health Questionnaire for The Iranian Population. Heliyon, 6 (11), 6. doi: 10.1016/j.heliyon. 2020.e05448

Firouzan, V., Noroozi, M., Farajzadegan, Z. And Mirghafourvand, M. (2019). Barriers to men’s participation in perinatal care: a qualitative study in Iran. BMC Pregnancy and Childbirth, 19 (1). 5-6. doi: 10.1186/s12884-019-2201-2

Göç İdaresi Başkanlığı. (19.12.2022). Hak ve Yükümlülükler. Erişim Adresi: https://www.goc.gov.tr/hak- ve-yukumlulukler

Göz, C. A., (2008). İslami Feminizm: Feminizmle Uzlaşma Mı Veya Feminizme Meydan Okuma Mı? Toplum Ve Demokrasi Dergisi, 2 (4), 202-207.

Hafızı, H., Sayyedi, M and Lıpson J.G. (2008). People of İranian Heritage. DavisPlus: Philadelphia Purnell, L. D. And Paulanka, B.J. (ed.). İn: Transcultural Health Care: A Culturally Competence Approach. 249-257.doi:10.1007/978-3-030-51399-3_20

Hatay İl Sağlık Müdürlüğü. (2023). Uluslararası Hasta Destek Birim Tercümanlık ve Çağrı Merkezi USHAŞ. Erişim Adresi: https://hatayism.saglik.gov.tr/TR-252141/uluslararasi-hasta- destek-birim-tercumanlik-ve-cagri--merkezi-ushas.html

IOM (2022). World Mıgratıon Report 2022. (02.07.2022). Erişim Adresi: https://publications.iom.int/books/world-migration-report-2022.

İşlek, E. Özatkan, Y., Bilir Uslu, M. K., Arı, H. O., Çelik, H. Ve Yıldırım, H. H. (2021). Türkiye’de Covid 19 Pandemisi Yönetimi ve Sağlık Politikası Stratejileri. Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Dergisi, 4 (2), 60.

Javnbakht, M., Hejazi Kenari, R. And Ghasemi, M. (2009). Effects of yoga on depression and anxiety of women. Complementary Therapies in Clinical Practice, 15(2), 104. doi.org/10.1016/j.ctcp.2009.01.003

Kahraman, L. (2014), İranlı Kadınların Toplumsal ve Siyasal Profili. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 17 (2), 100. doi.org/10.18490/sosars.379171

Kahraman, L. (2014). İranlı Kadınların Toplumsal ve Siyasal Profili. Sosyoloji Derneği Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 17(2), s.95-98. doi.org/10.18490/sosars.379171

Khalili, Farajzadegan, Z., Mokarian, F., Bahrami, F. (2013), Coping Strategies, Quality of Life And Pain İn Women With Breast Cancer, Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research, 18 (2),106-08.

Kokabisaghi, F. (2019). Women’s Right to Health in Iran: Domestic Implementation Of International Human Rights Law. The International Journal Of Health Planning And Management, 4. doi: 10.1002/hpm.2737

Korkmaz A.Ç. (2016), Mültecilerin ve Sığınmacıların Sağlık Sorunlarına Hemşirelik Yaklaşımı. Middle East Journal of Refugee Studies, 1 (2), 75-89. doi 10.12738/mejrs.2016.1.2.0002

Kutlu, A. G. Ve Benıtez Gonzalez, M. (2019). Türkiye ve İran’da Muhafazakâr Hükümetlerin Kadın Politikaları, KOSBED, 37, 81-104. doi.org/10.35343/kosbed.530494

Latifnejad Roudsari, R., Allan, H. T., Smith, P. A. (2014). Iranian and English Women’s Use of Religion And Spirituality As Resources For Coping With Infertility. Human Fertility, 17(2), S.117. doi: 10.3109/14647273.2014.909610

Leininger, M.(2002b). The Theory of Culture Care and the Ethnonursing Research Method. McGraw Hill: US, .M. Leininger(ed.). In: Trasncultural Nursing concepts, Theories, Research and Practice. (s.71-98). 3th Ed.

Lotfi, S. ve Porsuk, S. (2021).Türkiye’ye göç etmiş İranlı Kadınların Sosyoekonomik Durumlarının Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (78), 1055. doi: 10.17755/esosder.728170

Lovering, S. (2018). Case Study: An 85-Year-Old Saudi Muslim Woman with Multiple Health Problems. Springer International Publishing: Switzerland. M. Douglas et al. (eds.). in: Global Applications of Culturally Competent Health Care: Guidelines for Practice. (s.150-152). doi:10.1007/978-3-319-69332-3_16

Luna L. J. (2002). Arab Muslims and Culture Care. McGraw-Hill Medical Division: New York. M, Leininger and M, McFarland (ed.): In Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice Thırd Edition.303-308.

Maranlou, S. (2014). Access to Justice in Iran: Women, Perceptions, and Reality, Cambridge Unıversity: Cambridge.

Mardin, D., Özvarış Bahar, Ş., Sakarya S., Kayı, İ., Gürsoy, G., Yukarıkır, N., Başpınanr, A. (2020). Covıd-19 Sürecinde Türkiye’de Göçmen ve Mültecilerin Durumu. Sağlık ve Toplum Özel Sayı, 114.

Mashallahi, A., Rahmani, F., Gholizadeh, L., Ostadtaghizadeh, A. (2021). Nurses’ Experience of Caring For People Living With Hıv: A Focused Ethnography. International Nursing Review, 68(3), 8. doi: 10.1111/inr.12667

Massey, D. S., Arango J., Hugo G., Kouaouci A., Pellegrino A., Taylor J. E. (1993). Theories of International Migration: A Review and Appraisal. Population Council, JSTOR, 19(3), 448-450. doi:https://doi.org/10.2307/2938462

MAZLUMDER. (2014). Kamp Dışında Yaşayan Suriyeli Kadın Sığınmacılar Raporu. Erişim Adresi: https://mazlumder.org/webimage/MAZLUMDER%20KAMP%20DI%C5%9EINDA%20YA%C5%9EAYAN%20KADIN%20SI% C4%9EINMACILAR%20RAPORU (9).pdf

Moini Jazani, A., Hamdi, K., Tansaz, M., Nazemiyeh, H., Sadeghi Bazargani, H., Fazljou, S. M. B., & Nasimi Doost Azgomi, R. (2018). Herbal Medicine for Oligomenorrhea and Amenorrhea: A Systematic Review of Ancient and Conventional Medicine. BioMed Research International, 4. doi: 10.1155/2018/3052768

Moini Jazani, A., Hamdi, K., Tansaz, M., Nazemiyeh, H., Sadeghi Bazargani, H., Fazljou, S. M. B., Nasimi Doost Azgomi, R. (2018).Herbal Medicine for Oligomenorrhea and Amenorrhea: A Systematic Review of Ancient and Conventional Medicine. BioMed Research International, 7. doi: 10.1155/2018/3052768

Nasrabadi, A. N., Lipson, J. G. and Emami, A. (2004). Professional nursing in Iran: An overview of its historical and sociocultural framework. Journal of Professional Nursing. 20 (6), 399. doi: 10.1016/j.profnurs.2004.08.004

OECD. (2021). İnternational Migration Outlook 2021. Erişim Adresi:https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/international- migration-outlook-2021_29f23e9d-en

Ohtani, A., Suzuki, T., Takeuchi, H. And Uchida, H. (2015).Language Barriers and Access to Psychiatric Care: A Systematic Review. Psychiatric Services, 66(8), 802.doi: 10.1176/appi.ps.201400351

Okougha, M., And Tilki, M. (2010). Experience of Overseas Nurses: The Potential Forn Misunderstanding. British Journal of Nursing, 19 (2), 105. doi: 10.12968/bjon.2010.19.2.46293

Özkan, R. (2019). Göç ve Toplumsal Yapıya Etkisi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33 (47), 130-135.

Panahi, R., Kheiri, M., Daronkolaei, Z.A., Arjeini, Z., Taherpour, M., Dehghankar, L., Valinezhad, S. (2021). Sexual Health Literacy and the Related Factors among Women in Qazvin. Iran Journal of Education and Community Health, 8 (3), 268. doi:10.52547/jech.8.4.265

Purnell, L. D. (2008). The Purnell Model for Cultural Competence. Davisplus: Philadelphia.

Purnell, L. D. And Paulanka, B.J. (Ed.). İn: Transcultural Health Care: A Culturally Competence Approach. 52.

Rahnama, M., Khoshknab, M.F., Maddah, S.S., Ahmadi, F. (2012). Iranian cancer patients’ perception of spirituality: a qualitative content analysis study. BMC Nursing, 11 (19),.4-5. doi: 10.1186/1472-6955-11-19

Raoofi, A., Takian, A., Akbari Sari, A., Olyaeemanesh, A., Haghighi, H., Aarabi, M. (2020). COVID-19 Pandemic and Comparative Health Policy Learning in Iran. Archives of Iranian Medicine. 23(4), 221. doi: 10.34172/aim.2020.02

Rezaılashkajanı, M., Roshandel, D., Ansarı, S., and Zalı, M. (2008). A Web-Based Patient Education System and Self-Help Group İn Persian Language for İnflammatory Bowel Disease Patients. International Journal of Medical Informatics, 77 (2), 126. doi: 10.1016/j.ijmedinf.2006.12.001

Sametli F. (2019). İran’da Lor Kimliği Ve Loristan, Türk Dünyası Araştırmaları. Türk Dünyası Araşırmaları,122 (241), 385.

Şeker, B. D. Ve Boysan, M. (2013). İranlı Geçici Sığınmacıların Kültürleşme Tercihlerinin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 18-34.

Tanrıverdi, G. (2017). Kültürel Yeterlilik Hemşireler İçin Neden Önemli? Geliştirilebilir Mi?.1. Uluslararası 4. Ulusal Kültürlerarası Hemşirelik Kongresi. 21-24 Ekim 2017, Şanlıurfa, 25-26.

Tirgari, B., Iranmanesh, S., Ali Cheraghi, M. and Arefi, A. (2013). Meaning of Spiritual Care. Holistic Nursing Practice, 27(4), 202. doi:10.1097/HNP.0b013e318294e774

TİSİAD. (2022). http://www.tisiad-tisiad.org/web_20333_1/neuralnetwork.aspx? type=2053 1-20. Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK). (2022). (2022, 18 Eylül). https://data.tuik.gov.tr/Bulten /Index? p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2019-33709

Vaghefi, S. (2014). Devlet Ve Diaspora Çıkmazında Feminizm: Türkiye'deki İranlı Sığınmacı Kadınların Toplumsal Dışlanma Ve Gündelik Direniş Deneyimleri. Fe Dergi, 6(2), 51-61. doi: doi.org/10.1501/Fe0001_0000000123

Yılmaz, Z. (2019). Bir Sınır Kenti Olarak Van’da Kadın Mülteciler. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 3 (2), 7-26.

Downloads

Published

2024-05-13

How to Cite

Can Kesici, M. ., & Tanriverdi, G. (2024). Determine of the health behaviours of Iranian women with international protection status using with Leininger’s Sunrise Model: An ethnonursing study: Uluslararası koruma statüsündeki İranlı Kadınların sağlık davranışlarının belirlenmesinde Leininger’ın Gün Doğumu Modelinin kullanılması: Etnohemşirelik bir araştırma. Journal of Human Sciences, 21(2), 129–173. https://doi.org/10.14687/jhs.v21i2.6471

Issue

Section

Nursing and Midwifery