Social mask or persona in Tennesse Williams's women chracters<p>Tennesse Williams’ın kadın karakterlerinde sosyal maske/persona
Keywords:
Mask, persona, southernism, Maske, güneylilikAbstract
Common etymon of word “personality” in foreign languages is based on the word “persona”. Meaning of the word “persona”, in latin, is the mask the stage actors use. Jung, defining the “Persona” as a concept within the scope of analytic psychology, sees it as a functional cover, a form of spiritual behavior, which responds to daily needs of the person. When both definitions are read simultaneously the “persona” shall become the “social mask”.
In brief; in order to receive acknowledgement-and not to be excluded, and to acquire some sort of things, social masks (personas) suitable with communal codes that one is a part of are used. Our social masks in this sense are our face that people around us see and recognize.
Maintaining the personality within “normal” borders is dependent on persona’s motion and its transmutation when needed.
Play characters, too, have social masks. In this study, a review was performed out of chosen play scripts on play persons who use the social masks that undertake key roles in the stack of encoded social relationships.
Özet
Kişilik kelimesinin yabancı dillerdeki ortak kökeni "persona" sözcüğüne dayanmaktadır. Persona sözcüğünün anlamı, latin dilinde, tiyatro oyuncularının kullandığı "maske" dir. “Persona”yı kavram olarak analitik psikolojinin sınırları içinde tanımlayan Jung, kişinin günlük yaşam gereksinmelerine karşılık veren işlevsel bir örtü, bir ruhsal davranış biçimi olarak görür. Her iki tanım ortak okunduğunda persona,“sosyal maske”dir.
Onay görmek-dışlanmamak, bir takım şeyleri elde edebilmek için bir parçası olunan toplumun kodlarına uygun sosyal maskeler (persona) kullanılır. Bu anlamda sosyal maskelerimiz, çevremizdekilerin görüp tanıdığı yanımızdır.
Kişiliğin “normal” sınırlar dahilinde sürdürülmesi, personanın devinimine ve gerektiğinde değiştirilmesine bağlıdır.
Oyun kişilerinin de sosyal maskeleri vardır. Bu çalışmada, seçilen oyun metinlerinden, şifrelenmiş toplumsal ilişkiler yığınında anahtar rol üstlenen sosyal maskeleri kullanan oyun kişileri üzerine bir değerlendirme yapılmıştır.
Downloads
Metrics
References
Blake, N. M. (1972). Amerikan Yaşam ve Düşünüşünün Tarihi (McGraw-Hill Book
Company.
F, Signi. (1987). The Southern Gentlewoman, Tennessee Williams’s The Glass Managerie, Edited by:
Bloom, Newyork.
Geçtan, E. (1998). Kimbilir? Metis yayınları, İstanbul.
R, David. (1997). The personalitiy of Mask, Pluralism and the Personality of the State. Cambridge:
Cambridge University Press: U.K, New York, USA, 1997.)
Gürol, E. (1991). Analitik Psikoloji ve C.G. Jung,Cem Yayınevi, İstanbul.
Jung, C. G. (1997). Din Ve Psikoloji, (Çev. Cengiz Şişman), İstanbul: İnsan.
Jung, C. G. (1992). Analitik Psikolojinin Temel İlkeleri –Konferanslar- Cem Yayınevi, İstanbul.
Jung, C.G. (2007). Kolektif Psişen’nin Bir Alt Kesiti Olarak Persona Çev.: Mehmet Moralı, Parşömen
Dergisi, cilt: 5 sayı: 3.
Chopin, K. (1976). The Awakening, NewYork.
Fordham, F. (2008). Jung Psikolojisinin Ana Hatları, (7.bs.), çev.: Aslan Yalçıner, Say Yayınları.
Maurois, A.(1945). Amerika Mucizesi (1492-1940), Çeviren: Fuat Gökbudak, Osmanbey Basımevi,
İstanbul.
Önder, N. (1999). 20. Yüzyıl Amerikan Edebiyatında Kadın, Amerikan Edebiyatında Gerçekçilik
ve Kadın Gerçeği, İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
Uslu, D. (2001). Amerikan Tiyatrosunda Düşler, İzmir, Dokuz Eylül Yayınları, Temmuz.
Williams, T. (1989). Arzu Tramvayı, Çeviren: Halit Çakır, MEB yayınları, İstanbul.
Williams. T. (1990). Yaz ve Duman, Çeviren: Yıldırım Türker, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Williams. T.(2000). Sırça Hayvan Koleksiyonu, Çeviren: Aytuğ İz’at Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors can retain copyright, while granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which then permits authors non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons can be consulted for flexible copyright licenses.
©1999 Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.